Gjest Slettet+9871234 Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 (endret) Så vidt jeg husker øker motstanden med kvadratet av hastigheten i vann. Men om båten planer etter en viss hastighet synker vel mostanden. Jeg ser meg om etter en ny båt, men er skeptisk til drivstofforbruket. Det er snakk om ca 70 liter i timen ved en topp hastighet på 40 knop. Så mine spørsmål er: Hva er prisen per liter på båt bensin / diesel? Man må så vidt jeg vet betale mer up front ved kjøp av en diesel motor enn en tilsvarende bensin motor. Men den varer vel også lengre og så er diesel billigere. Er det noen regel her om bruks intensitet for at det skal lønne seg å kjøpe diesel? Langturer. Når en båt bruker 70 liter per time ved 40 knop hvor mye kan man anta at den buker per time på tøffe fart langs kysten på ca 10 knop + / -? Jeg fant denne Trim riktig Vi foretok testen på en relativt lett båt med marginal planingsterskel, og med kraftig motor. Utslagene av å trimme riktig er derfor mindre ekstreme i denne testen enn de man bør forvente dersom forholdet mellom båtens vekt og motorstyrke endres i negativ retning. Det vil si at jo mindre motorkraften er i forhold til båtens vekt, desto flere sparte drivstoffkroner er det hente ved å trimme riktig. Det betyr også at det kan være grunn til å gå opp ett hakk i motorstørrelse når du kjøper båt, og ha motorkraft nok til å holde en fornuftig marsjhastighet med redusert turtall. på nettet. PSV 09 CD STX OSV har fulgt tre utfordringer for å redusere fartøyenes drivstofforbruk: motstand i stille vann, motstand i sjøen og samhandling mellom propell og skrog. Skrogdesignet er optimalisert for «eco-drive» i alle værforhold, og er utformet med høy fokus på reduksjon av vannmotstand i ulike forhold. Forskipet leverer tre forskjellige svar: I stille vann gir fartøyets bulb minimal motstand. I moderat sjø vil bølgene slå mot en flat overflate som bryter dem opp og sprer dem. I høy sjø vil baugens øvre del skjære gjennom bølgene og gi en jevn passasje. Samspillet mellom skrog og propell bidrar også til redusert drivstofforbruk ved optimal propellposisjonering og et skrog formet for å gi optimalt tilsig. Kilde: http://maritimt.com/...di-kvitsoy.html De har vel også noen poenger. Takker for alle innspill. Endret 28. april 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Nøyaktig hvilken båt og motor er det snakk om som bruker 70 liter per time ved 40 knop? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 (endret) OK, da får den gratis reklame her og andre kjøper den vel: http://www.finn.no/f...nnkode=40615232 Det får så være og jeg ender kanskje opp med en motorseiler. Min sønn sier: Pappa ved du forskjellen på en seilbåt og en motorbåt? Tja sier jeg. En motorbåt bruker du for å komme fra A til B, mens med en seilbåt er du der du ønsker å være svarer han. Endret 28. april 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Du trenger jo ikke å kjøre i toppfart. Dra spaken litt tilbake og du kjører i marsjfart. Jeg ville ihvertfall ikke kjøpt eldre dieselbåter da de bråker en del, da er det bedre å kljøpe snekke hvis man er redd for drivstofforbruket. Hvis den bruker 70L i timen i 40 knop (noe jeg syns er ganske lite for en 330 hk innebords bensin), da kan du kanskje spare 20% bensin på å kjøre i marsjfart enn å kjøre toppfart. Det er uansett ikke bra for motoren å kjøre lenge på toppfart. Eventuelt kan du kjøpe inn en nyere dieselmotor som bruker mindre, men du må kjøre en del år før du har spart inn det beløpet på drivstoffgjerrighet. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 (endret) Det hadde holdt med spesifikasjonene. Jeg også synes det høres ut som lite med 70 liter/time ved maksfart 40 knop med 330 hk. Normalt så sparer man endel bensin (per tilbakelagt distanse) ved marsjfart. Moderne lettdrevne båter med moderne 4-takts utenbordsmotorer (200-300hk) kan gå på halvparten av forbruket ifht maksfart. Ved innenbordsmotor regner jeg +10% forbruk ved bensin og -25% forbruk ved diesel. Diesel er ca 4 kr/liter billigere enn bensin. Totaløkonomien regner jeg det som liten forskjell til fordel for diesel (ifht utenbordsmotor) ved kjørelengde pr. år på 700 Nm som tilsvarer en sesong med ivrig daycruiserbruk. Endret 28. april 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 (endret) Jeg ville ihvertfall ikke kjøpt eldre dieselbåter da de bråker en del, ... Hva regner du som en eldre båt? Den modellen jeg viser til er 17 år fra 1996, men det er jo en bensin og ikke en diesel motor. Så dere tabellene i den artiklen jeg lenket til om trim riktig? Etter planing er det overraskende hvor mye man kan spare i drivstoff ved å skyve motoren ut. Det kan vel gjøres automatisk på en god motor? Før planing er konklusjonen i den artiklen at motoren bør stå skrått innover. Endret 28. april 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Såvidt jeg vet så er det ingen motorer som har automatisk trimoptimalisering. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Er du ute etter action er (slik båten du har vurdert tilsier) er seilbåt glimrende saker, men en motorseiler kan kanskje bli et par hakk for sedat? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå