Gå til innhold

Problemer med installasjon av XP

KjetilS

Anbefalte innlegg

Hei. Ny bruker på forumet her. Håper på hjelp til et stort problem.

Først av alt, jeg har originalcd til WIN XP Pro. Så er det ute av verden.

Har operativsystemet installert fra før, men sliter med pc-problemer, og vil derfor installere på nytt. Det er her problemet kommer opp. Jeg får ikke installert på nytt, uansett hvordan jeg gjør det. Jeg har prøvd følgende:

Prøvd installasjon av XP fra CD mens jeg er i XP.

Når installeringen skal startes, restarter pc'en som den skal. Deretter kommer det opp en blå skjerm, hvor det søkes etter en del filer o.l. Deretter får jeg meldingen Please Wait...så skjer det ingenting før det kommer opp en svart skjerm med en god del røde tegn. Deretter skjer det null og niks.

Prøvd installasjon via boot

Her skjer det rett og slett ingenting. Av en eller annen rar grunn finner den ingen bootbar cd.

Prøvd win98-boot disk

Dette med opprettelse av partisjoner o.l. har jeg ikke så voldsomt peiling på, så etter en tid stoppet jeg opp på denne.

Lastet ned setup-filer fra internett slik at jeg skal kanskje skulle få brukt cd'en

Fikk lastet ned filene og lagt dem på seks disketter. Bootet, og fikk opp denne blå skjermen igjen. Pc'en gikk gjennom alle de 6 diskettene, men samme ting skjer igjen, en svart skjerm med røde tegn kommer opp og ingenting mer skjer.

Prøvd en reinstallasjonscd for Win XP Pro som jeg fikk låne av en kamerat. Her får jeg bootet på cd. Samme blå skjerm kommer opp, og det ser ut som om det går smertefritt. SÅ blir skjermen svart, hvor det blinker _ i øverste venstre hjørne. Nok en gang blir så skjermen svart med røde tegn.

Hva kan jeg gjøre? :shrug: Virker som om jeg har prøvd alt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei, tror ikke at du har prøvd alt enda. hvis du har 2 pc`er så prøv å sett disken din inni en annen pc å installer XP på denne da skal den virke fint. høres uannsett ut som at det er disken din det er feil med.

eller så kan du sette instillingene dine i Biosen din til Defaults se om dette funker.

husker i går, når jeg skulle installere W2K på maskinen min. da fikk jeg blåskjerm når jeg nesten var ferdig, men denne fjerna seg når jeg formaterte den for andre gang.

forresten mens jeg kommer på det:

har du prøvd å installere et annet OS enn XP? f. eks W2K, 98 eller noe sånt, hvis ikke så prøv det se om dette går.

eller så kan du jo prøv deg på å installere Linux da, men dette er sikkert ikke så veldig intressant.

Lykke til Uannsett.

Lenke til kommentar
nei, tror ikke at du har prøvd alt enda. hvis du har 2 pc`er så prøv å sett disken din inni en annen pc å installer XP på denne da skal den virke fint. høres uannsett ut som at det er disken din det er feil med.
Har desverre ikke det.

eller så kan du sette instillingene dine i Biosen din til Defaults se om dette funker.
Dette fungerer ikke.

husker i går, når jeg skulle installere W2K på maskinen min. da fikk jeg blåskjerm når jeg nesten var ferdig, men denne fjerna seg når jeg formaterte den for andre gang.
Blå skjerm er forsåvidt ingen problem, problemet er at skjermen blir svart med røde tegn og fullstendig stopper opp.

har du prøvd å installere et annet OS enn XP? f. eks W2K, 98 eller noe sånt, hvis ikke så prøv det se om dette går.
Hadde win2k før, og jeg oppgraderte til den windowsxp'en som jeg har nå. Mulig der feilen med operativsystemet oppsto.
Lenke til kommentar
Når du booter fra cd-rommen har du da satt cd-rommen som første sted den skal lete i bios ? Hvis du har gjort dette og den ikke booter da har du jo et stort problem... Vil tippe at XP skiva di er ødelagt :shrug:

Har nok det ja. Ja, det kan godt være, men den fungerer som sagt når jeg starter den når jeg allerede er inne på pc'en. Uansett så har jeg som tidligere skrevet prøvd reinstallasjonscd og setupfiler fra internett, uten at det kommer opp noe annet enn en svart skjerm med rare røde tegn. Så bare problemer med cd'en er det nok ikke.

Noen som har opplevd noe lignende, eller som har noen anbefalinger på hva som er det smarteste å gjøre?

Lenke til kommentar

Har du prøvd å oppdatere BIOS'n? Jeg hadde no lignende problemer med en pc til en kammerat, men etter BIOS uppgrade gikk det plutselig helt smertefritt. Har forøvrig samme problem med en annen kammerat's pc,

der får jeg boota fra cd'n,den blå skjermen hvor drivere og annet dill lastes kommer opp, men når den kommer til 'Starting Windows', så får jeg blåskjerm og må restarte.Det rare her er at den samme pc'n funka for et par uker siden med winxp, men nå ved reinstall vil den ikke..

Har desverre ingen andre tips å komme med akkurat nå, men hvis du finner ut noe er jeg veldig interresert å høre løsninga :-)

Ta ta...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...