Gå til innhold

Hjelp til å bygge videoredigerings PC

Anbefalte innlegg

Hei

Eg treng litt hjelp til å byggje min fyrste PC. Lista eg har mekka saman er på grunnlag av lesing på ulike forum og testar og anbefalingar på hw.no. Problemet er at maskina enda på 22000,- noko som er for mykje for ein student som meg. Behovet for ei kraftigare maskin meldte seg då eg byrja utforska moglegheiten med å filma i større oppløysning på GoPro Hero 3 Black. Asus Zenbook UX31a klarte ikkje den oppgåva. Til redigering brukar eg CyberLink PowerDirector 11 og Sony Vegas pro 12 med Twixtor.

Det eg treng er eit svar på er om det er dette eg trenger eller om det går an å slanke den litt økonomisk sett. Ein rekning på nærmare 15k hadde vore hyggjeleg. I tillegg til å redigera videoar ynskjer eg at den skal vera litt framtidsretta mot det nye formatet 4k. Stor radiator, dyre vifter og støydempa kabinett er valgt på grunn av at den mest sannsynleg skal stå i ein kontorkrok på soverommet.

Skjerm - - Asus MX279H *2

Kabinett - - Fractal Design Define R4

HK - - Asus P9x79 pro

Prosessor - - Intel Core i7-3820

CPU-kjølar - - Corsair H100i

Straum - - Corsair HX 750W PSU

Skjermkort - - ASUS Radeon HD 7950 3GB GDDR5

Minne - - Corsair Vengeance DDR3 1833MHz 32Gb CL10

SSD - - Intel SSD 520 180 GB

Harddisk - - Seagate Barracuda 2TB

USB Wlan - - ASUS USB-N53

Tastatur - - Logitech Wireless Keyboard

Mus - - Logitech Anywhere Mouse MX

Vifter - - Noctua NF-A15 PWN *4

Vifter - - Noctua NF-S12A PWM *2

- På førehand takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kjøper ikke et så awezomet hovedkort og en locka CPU. Ville mye heller valgt 3990K. Du kan spare litt på å gå for Corsair CX750M isteden for AX750. CX750M funker som bare rakkern. Skjermkortet er forsåvidt greit, men hvis du har litt til overs kan du gå for 7990. Jeg tror ikke du trenger 32 GB RAM. 16 GB holder i massevis. Man får kjøpt billigere SSDer på 240 GB. Kingstone HyperX serien f.eks. Ellers er det et bra oppsett.

Jeg har en kompiss som redigerer GoPro videore i Vegas Pro, og han har 7850 skjermkort,og 8 GB RAM, det finker helt fint det.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Men eg ville at det sko verta billegare, ikkje dyrare. Ut ifrå tipsa dine endra eg noko og sparte 3k. Prisen er nede i 19600,- Syns framleis det er litt dyrt, men mykje av grunnen er kanskje pga. skjermane.

Kva syns du no?

Skjerm - - Asus MX279H *2

Kabinett - - Fractal Design Define R4

HK - - Asus P9X79

Prosessor - - Intel Core i7-3820

CPU-kjølar - - Corsair H90

Straum - - Corsair TX 750W PSU

Skjermkort - - ASUS Radeon HD 7850 2GB GDDR5

Minne - - Corsair Dominator DDR3 1833MHz 16Gb

SSD - - Intel SSD 335 Series 180GB 2,5"

Harddisk - - Seagate Barracuda 2TB

USB - - Wlan ASUS USB-N53

Tastatur - - Logitech Wireless Keyboard

Mus - - Logitech Anywhere Mouse MX

Vifter - - Noctua NF-A15 PWN *6

Lenke til kommentar

Kjøp billigere hovedkort, f.eks. denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=660758 billigere kjøler (du trenger egentlig ikke vannkjøler til en locka CPU). En luftkjøler holder (legger link inn seiere). Kjøp corsair CX 750M isteden for TX 750. Ikke kjøp dominator RAM. Det er den samme som de andre f.eks. vengeance, bare at den har annen heatsink og LED lys. Tror corsair AF/SP vifter er billigere enn noctua.

EDIT: her er linken til luftkjøler http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=656313#extra denne holder i massevis til den du skal ha. Det er som intel stock kjøler bare for socket 2011 og med blå LED. Men hvis du spør eg sjønner jeg ikke hvorfor du skal ha socket 2011. Det blir mye billigere om du kjøper Asus p8z77-v pro isteden, og I7 3770k (I5 3570k [er ikkeså veldig mye forskjell at det har noen stor betydning] om du vil spare mer, tror den holder til ditt bruk uansett) og da synes jeg du kan vurdere vannkjøling. Men jeg ville ikke kjøpt vannkjøling med en gang. Jeg kan godt lage et forslag om du vil.

Endret av Heika98
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

@trådstarter

Hvorfor 2011 i steden for 1155? 3770K holder lenge nok, yter til og med bedre enn 3820 og kanskje 3930K (i noen tilfeller).

Oppsett jeg laget hos Dustin ettersom at jeg er fast kunde hos dem. ;)

2174e.png

Trenger man virkelig en pc som er så kraftig som dette når man redigerer video?

Min konklusjon er vell at det er alltids greit å ha mye å gå på. Sjekk specs'a mine f.eks. Riggen min er bygget for gaming, tung multi-tasking og rendering.

Lenke til kommentar

MorganGaming: Det trengs sikkert ikkje så kraftig maskin, men eg har veldig liten kunnskap om dette og overdimensjonerer nok litt for å vera på den sikre sida. Tips til prisreduksjon som er difor velkomne :)

Heika98: såg på komplett.no på P8Z77-V PRO og den var 250 kr billigare enn P9X79, men 3770K var 300 kr dyrare enn 3820. Ein annan grunn til at eg valgte LGA-2011 var i anbefalinga til hw.no om minnebrikker. http://www.hardware.no/artikler/ram_minne/4767 Der står det at ein må ha 2011 for å utnytte firekanals minner.

Her er liste mi redigert litt etter dine tips, men eg vil ikkje ha diodar eller støy. Vel difor Noctua enn så lenge. I lista la eg til nokon tilfeldige 140mm noctua vifter, men eg har tenkt å ha PWM vifter så hovudkortet kan ta seg av reguleringa etter ytelsen. Asus P9X79 har fleire tilkoblingar og god programvare for viftestyring (ser det ut som på nettsida deira)

https://prisguiden.no/liste/140361

Lenke til kommentar

MorganGaming: Det trengs sikkert ikkje så kraftig maskin, men eg har veldig liten kunnskap om dette og overdimensjonerer nok litt for å vera på den sikre sida. Tips til prisreduksjon som er difor velkomne :)

Heika98: såg på komplett.no på P8Z77-V PRO og den var 250 kr billigare enn P9X79, men 3770K var 300 kr dyrare enn 3820. Ein annan grunn til at eg valgte LGA-2011 var i anbefalinga til hw.no om minnebrikker. http://www.hardware.no/artikler/ram_minne/4767 Der står det at ein må ha 2011 for å utnytte firekanals minner.

Her er liste mi redigert litt etter dine tips, men eg vil ikkje ha diodar eller støy. Vel difor Noctua enn så lenge. I lista la eg til nokon tilfeldige 140mm noctua vifter, men eg har tenkt å ha PWM vifter så hovudkortet kan ta seg av reguleringa etter ytelsen. Asus P9X79 har fleire tilkoblingar og god programvare for viftestyring (ser det ut som på nettsida deira)

https://prisguiden.no/liste/140361

Skjekk specsa mine. Jeg gamer, redigere videoer osc. osv. og den klarer det helt fint. Veldig lite lagg, og jeg betalte ca. 7500 kr. Du kan spare 600 kr. på å kjøpe 3570k, og 500-600 kr på å kjøpe 8 GB RAM isteden, og et CD rom til 130 kr holder i massevis. Du kan vel også spare ytligere 300 kr på å kjøpe billigere nettverkskort. Du klarer deg også lenge med de viftene som følger med kabinettet (skal du ha så mange vifter som du har tenkt må du kjøpe viftestyring i tillegg.

Du skerv tidligere at du ville ha en PC til 15K. Du må trekke ca. 5000 kr, det er ca. det skjermene, tastatur og mus koster. Da er det egentlig en PC til 10K du skal ha. Jeg skal se om jeg ikke får laga et forslag til deg i løpet av morgendagen. Jeg har en liten tommerfingerregel når jeg setter sammen en PC om at skjermkort helts skal koste litt mer enn CPU. Hvis det er for stor forskjell ytelsesmessig får du ikke brukt potensialt til komponentet. I dette tilfellet vil du ikke få brukt potensialet til CPUen p.g.a. at skjermkortet er for dårlig i forhold til den.

PS: kjøp deler fra en eller to levrandører for å holder fraktkostnaddene nede. Frakt fra dustin er alltid (ihverfall nesten) 99 kr.

Lenke til kommentar

Når man skal se etter en arbeidsmaskin, anser jeg det som lurt å fokusere først og fremst på en verdig prosessor.

Enkelt valg: i7-3770K. En prosessor bedre tilpasset jobben til en slik pris får du neppe tak i.

Skjermkortet er en annen sak. Et top-of-the-line skjermkort er ikke et krav, men noe som et GTX 660Ti eller HD 7950 har mye å by på.

Lenke til kommentar

Kikka på billigkroken på Komplett og fann litt demovarer der.

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5. til 2790,-

Er dette noko som er verdt å slå til på?

Fann og ein SSD: Corsair SSD Force Series 3, 120GB til 640,-

@Heika98 Kjempeflott om du set opp ei lista til meg. Takkar!

Lenke til kommentar

Her er en fin pc, som ikke kostet det hvite ut av øya.

(Komplett gamer a30 på komplett.no)

Kabinett: Corsair Carbide 300R Midi Tower OEM

PSU: Corsair CX 500W PSU

CPU: AMD FX-8350 8-Core Processor

Vannkjøling: Corsair H60 Hydro Series CPU Kjøler

Hovedkort: ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+

Ram: Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR

SSD: Samsung SSD 840 Series 250GB 2.5" BULK

+

HDD: WD Desktop Black 4TB

skjerm: Philips 27" LED 273E3LHSB

dette er vel et greit oppsett? :)

Lenke til kommentar

Kikka litt på finn og fann ei maskin som likna veldig på den me snakker om.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=40864174

Annonsetekst:

"Dette er pc som klarer det meste!.

Innhold:

Hovedkort: Asus p8z77-v deluxe

ATX, Z77, DDR3, 2xG3+1xG2-PCIe-x16,SLI/CFX,HDMI,DP, Dual band-WiFi, BT,DLNA,UEFI

CPU: Intel® Core i7-3770K Processor med Intel® High Performance Liquid Cooling

Minne: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 32GB w/4x8GB XMS3 DHX, CL10-10-10-27

GPU: Asus GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA

HDD1: Intel® SSD 520 Series 180GB 550MB/520MB/s read/write

HDD2: WD Desktop Green 2TB

Kabinett: Fractal Design Define R4 Black Pearl ink 4x140 vifter

PSU: Corsair CX 600M, 600W Modular. 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 4x Molex

Skjerm: Samsung 27" LED SyncMaster S27B350H 1920x1080, 2ms

CD/DVD: Asus DVD Writer, DRW-24B5ST

Mus/Tastatur: Microsoft SideWinder X4 Keyboard USB & MadCatz R.A.T.7 Gaming Mouse Matt Black 6400 dpi

Alle komponenter er kjøpt nytt å Februar/Mars hos komplett.no/mpx.no

Ny pris ut av butikken er pr 09.04-13 19400,- + frakt.

Selges for 15000,- /Bud

Ved rask avgjørelse følger det med et sett creative t3 på kjøpet

Alle esker, manualer å cd'er medfølger om ønsket!

Svært ryddig bygd å betraktes som nytt!

Det er blitt brukt Arctic Silver 5 pasta å det er renset med Arctic Silver Arcticlean før montering for å oppnå best mulig driftstemperatur, det er også montert 4x140mm (3x inn.1x ut + ut fra radiator (120mm)) vifter for god luftgjennomstrømning"

Lenke til kommentar

Ville selv aldri ha kjøpt så dyre ting på finn.no av fremende.

Om du kan spare 1000-2000 kr, hjelper lite om du blir lurt.

Så ville først og fremt kjenne personen om du skal kjøpe noe dyrere en 3000-4000 kr det er jo penger man tåler å tape.

For det andre ser det ikke ut som en god CPU kjøler følger med eller det brukes intel sine som er veldig dårlige, selv om det er bilde av intel sine gode vannkjølere er de dyre uten å være noe bedre en andre, WD Desktop Green 2TB er en veldig treg harddisk, der gir Seagate Barracuda 7200.14 2TB langt bedre ytelse. At det er brukt Arctic Silver 5 pasta er jo ikke noe imporende i seg selv.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vel FX 8350 til 1400 kr er jo ikke noe dårlig alternativ til virtualisering og multitasking samt videoredigering.

Er helt klart og veldig kjent at kjerneytelsen på Piledriver/bulldozer er langt dårlige en ivybridge og Sandy Bridge samt at AMD trekker mere strøm og dermed ikke den enkleste å overklokke uten kraftig kjøler.

Men man må jo også huske på LGA 1550 (Haswell) snart vil dukke opp og da må AMD komme med noe bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...