Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Støtedempere og fjærblad det samme?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel en 2-er feil? Så kritisk er det at du ikke får bilen godkjent.

For å skifte dem på egenhånd trenger du et en verktøykasse med fastnøkler og en fjærklemme fra Biltema. Delen (en fjær per side og noen skruer om du er heldig) får du på Meca, Mekonomen, etc. Støtdemper på av fra topp eller bånn, avhengig av om fjæra står alene eller rundt demperen.

Lenke til kommentar

Jeg tror de mener at (spiral-)fjærene bak er knekt siden det ikke er bladfjærer (som består av fjærblader) på denne bilen. Det er ikke alltid så lett å se at en spiralfjær er knekt siden den gjerne knekker nede i fjærskåla.

Liten korreksjon. Focul (og de aller fleste andre personbiler) har SKRUfjærer, ikke spiralfjærer. Det er en vanlig missoppfatning, spiralfjærer finner du oftest i klokker som trekkes opp. Fjærer som komprimeres er skrufjærer. Men du har helt rett i at det er ikke behøver å være innlysende at en skrufjær er brukket.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, vil bare si at det er ikke alltid det nøtter med fjærklemmer. Jeg kjøpte fjærklemmer på biltema til min Open Astra, men de passet rett og slett ikke inn rundt fjærene. Prøvde alle mulige kombinasjoner. Det jeg gjorte for å få de løs var å sette en jekk under hvert nav( der hjulboltene er) og løsnet begge bakdempere. Deretter senket jeg litt og litt på hver side helt til fjærene var løse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...