WPX Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 (endret) Det har seg slik at jeg fikk smaken på ingeniørutdanning og spesielt petroelumsteknologi. Men jeg har ikke realfag fra VGS. Eneste matten jeg har hatt er P-matte. Har aldri hatt motivasjon for å jobbe med matte og så aldri poenget med å jobbe med det. Nå har jeg litt mer motivasjon, kan man si. Jeg gir ikke opp om jeg vil noe, så er ganske sikker på at jeg skulle klart et års realfagskurs noenlunde greit. Et problem - institusjonen jeg bor nærmest som tilbyr dette kurset er HiB i Bergen. Jeg har grublet i mange måneder over hva jeg skal gjøre til høsten, men jeg tenkte aldri på ingeniør. Dette ble jeg tipset om DAGEN ETTER søknadsfristen for dette i Bergen gikk ut (15. april).... Kjempemessig. Utrolig surt og irriterende da jeg virkelig kunne tenkt meg å prøve meg på dette. Så nå har jeg sett på alternativer. Å ta opp R1+R2 og Fysikk 1 som privatist med bare erfaringer fra p-matte tidligere blir kanskje å ta seg vann over hodet, skulle gjerne gjort dette med mer hjelp enn bare fra meg selv. Da vil også poengene mine fra vitnemålet telle om jeg skal søke på noe etterpå, og dette gjør det, så vidt jeg har forsått, ikke om du tar realfagskurs? Har sett litt på Universitet i Stavanger, søknadsfrist her er 1. mai. Jeg har ikke så veldig lyst å flytte da jeg har forpliktelser og familie her jeg bor nå. Men på nettsidene til UiS om dette kurset står det: Kurset går over 1 år, og undervisningen foregår på ettermiddagstid fire dager i uken. Studiet har også fleksible nettløsninger som gir deg mulighet til å følge forelesningene når og hvor du vil. Studiet har en digital læringsplattform hvor du får all informasjon, og hvor du kan kommunisere med faglærer. Noen som har peiling på om det dermed er mulig å søke til dette på UiS, bo et helt annet sted og følge undervisningen på nett og møte opp på eksamen når den tid kommer? Leste at alle timer blir filmet og lagt ut, så da er vel eneste forskjellen å være der fysisk eller ikke. Noen som har erfaringer og som evt har tatt kurs her? Og ja - jeg har lest mye rundt på forumet og andre steder om forkurset osv, men finner ikke så mye spesifikke erfaringer rundt akkurat dette. Endret 27. april 2013 av WPX Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Er det så vanskelig å ta det på egen hånd? Lenke til kommentar
WPX Skrevet 27. april 2013 Forfatter Del Skrevet 27. april 2013 (endret) Er det så vanskelig å ta det på egen hånd? Haha, når jeg bare har p-matte fra før, så ser jeg ikke for meg at det blir lett, nei. Har også hørt at å ta fysikk på egenhånd er et hærk. Og, som sagt, tar jeg det på egenhånd og skal søke til neste år blir jeg vurdert utifra snittet på vitnemålet, ikke karakterene fra realfagskurset (om dette vurderes i det hele tatt etter kurset når man skal søke, har ikke helt skjønt dette). For deg hadde det gjerne vært lett, men alle er ikke like, vet du. F. eks. norsk på egenhånd syns jeg hadde vært lett, men når du ikke klarer å skrive "egenhånd" i ett ord, så hadde det gjerne ikke vært så lett for deg, sant Endret 27. april 2013 av WPX Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Jeg har vært lærer på vidergående den gang elevene kunne matte. Jeg overtok en klasse der 6 elever lå an til stryk. Jeg fikk beskjed av de andre lærerne at den klassen kunne jeg gi opp. Jeg bestemte meg for at ingen skulle stryke. Ingen strøk. Hvor begynner hullene dine? Kan du brøkregning? Kan du brudden brøk? Du må gå tilbake til der hullene dine begynner, til folkeskolen om det trengs. Lenke til kommentar
WPX Skrevet 27. april 2013 Forfatter Del Skrevet 27. april 2013 Jeg har vært lærer på vidergående den gang elevene kunne matte. Jeg overtok en klasse der 6 elever lå an til stryk. Jeg fikk beskjed av de andre lærerne at den klassen kunne jeg gi opp. Jeg bestemte meg for at ingen skulle stryke. Ingen strøk. Hvor begynner hullene dine? Kan du brøkregning? Kan du brudden brøk? Du må gå tilbake til der hullene dine begynner, til folkeskolen om det trengs. Hullene mine begynte vel på ungdomsskolen da matten begynte å bli litt mer utfordrende enn før, rundt 10. klasse. Jeg så på det et par ganger og så ikke på det igjen, jeg syns det var kjedelig og så ikke poenget med å jobbe med det. "Hva skal jeg med dette i framtiden?", tenkte jeg. Heldigvis har jeg vokst litt siden den gang. Men dette resulterte i at jeg valgte den letteste matten og denne trenden tok jeg med meg inn på videregående. Hadde først T-matte, jobbet aldri med det, fikk 2. Byttet til P, jobbet aldri med det heller. Så skal jeg ta R1+2 og fysikk har jeg nok en lang vei å gå, hadde planer om å gå igjennom hele t-matteboken i sommer før jeg evt hadde begynt på et forkurs i august. Har allerede sett litt på dette og jeg skjønner det nå i motsetning til før. Da kjenner jeg at matte nesten er litt gøy. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 (endret) For deg hadde det gjerne vært lett, men alle er ikke like, vet du. F. eks. norsk på egenhånd syns jeg hadde vært lett, men når du ikke klarer å skrive "egenhånd" i ett ord, så hadde det gjerne ikke vært så lett for deg, sant Jeg ser at du rettet posten din. Norsk har jeg ikke hatt siden videregående. Jeg har siden aldri oppdatert meg på norsk. Grunnen til at jeg skriver det i to ord kan vel være at jeg leser for mye engelsk der det er mye mer uvanlig å slå sammen ord enn på norsk. Jeg ser for meg at du ikke er en lett elev siden du straks begynner med denne avsporingen. Det var du som ba om å lære matte og ikke jeg som ba om å lære norsk. Endret 27. april 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
