Sanchez_ Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 (endret) Jeg har en selvbygget PC med Rampage IV Extreme, 3930k (H80 kjøler) og en GTX 680, hvor alle komponentene er ca ett år gamle. Da jeg for tiden spiller mye Battlefield 3, som krever mye datakraft, har jeg valgt å overklokke prosessoren for å øke ytelsen (40 FPS på ultra med stock klokk). Jeg har greid å overklokke den til 4,7 GHz, noe som dobler FPSen min ingame, uten at gradene viser noe særlig høyere enn 65-70 etter endel spilling. Problemet er at uansett hvilken overklokk jeg kjører på prosessoren (alle frekvenser over stock), ender spillet opp med å fryse rundt 20-40 min uti. Bildet fryser, lyset på musa og tastaturet skrur seg av, og lyden henger seg også gjerne opp på én bestemt "tone". Jeg har prøvd flere forskjellige kombinasjoner med OCer, og har også prøvd de preset-ene som liger inne i BIOS'en. Jeg kan ikke skjønne at dette kan ha noe med temperaturene å gjøre. Selv på 4,7 GHz har jeg sett på temperaturmåleren idet dataen krasjer, og den har gjerne ikke oversteget 70 grader engang. Om jeg overklokker til f.eks. 3,9, hvorpå temperaturene er enda lavere, henger den seg fortsatt opp. Dette skjer i alle spillene jeg har prøvd (BF3, Minecraft, BO2, Crysis 3). Update mandag: Jeg har prøvd med en annen harddisk, men uten hell. Jeg har også oppdaget at problemet oppstår selv uten at jeg overklokker. Endret 29. april 2013 av Sir Sanchez Lenke til kommentar
LinkZelda Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 (endret) Prosessoren er for varm og underklokker seg, prøv å få prosessor temperaturen under 50 grader celsius. Endret 27. april 2013 av LinkZelda 1 Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 (endret) En 3930k vil ikke throttle på 65-70 grader. Selv på 80 grader vil den ikke klokke seg ned. Det er nok andre problemer. Å få en 3930 på under 50 grader er vanskelig, en h80 har ikke mulighet til det. Det virker som du har klokket litt for mye. Har du stilt på spenninga? Er andre komponenter i pcen din helt friske? Endret 27. april 2013 av samye83 1 Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 (endret) Jeg har en selvbygget PC med Rampage IV Extreme, 3930k (H80 kjøler) og en GTX 680, hvor alle komponentene er ca ett år gamle. Da jeg for tiden spiller mye Battlefield 3, som krever mye datakraft, har jeg valgt å overklokke prosessoren for å øke ytelsen (40 FPS på ultra med stock klokk). Jeg har greid å overklokke den til 4,7 GHz, noe som dobler FPSen min ingame, uten at gradene viser noe særlig høyere enn 65-70 etter endel spilling. Problemet er at uansett hvilken overklokk jeg kjører på prosessoren (alle frekvenser over stock), ender spillet opp med å fryse rundt 20-40 min uti. Bildet fryser, lyset på musa og tastaturet skrur seg av, og lyden henger seg også gjerne opp på én bestemt "tone". Jeg har prøvd flere forskjellige kombinasjoner med OCer, og har også prøvd de preset-ene som liger inne i BIOS'en. Jeg kan ikke skjønne at dette kan ha noe med temperaturene å gjøre. Selv på 4,7 GHz har jeg sett på temperaturmåleren idet dataen krasjer, og den har gjerne ikke oversteget 70 grader engang. Om jeg overklokker til f.eks. 3,9, hvorpå temperaturene er enda lavere, henger den seg fortsatt opp. Dette skjer i alle spillene jeg har prøvd (BF3, Minecraft, BO2, Crysis 3). what? 40 fps med den prossessorn og grafikkkortet? eg har i7-3770K på stock- 3,5ghz, asus gtx 680 4gb på stock hastighet og ligger på 70-90 FPS. Corsairh100 CPU kjøler- idle temp ca 25, under bf3 med stock hastighet 50-55, OC til 4,7 ghz 60-65 temperatur. valgte å legge in ny bios- cpu tilbake til vanlig clok kan det være at grafikkkortet ditt er litt ødelagt? Endret 27. april 2013 av TheGaame Lenke til kommentar
Sanchez_ Skrevet 27. april 2013 Forfatter Del Skrevet 27. april 2013 Jeg har 680 2Gb og ikke 4. I tillegg må man huske på at 3930k er Socket-2011 og blir av den grunn varmere enn 1155. I tillegg er stock hastigheten til den bare 3,2. Er sikkert ikke den mest ideelle gaming-CPUen, men driver mest med animasjon og videoredigering, og da drar jeg veldig nytte av seks kjerner. Om GPU'en er ødelagt aner jeg ikke. Har gjort lite målinger på den egentlig, bortsett fra at jeg ser at temperaturen på den er 37 grader på idle, og at den maks gikk opp i 79 sist jeg spilte. Hva som er vanlig aner jeg ikke, vet heller ikke om det kan være noe annet galt med det. Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Jeg har 680 2Gb og ikke 4. I tillegg må man huske på at 3930k er Socket-2011 og blir av den grunn varmere enn 1155. I tillegg er stock hastigheten til den bare 3,2. Er sikkert ikke den mest ideelle gaming-CPUen, men driver mest med animasjon og videoredigering, og da drar jeg veldig nytte av seks kjerner. Om GPU'en er ødelagt aner jeg ikke. Har gjort lite målinger på den egentlig, bortsett fra at jeg ser at temperaturen på den er 37 grader på idle, og at den maks gikk opp i 79 sist jeg spilte. Hva som er vanlig aner jeg ikke, vet heller ikke om det kan være noe annet galt med det. Det sies at det ikke er noen forskjell på 2gb og 4gb når man kjører på 1 skjerm- kjøpte denne versjonen fordi den tar 2 slots og ikke 3 men du skal no forsatt ikke ha noe lavere FPS en minn pc e rmin meining temperaturen til grafikkkortet ligger innenfor det normale. er det referance card kjøler på den? min ligger på 27 grader idle, og 67-68 under gaming- men eg har asus sin kjøler. Lenke til kommentar
Sanchez_ Skrevet 27. april 2013 Forfatter Del Skrevet 27. april 2013 Har ikke gjort noen endringer på GPUen, nei. Det virker som du har klokket litt for mye. Har du stilt på spenninga? Er andre komponenter i pcen din helt friske? Jeg har praktisk talt prøvd et dusin antall klokkefrekvenser mellom 3,6 og 4,9, og har trolig prøvd like mange forksjellige kombinasjoner med spenning på hver frekvens. Det eneste jeg kommer på er at jeg hadde litt trøbbel med OS-SSD'en min for et par måneder siden. Hadde endel bluescreens og feilmeldinger etter at jeg installerte W8, men gikk tilbake til W7 og har ikke hatt noen feilmeldinger etter det. Om det kan ha noe med saken å gjøre, aner jeg ikke. Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Har ikke gjort noen endringer på GPUen, nei. Jeg har praktisk talt prøvd et dusin antall klokkefrekvenser mellom 3,6 og 4,9, og har trolig prøvd like mange forksjellige kombinasjoner med spenning på hver frekvens. Det eneste jeg kommer på er at jeg hadde litt trøbbel med OS-SSD'en min for et par måneder siden. Hadde endel bluescreens og feilmeldinger etter at jeg installerte W8, men gikk tilbake til W7 og har ikke hatt noen feilmeldinger etter det. Om det kan ha noe med saken å gjøre, aner jeg ikke. det kan kansje være problemet? SSD'en. har du mulighet til å teste med en annen ssd? Lenke til kommentar
Sanchez_ Skrevet 27. april 2013 Forfatter Del Skrevet 27. april 2013 Jeg kan alltids prøve. Har en annen SSD liggende, kommer til å ta litt tid å installere OS og sånn på den, men kan komme tilbake til hvordan det gikk ila. i dag eller i morgen. Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 (endret) Jeg kan alltids prøve. Har en annen SSD liggende, kommer til å ta litt tid å installere OS og sånn på den, men kan komme tilbake til hvordan det gikk ila. i dag eller i morgen. Høres ut som at det er verdt et forsøk med tanke på at du har hatt problemer med den før, og ikke CPU eller GPU Endret 27. april 2013 av TheGaame Lenke til kommentar
Bjoolz Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Dice har tidligere gått ut og sagt at Battlefield 3 er veldig ustabilt med OC komponenter, men har hovedsaklig vært problemer med Nvidia kort og ikke CPU (Muligens pga det er vanligere med fabrikkOC på skjermkort og at det dermed blir overrepresentert). Til og med fabrikkOC komponenter har gitt en del problemer med BF3. Det virker som at flere av de som insisterer på å OC på tross av disse problemene har fått betydelig bedre resultater ved å clocke i bios istedenfor å bruke programmer. Lenke til kommentar
DekuLink Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 (endret) Dice har tidligere gått ut og sagt at Battlefield 3 er veldig ustabilt med OC komponenter, men har hovedsaklig vært problemer med Nvidia kort og ikke CPU (Muligens pga det er vanligere med fabrikkOC på skjermkort og at det dermed blir overrepresentert). Til og med fabrikkOC komponenter har gitt en del problemer med BF3. Det virker som at flere av de som insisterer på å OC på tross av disse problemene har fått betydelig bedre resultater ved å clocke i bios istedenfor å bruke programmer. Selvfølgelig bruker man BIOS for å overklokke. Å bruke et program til å overklokke, er det samme som å kjøre en bil med en skistav. Endret 27. april 2013 av DekuLink Lenke til kommentar
Sanchez_ Skrevet 29. april 2013 Forfatter Del Skrevet 29. april 2013 Nå har jeg prøvd med en annen SSD, men samme problemet oppstår. Nå skjer det faktisk ved stock clock også, så jeg begynner virkelig å lure. Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Nå har jeg prøvd med en annen SSD, men samme problemet oppstår. Nå skjer det faktisk ved stock clock også, så jeg begynner virkelig å lure. det var kjipt da får håpe noen andre kan gi deg et godt svar! Lenke til kommentar
Sanchez_ Skrevet 29. april 2013 Forfatter Del Skrevet 29. april 2013 Ja, må si jeg er ganske tom her nå. Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 du har ikke noen som kan låne dge et grafikk kort- bare for å teste? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå