Lakrisbåt Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Lite spørsmål. Forrige gang jeg var innom på EU-kontroll skiftet jeg begge støtdemperne på bilen bak. Nå når jeg har vært inn igjen så får jeg beskjed om brudd i begge fjærblad bak. Er fjærblad det samme som støtdempere? Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Nei det er ikke det samme. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Hvilken bil (år, merke og modell) er det snakk om? Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Kjør et bildesøk på Google, så ser du forskjellen på støtdempere og fjærblad. Lenke til kommentar
Lakrisbåt Skrevet 27. april 2013 Forfatter Del Skrevet 27. april 2013 Ok, takk. Det er en Ford Focus 99 mod. