Oran Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Hei, Har en regning på mange tusen som ikke er betalt. Har vært helt dum med situasjonen og er nå gått veldig langt. Lurer på hva "forkynning av dom/besluning fra forliksrådet betyr. Takk Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Det betyr at kreditor har tatt kravet til forliksrådet, fått en dom på at kravet er reelt eller ikke (siden du ikke aner hva dette er tipper jeg førstnevnte etter fraværsdom), og denne forkynnes for deg slik at du kan ta stilling til om du vil anke til tingretten eller godta kravet. Dersom du mener kravet er rettmessig bør du gjøre sistnevnte, og gjøre opp for deg før det ender med at namsmannen tar tvangsutlegg. 2 Lenke til kommentar
Oran Skrevet 27. april 2013 Forfatter Del Skrevet 27. april 2013 Takk for raskt svar. Jeg vil begynne å betale ned på lånet, men forstår ikke hvordan jeg skal gå. Jeg får så mange papirer her og der, og er helt dum i oppførselen generelt. Jeg har en god del penger som kommer inn, men aner ikke hvordan jeg skal sette det opp. inkassoen nektet meg å dele opp beløpet med mindre jeg betale 30% av regningen som en "trust" greie. Hva bør jeg gjøre? Ringe opp til Forliksrådet? Og spørre om hva.. Leste om gjeldsordning, har jeg fortsatt muligheten til å gjøre dette? Hva skjer nå framover med lånet og slikt. Blir det tvangsbetaling? med kausjon? Takk for rask svar. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 I domsslutningen (nederst i dokumentet) vil det vanligvis stå hvor mye du skylder, og når du skal betale det. At du er dømt til å betale et beløp er ikke til hinder for gjeldsordning. Dommen er tvangsgrunnlag, noe som innebærer at kreditor kan gå til namsmannen og kreve utlegg for kravet. Dette gjennomføres vanligvis som utleggstrekk i lønn. 2 Lenke til kommentar
frevild Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Gjør som krikkert sier: Les beslutningen/dommen - der står det trolig at du skal betale en eller annen sum. Da vet du hvor mye du skal betale. Deretter finner du den delen av belutningen/dommen hvor det fremgår hvem som er motparten din (vanligvis betegnet "klager" eller "klagende part"). Hvis du har mulighet til å betale (om enn over tid), så tar så kontakt med vedkommende ("klager" e.l.). Si at du vil betale og avtal en nedbetalingsordning. Du bør la denne være så kort du klarer: Jo lengre tid du bruker, jo mer må du betale i renter. Kommunikasjonen bør være på e-post. Deretter betaler du ned. Så er du ferdig med saken. Hvis du ikke tror du har mulighet for å betale, kan gjeldsordning være aktuelt. Det er ikke gjort i en håndvending å få til dette. 2 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Pass på og få dette gjort hvis ikke vil du mest sansnylig bli nektet slike betalingsmuligheter i framtiden Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Har vært helt dum med situasjonen og er nå gått veldig langt. Har du fått varsel om at det blir avsagt fraværsdom dersom du ikke møter? Lenke til kommentar
Oran Skrevet 13. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2013 Takk for svar igjen alle sammen. Jeg har ikke fått noe varsel ang fraværsdom. Jeg visste ikke om møtet engang. Forstår ikke hvordan jeg fikk beskjed ang det, måtte i isåfall være i den 5kg tunge og deprimerende brevet jeg fikk. Jeg prøver å komme i kontakt med klageren. Er Noroff privatskole, vet ikke akkurat hvem som skal kontaktes. Jeg sendte en e-post til rektoren i Noroff Oslo for å få litt mer veiledning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå