Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Årlig service på Lett Mc


simws

Anbefalte innlegg

Heisann! Lurte litt på om nokon her inne veit noko om kva dei gjer når du sender inn sykkelen på service før sesongen? Er det ting som ein kan klare å gjere sjølv, eller MÅ du ha den inn på verksted? Viss man må, kva blir prisen på sånn ca. då? Setter veldig pris på alle svar! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok ikke ekspert på dette området, men de bytter ihvertfall olje. De går også over sykkelen generelt og strammer alle ventiler og skruer og sjekker dekktrykk, bremser osv. En service ligger på rundt 1500-2000, de bruker som regel 2 verkstedtimer pluss litt olje osv.

 

Vet ikke årsmodell på din, men hvis det er en ny sykkel så er service veldig viktig, hvis ikke forsvinner garantien!

Lenke til kommentar

Er nok ikke ekspert på dette området, men de bytter ihvertfall olje. De går også over sykkelen generelt og strammer alle ventiler og skruer og sjekker dekktrykk, bremser osv. En service ligger på rundt 1500-2000, de bruker som regel 2 verkstedtimer pluss litt olje osv.

 

Vet ikke årsmodell på din, men hvis det er en ny sykkel så er service veldig viktig, hvis ikke forsvinner garantien!

 

2007. Sikkert lurt å sende den inn :-)

 

Oljebytte gjør du lett selv, så slipper de å skrive timer for det.

 

Korleis byttar ein olje då?

Lenke til kommentar

Du bør helst ha et pipenøkkelsett og et verktøy til filteret.

Kjøp riktig olje og oljefilter, samt en ny skive til tappeskruen. Ha klar et eller annet å la gammel olje renne oppi (Biltema har greie dunker). Start sykkelen og la den gå til motoren er god og varm, da renner oljen bedre. Sett oljedunken under og skru ut tappeskruen, la det renne seg tomt. Bytt filter mens det renner. Dette kan være litt knot, men du trenger ikke være forsiktig med det gamle, filteret går i bosset etterpå. Smør den delen av det nye filteret som går inn mot motoren med litt fersk olje.

Det er en skive mellom tappeskruen og bunnpannen, kast den gamle og sett på en ny. Skru tappeskruen tilbake igjen. IKKE STRAM FOR HARDT, da kan du ødelegge gjengene. Litt mer enn fingerstramt holder. Så skrur du opp peilestaven på oversiden av motoren og fyller på riktig mengde olje. La sykkelen stå litt så oljen "setter seg", så sjekker du med peilestaven om nivået stemmer. Er det for lite olje, fyll på litt mer, vent, sjekk, til det ser ut til å stemme. Skru peilestaven inn igjen, start motoren, sjekk at oljelampen slukkes som den skal (stopp fort som f hvis ikke). La den gå og svive litt så den nye oljen får gått seg inn. Tut og kjør.

 

Dette er standardmåten. Anbefaler at du skaffer deg en Haynes-manual til din sykkel, der vil du finne råd og tips om ting som kanskje er særegent for din modell.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Du bør helst ha et pipenøkkelsett og et verktøy til filteret.

Kjøp riktig olje og oljefilter, samt en ny skive til tappeskruen. Ha klar et eller annet å la gammel olje renne oppi (Biltema har greie dunker). Start sykkelen og la den gå til motoren er god og varm, da renner oljen bedre. Sett oljedunken under og skru ut tappeskruen, la det renne seg tomt. Bytt filter mens det renner. Dette kan være litt knot, men du trenger ikke være forsiktig med det gamle, filteret går i bosset etterpå. Smør den delen av det nye filteret som går inn mot motoren med litt fersk olje.

Det er en skive mellom tappeskruen og bunnpannen, kast den gamle og sett på en ny. Skru tappeskruen tilbake igjen. IKKE STRAM FOR HARDT, da kan du ødelegge gjengene. Litt mer enn fingerstramt holder. Så skrur du opp peilestaven på oversiden av motoren og fyller på riktig mengde olje. La sykkelen stå litt så oljen "setter seg", så sjekker du med peilestaven om nivået stemmer. Er det for lite olje, fyll på litt mer, vent, sjekk, til det ser ut til å stemme. Skru peilestaven inn igjen, start motoren, sjekk at oljelampen slukkes som den skal (stopp fort som f hvis ikke). La den gå og svive litt så den nye oljen får gått seg inn. Tut og kjør.

 

Dette er standardmåten. Anbefaler at du skaffer deg en Haynes-manual til din sykkel, der vil du finne råd og tips om ting som kanskje er særegent for din modell.

 

Tusen takk skal du ha! Då skal eg prøve det!

Lenke til kommentar

Jeg vil forresten anbefale at du tar deg en titt på oljefilteret og skaffer deg litt oversikt, slik at du vet hva du skal gjøre før du plutselig må finne det ut midt i skiftet. Det kan være litt trangt på motorsykkel, og det er greit å ha et verktøy som faktisk passer.

Lenke til kommentar

Jeg vil forresten anbefale at du tar deg en titt på oljefilteret og skaffer deg litt oversikt, slik at du vet hva du skal gjøre før du plutselig må finne det ut midt i skiftet. Det kan være litt trangt på motorsykkel, og det er greit å ha et verktøy som faktisk passer.

 

Ok

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...