Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan skal jeg klare matten? Er det håp for meg?

Anbefalte innlegg

Jeg skal fra høsten av ta kjemi 1 ved en videregående skole, men problemet er at jeg ikke har hatt matematikk etter ungdomsskolen, og allerede da slet jeg veldig med matematikk (eller jeg prøvde aldri å jobbe ordentlig med faget). Har planer om å ta matematikk som privatist, men er usikker på om jeg klarer dette ettersom jeg sliter med faget.

Så jeg lurte på hva det er av grunnleggende (eller forkunnskaper) jeg må kunne for å klare matematikken på vgs? Og hvilke matteemner må jeg beherske i fag som kjemi 1 (og også kjemi 2)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke tatt kjemi 1 eller 2 men holder på med R2 nå.

Du får til allt bare du går nok ikke for det.

Du må bare jobbe ekstra og bruke god tid på det. Masse kan finnes på nett, og dette forumet er bare helt supert for å få hjelp.

Husk at matte er som en mur av mustein. Man må ha det grunnleggende for å bygge på. Men du kan repeter og lære underveis også. Blir bare en del meir jobb.

Masse lykke til :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tatt kjemi 1 eller 2 men holder på med R2 nå.

Du får til allt bare du går nok ikke for det.

Du må bare jobbe ekstra og bruke god tid på det. Masse kan finnes på nett, og dette forumet er bare helt supert for å få hjelp.

Husk at matte er som en mur av mustein. Man må ha det grunnleggende for å bygge på. Men du kan repeter og lære underveis også. Blir bare en del meir jobb.

Masse lykke til :)

Jeg håper at jeg får det til, men jeg er kjempenervøs og har mine tvil. Husker bare på hvor dårlig jeg var i matte på ungdomsskolen, så er litt desperat på råd og tips på hva jeg må kunne før jeg begynner med fagene. Vil være mest mulig forberedt. Jeg tenker at jeg må ta alt fra scratch ettersom det er så mye jeg ikke kan og ikke husker, må vel gjennomgå ungdomsskole pensum. Tips på hva det er jeg må konsentrere meg mest om?

Takk :)

Lenke til kommentar

Matematikken i kjemi er latterlig lett.

Det er det sikkert for en som kan det allerede fra før av, men for meg som sliter så mye med matte, så blir det nok vanskelig. Hviken type matematikk må jeg kunne i kjemifaget?

Lenke til kommentar

Det er vel en håndfull av små matteting du bør kunne for kjemi 1, men det er ikke noe spesielt komplisert og jeg mener å huske at det blir fult forklart i boka. F.eks, logaritmer med hensyn på pH og slikt, og å kunne enkel algebra er vel også en fordel når du skal gjøre enkle omskrivninger av formler, men det er ikke noe å være redd for.

Lenke til kommentar

Om det værste man er borti er andregrads ligninger, så er det ikke så masse komplisert matte.

Det du burde se litt på er ligninger. Søk på andregradsligninger å les litt.

Disse ligningene og forskjellige formeler er slikt som hjelper deg i tekstoppgaver og problemer.

Rette innstilligen og en god posjon med tolmodighet, så går det bra :)

Lenke til kommentar

Det er vel en håndfull av små matteting du bør kunne for kjemi 1, men det er ikke noe spesielt komplisert og jeg mener å huske at det blir fult forklart i boka. F.eks, logaritmer med hensyn på pH og slikt, og å kunne enkel algebra er vel også en fordel når du skal gjøre enkle omskrivninger av formler, men det er ikke noe å være redd for.

Takker for svar :)

Skal se litt på logaritmer og algebra. Menn jeg tenker at jeg må gå gjennom\repetere ungdomsskole pensum, er redd det er mye jeg har glemt og ikke kan.

Om det værste man er borti er andregrads ligninger, så er det ikke så masse komplisert matte.

Det du burde se litt på er ligninger. Søk på andregradsligninger å les litt.

Disse ligningene og forskjellige formeler er slikt som hjelper deg i tekstoppgaver og problemer.

Rette innstilligen og en god posjon med tolmodighet, så går det bra :)

Så andregradslikninger er altså ikke så vanskelig å løse? Jeg kan forøvrig ikke løse førstegradslikninger heller :\ Har som sagt ikke jobbet med faget på flere år..

Noen nettressurser som kan forklare meg hvordan jeg løser likninger?

Takk for svar, og takk for at du har troen på at det vil gå bra :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...