Gå til innhold

Hjelp! Trenger hjelp til å forstå harddisk-termer!

pea

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg holder på å konfigurere en computer og har helt enkelt problemer med å forstå forskjellen på de ulike valgene av hardisk. Maskinen jeg konfigurerer er en Dell M6700.

Jeg vil velge en SSD ca. 128 GB som hardisk for OS, og i tillegg ha en sekundær hardisk til lagringsplass. Der har jeg valgt en 500 GB 7200rpm.

Under har jeg listet valgene mine til den første harddisken. Men hva er forskjellen? SATA og ikke SATA? Minikort og full minikort? Hææ?

256 GB 2.5" Serial ATA SED-SSD-stasjon, minikort

128 GB SSD-stasjon, full minikort

128 GB 2.5" SATA SSD-stasjon

256 GB Solid State-stasjon, minikort

256 GB 2.5" Serial ATA SED-SSD-stasjon

512 GB 2,5-tommers serial ATA Solid State-stasjon

256 GB 2,5" SATA II SSD-stasjon

Jeg er tydeligvis ikke ekspert på dette området og trenger sårt hjelp til å finne frem i jungelen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt er SATA.

Minikort er en SSD som er fysisk mindre enn en vanlig SSD. Disse er brukt i laptop for å spare plass. Men det går litt ut over ytelsen.

M6700 har mange muligheter, ser ut som det er plass til inntil 3 lagringsenheter. Men da må den ene være minikort. (ellers vet jeg ikke stort om denne maskinen).

Lenke til kommentar

Takk for rask respons!

I praksis vil da dette bety at ettersom jeg er interessert i kun to harddisk-enheter, behøver jeg ikke velge SSD-minikort?

Men hva er så forskjellen på:

1. 256 GB 2.5" Serial ATA SED-SSD-stasjon

2. 256 GB 2,5" SATA II SSD-stasjon

?

Lenke til kommentar

Ja, jeg forstår det slik.

SED står for Self Encrypting Drive. Dvs at den krypterer data. Det er noe man bruker i jobbsammenheng, men er av liten interesse for privat bruk, du velger nr 2.

Jeg ville forøvrig valgt en 128GB SSD og 1TB disk. Har aldri hatt behov for 256GB på C:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...