WPX Skrevet 27. april 2013 Forfatter Del Skrevet 27. april 2013 Jeg ser at du rettet posten din. Norsk har jeg ikke hatt siden videregående. Jeg har siden aldri oppdatert meg på norsk. Grunnen til at jeg skriver det i to ord kan vel være at jeg leser for mye engelsk der det er mye mer uvanlig å slå sammen ord enn på norsk. Jeg ser for meg at du ikke er en lett elev siden du starks begynner med denne avsporingen. Det var du som ba om å lære matte og ikke jeg som ba om å lære norsk. Jeg synes svaret du kom med etter min førstepost var usaklig og unødvendig utifra hvilke opplysninger du får i den posten, så da tok jeg igjen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Så skal jeg ta R1+2 og fysikk har jeg nok en lang vei å gå, hadde planer om å gå igjennom hele t-matteboken i sommer før jeg evt hadde begynt på et forkurs i august. Har allerede sett litt på dette og jeg skjønner det nå i motsetning til før. Da kjenner jeg at matte nesten er litt gøy. Matte er Gøy. Les 15 minutter. Regn oppgaver 45 minutter. Les 15 minutter. Regn oppgaver 45 minutter. Gå som katten rundt grøten om det er noe du ikke forstår,dvs. utsett problemet eller be om hjelp om det er veldig viktig at du forstår det. Regner du videre på det du forstår og går tilbake løsner kanskje det du ikke forstod. Lenke til kommentar
WPX Skrevet 27. april 2013 Forfatter Del Skrevet 27. april 2013 Matte er Gøy. Les 15 minutter. Regn oppgaver 45 minutter. Les 15 minutter. Regn oppgaver 45 minutter. Gå som katten rundt grøten om det er noe du ikke forstår,dvs. utsett problemet eller be om hjelp om det er veldig viktig at du forstår det. Regner du videre på det du forstår og går tilbake løsner kanskje det du ikke forstod. Takk for tips Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Det finnes mye gratis hjelp på nettet. Aleks855 her på forumet har laget enorme mengder med kjempefine videoer, som du kan se her: http://udl.no/ I tillegg kan du ta en titt på arbeidet til Lektor Thue. Han tar for seg hele pensumet i R1 og R2. https://sites.google.com/site/lektorthuesr1/ https://sites.google.com/site/lektorthuesr2/ Lenke til kommentar
WPX Skrevet 27. april 2013 Forfatter Del Skrevet 27. april 2013 Det finnes mye gratis hjelp på nettet. Aleks855 her på forumet har laget enorme mengder med kjempefine videoer, som du kan se her: http://udl.no/ I tillegg kan du ta en titt på arbeidet til Lektor Thue. Han tar for seg hele pensumet i R1 og R2. https://sites.google.../lektorthuesr1/ https://sites.google.../lektorthuesr2/ Har sett litt på Thue, liker de videoene veldig godt! Men du tror det skal være overkommelig å ta dette som privatist? Er mest på hvilket grunnlag jeg søker på da til neste år som bekymrer meg om jeg ikke får gode eksamenskarakterer. Går jeg forkurs og søker via det teller ikke vitnemålskarakterene mine. Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Dersom du jobber strukturert, og er motivert, vil jeg tro det skal være mulig å ta fagene som privatist. Sitter du fast med et problem er det hjelp å få i matteassistansetråden. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Jeg er personlig skeptisk til å lære R-matte over nettet. Ikke noe er bedre enn å få hjelp av en ordentlig lærer i et klasserom. Lenke til kommentar
WPX Skrevet 27. april 2013 Forfatter Del Skrevet 27. april 2013 (endret) Jeg er personlig skeptisk til å lære R-matte over nettet. Ikke noe er bedre enn å få hjelp av en ordentlig lærer i et klasserom. Er i utgangspunktet det jeg helst ville gjort, ja. Hadde jeg hatt valget mellom skoletimer på et forkurs og over nettet/privatist hadde jeg aldri i verden valgt sistnevnte. Faen at fristen er gått ut på HiB... Endret 27. april 2013 av WPX Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Hva med Sonans i Bergen? Jeg gikk på Sonans i Oslo for å ta opp R2 og var veldig fornøyd. Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 (endret) Jeg holder på med matte R1 og R2 pluss Fy2 på egenhånd. Dette går, men det er tungt, skal ikke lyve om det. Har også noen hull fra ungdomskolen, og på videregående tok jeg et helt år med matte på egenhånd uten lærer "dvs. masse tid i kantina " Men om du bare jobber strukturer, bruker nettet effektivt, og ikke minst sette deg inn i stoffet som du ser du trenger for å kunne bygge på noe av det i R1+R2. Også er det masse fine videoer på nette som er akkurat som å sitte i et klasserom. Lurer man på noe ut over det, kan man spørre her på forumet. Alt går, bare du jobber nok for å få det til Endret 28. april 2013 av lilepija Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå