larsen_1 Skrevet 28. april 2013 Forfatter Del Skrevet 28. april 2013 La oss si at du er i den mest brukte modusen- blenderprioritet. Da kan du bruke hjulet oppå for å endre blenderen. Skal du endre eksponering på et enklere kamera, kan du trykke på ev- knappen bak for å endre. Endre ISO- ofte egen knapp for det. Du må mye inn i menyen og rote. På et mer avansert kamera, kan du i manuell velge lukkertid med det ene hjulet og blender med det andre. Med skjermen oppå kan du lett endre andre ting med egne knapper der og. Jeg skriver fælt rotete nå ser jeg. Anbefaler D7100 med tanke på det du ønsker til tross for manglende vridbar skjerm. Ellers er vel 60d greia. Men siden du ønsker et kamera for fem år fremover, er vel sensoren her tynnslitt. D7000 som er noe rimeligere har vel også den muligheten? Må legge til at jeg kjøper ikke et speilrefleks for å kun ta bilder i auto. Ønsker lett tilgang til lukkerhastighet, blender og ISO. Om kamerahuset ikke skulle ha autofokus, har vel de fleste objektiver dette innebygd? Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 (endret) Om kamerahuset ikke skulle ha autofokus, har vel de fleste objektiver dette innebygd? Nei, autofokuslogikken sitter i kamerahuset, motoren i huset eller i linsene. D5200 har ikke motor i huset og gir da AF kun med linser med innebygd motor. På Canon har alle (vanlige) linser motor, ingen hus har det. Edit: Og det er et veldig bra utvalg av Nikon-linser med motor hvis det var det du spurte om Endret 28. april 2013 av seriksen Lenke til kommentar
larsen_1 Skrevet 28. april 2013 Forfatter Del Skrevet 28. april 2013 Nei, autofokuslogikken sitter i kamerahuset, motoren i huset eller i linsene. D5200 har ikke motor i huset og gir da AF kun med linser med innebygd motor. På Canon har alle (vanlige) linser motor, ingen hus har det. Edit: Og det er et veldig bra utvalg av Nikon-linser med motor hvis det var det du spurte om Derfor spiller det vel liten rolle om kamerahuset ikke har AF, siden linsene har det? Lenke til kommentar
larsen_1 Skrevet 28. april 2013 Forfatter Del Skrevet 28. april 2013 Begynner nå å revurdere behovet for vridbar skjerm på D5200 da det går på bekostning av enkel tilgang til de 3 nevnte parameterne. Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Har du sett på Pentax K-30? Det er sykt mye for pengene. Ligger på ca. 5000 med kit-objektiv. Det har to hjul, pentaprismesøker og innebygget bildestabilisator! I tilegg er det værtettet. Det er kit-objektiver også. Det har samme sensor som K-5. Tror det er den D5200 også har, men er ikke helt sikker. Det er vel egentlig sykt mye for pengene. Minusene med det er vel at det ikke har mic-inngang, og heller ikke støtte for batterigrep. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Begynner nå å revurdere behovet for vridbar skjerm på D5200 da det går på bekostning av enkel tilgang til de 3 nevnte parameterne. Det er alltid en avveining hva som er viktigst og to kontrollhjul er en fordel, men kontrollen av D5200 er ikke spesielt tungvint. ISO ligger default på Fn-knappen foran på venstre side, blender ligger på kontrollhjulet når du er i blenderprioritet, tilsvarende lukkertid når du har lukkerprioritet. Eksponingskompensasjon har egen knapp på toppen så det er primært de gangene du bruker kameraet helt manuelt at du må bytte funksjon på kontrollhjulet. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Har du sett på Pentax K-30? Det er sykt mye for pengene. Ligger på ca. 5000 med kit-objektiv. Det har to hjul, pentaprismesøker og innebygget bildestabilisator! I tilegg er det værtettet. Det er kit-objektiver også. Det har samme sensor som K-5. Tror det er den D5200 også har, men er ikke helt sikker. Det er vel egentlig sykt mye for pengene. Minusene med det er vel at det ikke har mic-inngang, og heller ikke støtte for batterigrep. Støtter denne, absolutt noe som bør sjekkes ut. Samme bildebrikke (altså det som feilaktig kalles sensor litt for ofte) som Nikon D5100 og D7000. Skummelt mye kamera for pengene. Lenke til kommentar
larsen_1 Skrevet 28. april 2013 Forfatter Del Skrevet 28. april 2013 Det er alltid en avveining hva som er viktigst og to kontrollhjul er en fordel, men kontrollen av D5200 er ikke spesielt tungvint. ISO ligger default på Fn-knappen foran på venstre side, blender ligger på kontrollhjulet når du er i blenderprioritet, tilsvarende lukkertid når du har lukkerprioritet. Eksponingskompensasjon har egen knapp på toppen så det er primært de gangene du bruker kameraet helt manuelt at du må bytte funksjon på kontrollhjulet. Bra info dette. Må nok ned i butikken i morgen å se litt på det. Lenke til kommentar
larsen_1 Skrevet 28. april 2013 Forfatter Del Skrevet 28. april 2013 Har du sett på Pentax K-30? Det er sykt mye for pengene. Ligger på ca. 5000 med kit-objektiv. Det har to hjul, pentaprismesøker og innebygget bildestabilisator! I tilegg er det værtettet. Det er kit-objektiver også. Det har samme sensor som K-5. Tror det er den D5200 også har, men er ikke helt sikker. Det er vel egentlig sykt mye for pengene. Minusene med det er vel at det ikke har mic-inngang, og heller ikke støtte for batterigrep. Skal forhøre meg litt om dette kamera også, selv om det antageligvis går mot et Nikon kamera. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Derfor spiller det vel liten rolle om kamerahuset ikke har AF, siden linsene har det? Hvis du er glad i god fastoptikk er det et stort utvalg gammel utmerket Nikon-optikk (spesielt på bruktmarkedet) med autofokus men uten innebygd fokusmotor - muligheter her til å få seriøst god optikk for en rimelig penge. Lenke til kommentar
larsen_1 Skrevet 28. april 2013 Forfatter Del Skrevet 28. april 2013 Har du sett på Pentax K-30? Det er sykt mye for pengene. Ligger på ca. 5000 med kit-objektiv. Det har to hjul, pentaprismesøker og innebygget bildestabilisator! I tilegg er det værtettet. Det er kit-objektiver også. Det har samme sensor som K-5. Tror det er den D5200 også har, men er ikke helt sikker. Det er vel egentlig sykt mye for pengene. Minusene med det er vel at det ikke har mic-inngang, og heller ikke støtte for batterigrep. Googla nettet nå ang. K30 og ser at det er som du sier. Rimelig mye kamera for pengene sammenlignet med både Canon og Nikon. Skal se mere på det i morgen. Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Støtter forslaget om K30. Jeg har et K30 i tillegg til Nikon D800, og kan egentlig ikke forstå hvordan Pentax klarer å selge det kameraet så billig. Mer for pengene skal man lete lenge etter. Lenke til kommentar
UAL Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Dette er vell noe av det du får mest igjen for penga : http://www.japanphoto.no/nikon-d7000-kamerahus Lenke til kommentar
larsen_1 Skrevet 29. april 2013 Forfatter Del Skrevet 29. april 2013 Etter mye research om Pentax, tester, forum fra både norske og utenlandske, utelukker jeg nå Canon da Pentax ser ut til å ha mye av det jeg ser etter. Det jeg vurderer nå er K-30, K-5II eller K5II IS vs Nikon 7100. Mulig jeg avslutter denne tråden nå og heller blir med på Pentax tråden og Nikon tråden. Lenke til kommentar
larsen_1 Skrevet 29. april 2013 Forfatter Del Skrevet 29. april 2013 Takker dere alle for svar. Hadde nok aldri vurdert Pentax om ikke dere gav meg et hint Lenke til kommentar
hean Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Lurer litt på hva du skal ta bilder av... vridbar skjerm er bra på visse områder, spesielt macro (nærbilder) og barn (lettere å ta bilder uten at barna ser det). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå