EvilSeagull Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Vil lykkepiller som Cipralex gjøre mer skade enn gagn? I norge er leger veldig glad i å skrive ut antidepressiva. Jeg har selv prøvd disse lykkepillene og er veldig likegyldig. For eksempel: når broren min havna på kjøret gav jeg blaffen. Jeg er veldig glad for at jeg ikke gikk inn i en dyp depresjon på grunn av dette, noe jeg sansyneligvis hadde gjordt om jeg hadde vert nykter. Men jeg er alikevell bekymret for om jeg går glipp av noe følelsesmessig om jeg fortsetter på disse medisinene. Del gjerne erfaringer Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Du gjør på en måte det. Du går ikke heeelt opp, men du går ikke heeelt ned heller. Du blir følelsesmessig stabil. Det er ofte det mange trenger, så jeg vil tro at selv om man kanskje går glipp av noe mulig flott så er det verdt det å få livet sitt på rett kjør igjen og få en ''pause'' fra alle nedturene. Har aldri gått på noe slikt selv, selv om jeg har fått resepter nå og da. Men jeg var sammen med en kar som gikk på cipralex og som sluttet mens vi var sammen. Jeg følte meg like mye elsket da han gikk på pillene, men han selv sa at når han fikk sluttet så var det som om han ble forelsket i meg på nytt igjen siden han plutselig fikk veldig store oppturer. Derigjen så ser jeg nå at han av og til får veldig store nedturer igjen, nå som han har vært pillefri i noen år. Det er både fordeler og ulemper, men hvis man virkelig trenger en pause fra følelsene sine så vil jeg tro at det gjør mer godt enn det det gjør vondt. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Poster noe jeg skrev i en annen tråd om temaet: Jeg har ikke erfaring med cipralex, men jeg har erfaring med citalopram. (Sånn ca det samme, mener jeg å ha lest på wikipedia?) Jeg fikk det når jeg var rundt 12 eller noe, og slutta på det selv når jeg var 18, da jeg følte at jeg ikke ble fulgt opp. (Ble spurt èn eller to ganger i løpet av den 5-6 års perioden om jeg ville slutte, det er i alle fall av det jèg husker.) Samtidig ble jeg utrolig likegyldig, satt i begravelser og kjedet meg omtrent, ble så og si apatisk, da jeg ikke følte glede, sinne, tristhet, og var mer eller mindre bare nedstemt hele tiden i form av likegyldigheten. Når jeg da sluttet på dem, så var det faktisk deilig å bli sint igjen, jeg takket den første personen som gjorde meg sint, det var en følelse av at jeg hadde "kontroll" og liksom fått følelsene tilbake! Jeg mente også å ha lest at de ègentlig ikke burde gi sånt til folk under 18(?), og at det helst skal følges opp hver 6 mnd / 1 år, men hva vet vel jèg. Jeg sier ikke at det ikke hjelper, for noen hjelper det sikkert, men for min del, så følte jeg bare at det var en løsning som de brukte for å ikke gjøre noe mer, da jeg ikke var til samtaler eller noen ting mens jeg gikk på dem. Anonym poster: 70ada2c4a38bf7408c37c2e0e2c8b096 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 SSRI er vel greit om man er på randen av dø, men utenom det kan SSRI regnes som zombie døds stoff i mine øyne.. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Vil lykkepiller som Cipralex gjøre mer skade enn gagn? I hovedsak: Nei. Forutsatt rett dose til rett tidspunkt til rett person med rett svikt. Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 28. april 2013 Forfatter Del Skrevet 28. april 2013 SSRI er vel greit om man er på randen av dø, men utenom det kan SSRI regnes som zombie døds stoff i mine øyne.. har du brukt SSRI? Lenke til kommentar
OleNord Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 (endret) SSRI er ikke så galt. Det funker svært godt dersom man får det når man virkelig sliter. Har selv gått på det, og det funker svært godt for å fjerne følelsene som skaper problemer for deg. Men det som er spesielt bra med det er at du begynner å tenke mer fornuftig, om du går på det over lengre tid. Du starter å tenke mer i logiske baner, og greier å skille mellom det hensiktsmessige og uhensiktsmessige. Selvsagt kan mye være trist og leit i livet, dessverre er det slik. Men om man lar alt gå inn på seg, gjør det bare livet mye verre Så min erfaring er at tablettene funker fint, men det som er spesielt bra med det, er at det gir deg en pause fra følelsene, som igjen vil gjør at man blir mye mer fornuftig. Etter dette f.eks. et halvt år, eller noe lignende. Kan man kanskje gå av pillene og da vil livet være svært mye bedre. Det er jo egentlig for liten bruk av sunn fornuft som er grunnen til alle angstlidelser og depresjoner, om vi skal være ærlige med oss selv. Vi må bare forsøke å lære oss til å se vekk fra følelser som skaper problemer for oss, og lære oss til at det ikke er følelsene som skal bestemme hvordan vi skal tolke situasjoner, det er kun fornuft. Vi er bare av de uheldige som har blitt utgitt eit litt for sterkt følelsesspekter, i forhold til hva som vi burde ha. Endret 28. april 2013 av halvfire Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 har du brukt SSRI? Ja. SSRI er ikke så galt. Det funker svært godt dersom man får det når man virkelig sliter. Har selv gått på det, og det funker svært godt for å fjerne følelsene som skaper problemer for deg. Men det som er spesielt bra med det er at du begynner å tenke mer fornuftig, om du går på det over lengre tid. Du starter å tenke mer i logiske baner, og greier å skille mellom det hensiktsmessige og uhensiktsmessige. Selvsagt kan mye være trist og leit i livet, dessverre er det slik. Men om man lar alt gå inn på seg, gjør det bare livet mye verre Så min erfaring er at tablettene funker fint, men det som er spesielt bra med det, er at det gir deg en pause fra følelsene, som igjen vil gjør at man blir mye mer fornuftig. Etter dette f.eks. et halvt år, eller noe lignende. Kan man kanskje gå av pillene og da vil livet være svært mye bedre. Det er jo egentlig for liten bruk av sunn fornuft som er grunnen til alle angstlidelser og depresjoner, om vi skal være ærlige med oss selv. Vi må bare forsøke å lære oss til å se vekk fra følelser som skaper problemer for oss, og lære oss til at det ikke er følelsene som skal bestemme hvordan vi skal tolke situasjoner, det er kun fornuft. Vi er bare av de uheldige som har blitt utgitt eit litt for sterkt følelsesspekter, i forhold til hva som vi burde ha. Å takle følelser naturlig er langt bedre en å kjemisk endre hodet ved bruk av SSRI.. SSRI burde kun skrives ut til de som er på randen av totalt sammenbrudd pga depresjon og/eller angst.. Du kan prøve ta seroxat i 6-7mnd så slutte, kom så inn her igjen å si at ssri er ufarlig.. Nesten alle ungdommene både i USA & Europa som har gått berserk med våpen har en historie med SSRI.. Rett ut livsfarlig og burde forskrives som A preparat kun av spesialister innen psykiatri.. 1 Lenke til kommentar
OleNord Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 (endret) Vel, jeg har brukt zoloft i vertfall. Og har ikke planer om å gjøre noe med folk, og tror ikke at den kjemiske sammensetningen i hode mitt er forandret. Er den jeg alltid har vert, bare at jeg har fårstått hvor viktig det er å tenke mer rasjonelt. Av den grunn av jeg har problemer med angst. Vet ikke noe om de som bruker seroxat, er det et kraftigere legemiddel? Forresten har jeg forstått det slik at SSRI hindrer hjernen i å oppfatte ulike følelser, da mer de ulike sinnstilstandene. Glede, tristhet, sinne og så videre. Forstår ikke helt logikken i det, men tror det handler like mye om nervecellene i mageregionen og andre deler av kroppen der vi oppfatter følelser, enn hjernen. https://no.wikipedia...reopptakshemmer Du vil f.eks. oppleve å få økt matlyst om du bruker lykkepiller, fordi du blir mer observang på de kroppslige behovene i stede for de andre følelsene du får. Endret 28. april 2013 av halvfire Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 28. april 2013 Forfatter Del Skrevet 28. april 2013 "Nesten alle ungdommene både i USA & Europa som har gått berserk med våpen har en historie med SSRI.." Hvor i hellvete har du dette fra?! Lenke til kommentar
OleNord Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Du må ikke ta det DaniNichi sier veldig seriøst, har lest mange innlegg han har på dette forumet. Og det er alltid slik at psykiatrien er vond, og alt som blir brukt for å hjelpe folk med psyken er noe som fører til en verre tilstand. Jeg personlig synes at lykkepiller har vert bra, og til hjelp. Tror jeg snart skal slutte med de, så slipper jeg å tenke på slike ting som dette. Begynte for rundt to månder siden Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Det med økt matlyst kan gå begge veier. Noen mister den helt, og det finnes andre merker antidepressiva man kan få som er kjent for å minske matlyst istedet for å øke den hvis vektøkning er av bekymring. Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 "Nesten alle ungdommene både i USA & Europa som har gått berserk med våpen har en historie med SSRI.." Hvor i hellvete har du dette fra?! allmennkunnskap, søk det opp google is your friend.. Du må ikke ta det DaniNichi sier veldig seriøst, har lest mange innlegg han har på dette forumet. Og det er alltid slik at psykiatrien er vond, og alt som blir brukt for å hjelpe folk med psyken er noe som fører til en verre tilstand. Jeg personlig synes at lykkepiller har vert bra, og til hjelp. Tror jeg snart skal slutte med de, så slipper jeg å tenke på slike ting som dette. Begynte for rundt to månder siden Hvis du ser har jeg ca 2000 innlegg og nesten 1400 positive tilbakemeldinger så sier vel det sitt.. Jeg kan veldig mye om psykiatri, jeg er ikke særlig skeptisk til psykiatrien jeg er skeptisk til leger som skriver ut ssri for den minste ting, så du har tydelig ikke lest mine innlegg nøye.. Når man tar SSRI kan man kødde til alt ifra kjemiske balansen i hodet til hormoner i kroppen, det er ikke noe lek å slutte med de heller.. Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 (endret) Vel, jeg har brukt zoloft i vertfall. Og har ikke planer om å gjøre noe med folk, og tror ikke at den kjemiske sammensetningen i hode mitt er forandret. Er den jeg alltid har vert, bare at jeg har fårstått hvor viktig det er å tenke mer rasjonelt. Av den grunn av jeg har problemer med angst. Vet ikke noe om de som bruker seroxat, er det et kraftigere legemiddel? Forresten har jeg forstått det slik at SSRI hindrer hjernen i å oppfatte ulike følelser, da mer de ulike sinnstilstandene. Glede, tristhet, sinne og så videre. Forstår ikke helt logikken i det, men tror det handler like mye om nervecellene i mageregionen og andre deler av kroppen der vi oppfatter følelser, enn hjernen. https://no.wikipedia...reopptakshemmer Du vil f.eks. oppleve å få økt matlyst om du bruker lykkepiller, fordi du blir mer observang på de kroppslige behovene i stede for de andre følelsene du får. lykkepiller, bruk av det ordet er kvalmt.. http://seroxatsecret...xat-withdrawal/ link til brukere som opplevde positive ting http://www.nomorepan...ead.php?t=42452 man får selv veie risikoen, jeg bare informere om dem.. Endret 28. april 2013 av DaniNichi Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 28. april 2013 Forfatter Del Skrevet 28. april 2013 allmennkunnskap, søk det opp google is your friend.. Hvis du ser har jeg ca 2000 innlegg og nesten 1400 positive tilbakemeldinger så sier vel det sitt.. Jeg kan veldig mye om psykiatri, jeg er ikke særlig skeptisk til psykiatrien jeg er skeptisk til leger som skriver ut ssri for den minste ting, så du har tydelig ikke lest mine innlegg nøye.. Når man tar SSRI kan man kødde til alt ifra kjemiske balansen i hodet til hormoner i kroppen, det er ikke noe lek å slutte med de heller.. Du bruker statistikk til å skremme vettet av folk! Dette er bare propaganda. Det er langt fra sikkert at SSRI er årsaken. Ta litt hensyn! Det er gjerne folk her som vurderer å prøve antidepresiva Lenke til kommentar
OleNord Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 (endret) Jeg har i vertfall aldri opplevd noen bivirkninger med zoloft, men det er nå meg. Så får nå du komme med desse teoriene dine om SSRI, selv om jeg ikke har fått informasjon om denne påvirkningen på hjernen. Det er heller ikke blitt skreve noe om dette på pakningen eller på wikipedia. Så du må gjerne komme med kilder, og helst noe som er sikkert. Ikke tilfeldige nettsider. Endret 28. april 2013 av halvfire Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 (endret) Du bruker statistikk til å skremme vettet av folk! Dette er bare propaganda. Det er langt fra sikkert at SSRI er årsaken. Ta litt hensyn! Det er gjerne folk her som vurderer å prøve antidepresiva aldri sagt at ikke SSRI kan brukes, jeg bare forteller om fakta, en pille løser ingen ting, SSRI er ikke ibux.. Jeg har i vertfall aldri opplevd noen bivirkninger med zoloft, men det er nå meg. Så får nå du komme med desse teoriene dine om SSRI, selv om jeg ikke har fått informasjon om denne påvirkningen på hjernen. Det er heller ikke blitt skreve noe om dette på pakningen eller på wikipedia. Så du må gjerne komme med kilder, og helst noe som er sikkert. Ikke tilfeldige nettsider. wikipedia er godkjent fakta side http://www.psy-world...RI_problems.pdf kan jo lære søke opp på google selv https://www.google.n...lient=firefox-a http://en.wikipedia.org/wiki/Paroxetine Endret 28. april 2013 av DaniNichi Lenke til kommentar
OleNord Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Her står det ingen ting om langvarige endringer av hjernen. Det står kun om kjente bivirkninger, som faktisk også er nevnt på pakningen. Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 28. april 2013 Forfatter Del Skrevet 28. april 2013 aldri sagt at ikke SSRI kan brukes, jeg bare forteller om fakta, en pille løser ingen ting, SSRI er ikke ibux.. snakk for deg selv. piller kan være til stor nytte for mange andre selv om du ikke har positiv erfaring. tror du legene skriver ut piller for morro skyld? Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 (endret) snakk for deg selv. piller kan være til stor nytte for mange andre selv om du ikke har positiv erfaring. tror du legene skriver ut piller for morro skyld? Nei men de skriver ut alt for ofte og med alt for lite kunnskap om det de skriver ut.. Er ikke lenge til SSRI blir behandlet som antibiotika der leger advares om å skrive det ut for mye.... Hvorfor starte denne tråden når du alt "vet" at det er trygt etc? Endret 28. april 2013 av DaniNichi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå