Halpert Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Jeg er nå kommet i den situasjon hvor jeg står overfor et veivalg når det gjelder studentlivet og karrieren min. Som det fremgår av overskriften avslutter jeg nå et bachelorstudie i økonomi og administrasjon ved en litt mindre høgskole i Norge. Har i det siste fundert veldig mye på hva jeg skal videre, og det har vært veldig frem og tilbake i hodet mitt. I lang tid var jeg skråsikker på at jeg skulle videre på master, og vurderte i lang tid utlandet. Nå er det alternativet litt i seneste laget, i hvert fall for inneværende studieår. Så var da tanken å ta master i Norge, og var egentlig åpen for de fleste skolene i landet. Har akkurat ikke bra nok karakterer for master på NHH, da jeg har ca 3,8-3,9 i snitt, og NHH krever etter hva jeg har forstått over fire. Alternativene for meg da var/er BI, HiOA eller UMB, da jeg helst vil bo i Oslo. Har allerede søkt master på disse tre stedene. Men en del andre tanker jeg har fått i det siste har ledet meg inn på vidt forskjellige studiealternativer. Disse to alternativene er jus ved UiO eller indøk ved UMB. Er litt mer aktuelt med sistnevnte merker jeg, da jeg kan få fritak i de aller fleste økonomifagene, og vil kunne ta den femårige graden på mye kortere tid enn normert. Har i tillegg realfagskompetanse fra videregående, så det er heller ikke noe å tenke på. Disse to studiene har jeg også allerede søkt på, og med tanke på at jeg har ca 60 poeng i ordinærkvoten vil jeg også komme inn på begge (så lenge ikke poenggrensen til jus skulle øke unormalt voldsomt på et år). Når det gjelder interesser er det også litt vanskelig å si. Interesserer meg for mye forskjellig, og har erfaring med at når jeg går virkelig inn for noe kommer interessen automatisk, og den stiger i takt med hvor mye jeg lærer. Tror jeg ville funnet mange veldig interessante felt/jobber innenfor alle disse studiene, og jeg er også en flink teoretiker når jeg setter i gang. Er generelt veldig glad i studentlivet, er derfor jeg ikke syns det ville vært noe problem å studere fem år til selv med fire gjennomførte år allerede (har også et årsstudium i psykologi tidligere) Så da er det på tide å snart ta et valg. Noe av det som er mest avgjørende vil være hvordan jobbmulighetene vil være etter disse studiene, hvor lett man kan få seg jobb (man får seg vel ganske lett jobb med mastergrad i et av disse studiene uansett, men likevel) og hvor god jobb man får med tanke på lønn, karriereutvikling osv. Hvilke yrker det er mest behov for om 5-10 år fremover teller også, og hvordan man stiller i forhold til disse med f eks. en siving.-grad fra UMB eller sivøk.-grad fra HiOA. Så håper det er noen hjelpsomme hoder der ute som kunne kommet med noen innspill til dette. Setter pris på alle svar, og av erfaring vil man kunne ta et bedre valg jo flere råd og tips man får. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 (endret) Jeg antar ingen ting om du kommer inn eller ikke, så da velger jeg i prioritert rekkefølge: Siden du nevner økonomi og jus er det vel ikke noe bedre enn Harvard. Skal du være i Europa: http://rankings.ft.c...l-rankings-2012 Verden: http://rankings.ft.c...nkings/rankings Dersom du skal være i Norge, melder spørsmålet seg. Bedriftsøkonomi eller samfunnsøkonomi. Om svaret er bedriftsøkonomi ville jeg prøvd å oppnå tilleggspoeng nok til å komme inn på NHH. Er svaret samfunnsøkonomi, er økonomisk institutt på UIO mitt første valg. Er juss viktigere enn økonomi og du vil være i Norge og Oslo, er vel ikke valget så vanskelig. Deretter kommer BI og til slutt ulike Høgskoler med den utdannelsen du leter etter. Her kjenner jeg ingen ranking. Endret 28. april 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå