Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Har satt opp nettverk via router - newbieproblemer

Anbefalte innlegg

Har nettopp koblet to pc-er til en router, og kobler meg opp på nett via routeren. Har noen problemer:

Pc'ene finner hverandre under mye network places - men jeg kommer ikke inn på dem. Dette gjelder både når jeg prøver å gå inn fra pc 1 til pc 2, og vise versa. Får melding får melding "the user has not been granted the requestet logontype at this computer". Har valgt ut noen mapper som er shared. Noen som vet hva problemet kan være?

Surfing og e-mail funker fint når jeg kobler meg opp via routeren. Men enkelte program, som Direct connect funker ikke. Er dette pga. brannmur i routreren eller andre ting? hva kan jeg evt. gjøre? I Direct Connetct står porten valgt til random - må jeg overstyre denne manuelt?

takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar det er Win2k eller XP-maskiner det er snakk om.

Brukeren som er logget inn på PC1 må også eksistere på PC2 for at han skal kunne gå inn på mapper der.

Velg "Passive" under Connection Settings i DC for å slippe problemer med brannmur (som jeg antar er årsaken til at det ikke virker).

Lenke til kommentar

Jeg har byttet brukernavn til til det samme på begge pc'ene - nå fikk jeg i hvertfall opp en login boks (tidligere fikk jeg "the user has not been granted the requestet logontype at this computer" melding) men den spør etter brukernavn og passord! Jeg har jo ikke satt opp noe passord?

Nå ble jeg kasta ut fra login boksen og får bare melding om "user account restrictions. Possible reason blank password not allowed, log in hours restrictions.. etc" når jeg prøver å gå inn igjen.

Og; det var på pc1 jeg endret brukernavnet til det samme som på pc2 - samtidig som jeg disablet alle andre profiler på pc1. Nå får jeg ikke aktivert administratorbruker igjen, for bruker jeg opprettet har ikke tilgang til å enable/disable brukerprofiler. Hvordan får jeg igjen aktivert administrator?

Lenke til kommentar

Kanskje problemet er som Windows foreslår: nemlig at brukere uten passord ikke godtas.

Hva du gjør med administrator-problemet aner jeg ikke. Det burde jo ikke være mulig å disable alle administrator-brukere, men det er jo Microsoft det er snakk om, da...

Lenke til kommentar
Jeg har byttet brukernavn til til det samme på begge pc'ene - nå fikk jeg i hvertfall opp en login boks (tidligere fikk jeg "the user has not been granted the requestet logontype at this computer" melding) men den spør etter brukernavn og passord! Jeg har jo ikke satt opp noe passord?

Bruk passord eller skru på gjestekontoen, en ordinær konto med passord er tryggest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...