Gå til innhold

Forvirrende, rett og slett!! (gjelder MB og GB osv.)

D2001

Anbefalte innlegg

Hei.

For en stund siden hadde jeg en eld-gammel PC med 6,4GB hd. Da fikk jeg et lite sjokk; hadde nemlig kun fått 5,9GB og ikke 6,4 som jeg hadde betalt for.

Nå for en stund siden kjøpte jeg en ny PC som skulle ta over, denne hadde 60GB hd, men ikonene på Min Datamaskin viser kun 55,79GB!

Vet at det har noe med 1024kb = 1 mb og 1024 mb = 1 gb.

Men jeg klarer altså ikke å komme fram til en matteformel som kan regne ut hvor mange GB jeg "egentlig" får! Har prøvd mye rart, hehe :-)

Tenker på noe som kan ved deling/ganging/plussing fortelle meg f.eks. hvor mange GB jeg får i en 40GB hd, eller 300GB for den saks skyld.

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det stemmer ca. Det har noe med det å gjøre at 1024MN = 1GB kontra 1000MB = 1GB. Problemer med hvordan de forskjellige folka betegner 1kB altså. Uten å si hva so er rett og starte enda en diskusjon så kan jeg iallefall fortelle deg at alle SCSI-disker opererer med "rette" mengde GB, og det gjør også Raptor-diskene. Så ser du på dem vil du finne ut hvor mye du får. F. eks er 40GB = 37.5 GB (Egentlig 37.5 GiB - og der starter vel diskusjonen? :) )

Lenke til kommentar

Men jeg klarer altså ikke å komme fram til en matteformel som kan regne ut hvor mange GB jeg "egentlig" får! Har prøvd mye rart, hehe :-)

Uten å legge meg opp i hva som er riktig kan du bruke følgende formel: siden man hopper til kilo, så mega, så giga er det tre "hopp", med andre ord 1,024^3=1.0737, mao ta oppgitt størrelse og del på 1.074, og få "windows-størrelse", for en 60 GB blir dette 60/1.074= 55.85 GiB

AtW

Lenke til kommentar

Uten å legge meg opp i hva som er riktig kan du bruke følgende formel: siden man hopper til kilo, så mega, så giga er det tre "hopp", med andre ord 1,024^3=1.0737, mao ta oppgitt størrelse og del på 1.074, og få "windows-størrelse", for en 60 GB blir dette 60/1.074= 55.85 GiB

AtW

Du er ikke dum du ;) Flotte greier!! Også kom det en nyhet på hw.no om saksøking ang. størrelsene på harddisker osv.! Artig

Lenke til kommentar

De folka burde gjøre noe med snart! Hvorfor gidder dem bare ikke å gi den "virkelige" kapasiteten på spec'sene? De kunne liksom skrevet 6400 mb/ 5,99 GB eller noe i den duren slik at forbrukerne vet hva de betaler for. Når en punger ut for 250GB og "får igjen" 232,77GB blir dette for dumt.

På en annen siden blir diskutering av dette for dumt også =p

Lenke til kommentar
mener å huske at det var litt av plassen på harddisken som ble brukt til booten i maskina men er ikke helt sikker. har bare hørt det en gang.

Tenker vel på boot-sektor dette er bare en spesiell del på harddisken. Spesiell adresse(den adressen bios leter opp oppstartsfiler til OS).

Filsystemet stikker også av med en del av plassen for å holde oversikt på hvor på disken(adresse, cluster osv.) alle filene ligger.

Lenke til kommentar

Har Raptor disk selv. Komplett.no sier at den er: 36,7GB

Western Digital Raptor 36,7GB S-ATA

10000Rpm 8MB cache WD360GD

Windows sier at den er 34,46GB. Det er ikke partisjonsstørrelsen, men harddisk størrelsen. Det stemmer ikke på Raptor heller, men det plager ikke meg. Har aldri vært riktig på noe harddisk.

Det som derimot plager meg at at det samme gjøres på minnebrikker til fotokamera. Har et 256MB CompactFlash minnekort som hvis du sjekker det opp er på bare 244MB. Kameraet mitt sier at det er på 243MB og Windows sier 244MB. Dette er minnebrikker og jeg forventet at dette skulle være som RAM, altså at 256MB er 256MB og ikke 244MB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...