Gå til innhold

Tigging

Anbefalte innlegg

Denne artikkelen fikk meg til å tenke: http://www.osloby.no/nyheter/Ping-pong-om-romfolket-7187341.html#.UXw-KEqo0cc

Fabian Stang mener forslaget om tiggerfrie sone er en ubegripelig tanke.

- Hvis vi sier at tigging er et problem. Hvordan skal vi velge ut hvilke deler av befolkningen som skal ha det problemet hos seg. Velger du bort tigging i en del av byen, velger du den inn ett annet sted. Hvordan skal vi forklare for folk på Oppsal at de nå skal få et problem vi ikke vil ha i sentrum av Oslo? spør Stang.

Hadde jeg hatt mulighetn til det må jeg si det hadde vært fristende å kun tillate tigging og camping for disse utenfor Stortinget og utvalgte stortingspolitikeres nærområder.

Jeg ser på situasjonen som den er nå som rimelig håpløs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Du har to type menneskegrupper som tigger slik jeg ser det. De som tigger ut av nødvendighet og de som har dette som et yrke/livstil. Så la oss lage en ny definisjon. Du har tigging og så har du ut ifra den sistnevnte definisjonen noe vi kan kalle gribbing. Tillatt tigging, forby gribbing.

Det er en forenkling selvsagt, men hvis man kan bevise at en person ikke tigger av nødvendighet, altså gribber (for eksempel kan betale for bil og reise helt til Norge for å "tigge") burde saken være klar.

Lenke til kommentar

Tigging bør forbys. Det man skulle hatt, var noen innganger med skilt over der sier: "personer som har behov for å tigge, vennligst henvend dere her".

Der skulle man hatt en en rask prosess der man spør om grunnlaget for behovet, helse og status forøvrig. Er man ulovlig innvandrer sendes man ut øyeblikkelig. Har man rettigheter ifølge Norsk lov, gis relevant økonomisk stønad og/eller man settes på arbeidsledighetstrygd, der man selvsagt må ta det arbeid som etaten finner høvelig. Der er alltids noe man kan gjøre. Om ikke annet, kan de feie og rydde i gatene og få noen kroner for det, istedet for å sitte å tigge.

Kan ikke skjønne at dette skal være så vanskelig egentlig :hmm:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Du skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig fordi du ikke skjønner problemstillingen.

For eksempel: Ingen av de rumenske "tiggerne" er ulovlige innvandrere

Lenke til kommentar

Ja hva så? Hvis vi alle skulle gå rundt å kreve få det akkurat som "vil vil" bærer det galt av sted. Selv et barn skjønner jo det.

Så igjen; det bør ikke være vanskelig. De skal selvsagt følge Norske lover og regler når de kommer hit, og stille i samme kø som oss andre.

Hvorfor fanden ikke?

Lenke til kommentar

Når noen drar på ferie for å tigge og tjener like mye på fire uker som en vanlig arbeider i hjemlandet Romania tjener på et år så sier det seg selv at det ikke er synd på dem. Når de i tillegg bedriver kriminalitet på siden som de tjener nesten like mye på, så er det heller ikke synd på dem. Og Romania er langt ifra lutfattig i dag slik det var når Sovjet fallt.

Det er bare én løsning her og det er å FINNE den politiske viljen til å opprettholde lov og orden og utøve eksisterende lover som forbyr tiggeturisme og gir oss muligheten til å kaste ut kriminelle. Så lenge politikerne er feige og forsøker å spille ballen over slik at noen andre kan ta risikoen vil dette problemet vedvare.

• Liker 4
Lenke til kommentar

kr. 2000 i bot for "få bomme en røyk av deg" ?

I ytterste konsekvens: - Ja

Men utover det regner jeg med de fleste er i stand til å se for seg en fornuftig håndhevelse av loven. Når man setter seg lagelig til med den hensikt å tigge..

Lenke til kommentar

det alleraller beste hadde jo vært å stoppe dem før de kommer inn i det hele tatt, det gjør vi ved å fjerne grunnen til at de kommer. bare forby tigging i helhet, hva i huleste skal vi med dette? hvor mange norske tiggere ser du? De fleste har flere tilbud til hjelp, men ikke alle vil slutte, som rumenerne som har dette som såkalt jobb.

Lenke til kommentar

det alleraller beste hadde jo vært å stoppe dem før de kommer inn i det hele tatt, det gjør vi ved å fjerne grunnen til at de kommer. bare forby tigging i helhet, hva i huleste skal vi med dette? hvor mange norske tiggere ser du? De fleste har flere tilbud til hjelp, men ikke alle vil slutte, som rumenerne som har dette som såkalt jobb.

Der var hvertfall en del Norske tiggere i Oslo tidligere. Stort sett rusmisbrukere tror jeg. De satt enten rundtom med en kopp de også, eller kom bort og spurte etter noen kroner.

Det har kanskje minket på dem? Sønnen til Harald Tusberg var en av dem forresten. Han er musiker og var det da også ( 5 -6 år siden) . Ser ikke grunn til at de skal tigge heller, men så ble det aldri så veldig mange av dem.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Våre egne tiggere med kledelig knekk i knærne er så høflige at de dauer etter hvert - derfor blir vi ikke så plaget av dem

Lenke til kommentar

Jeg er ikke fra Oslo og bare innom en gang i ny og ne i forbindelse med arbeid.

Må si det er litt ubehagelig å gå gjennom Karl Johann å møte på disse meget pågående tiggerne som kommer opp i trynet på deg og kaller deg en drittsekk når du forsøker å unngå dem.

De som bare sitter der med en kopp foran seg og bambi-blikk kan man velge å ignorere eller å ikke ignorere.

Setter det seg ned 1000 tiggere på rekke vil folk flest bli immun mot tigging så den vil regulere seg selv.

Så jeg heller litt mot at tiggere som forsøker å øke tigge-effektiviteten ved å være ubehagelige og går opp i trynet på folk bør fjernes fra gata. Lage noen lover som gjør det mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...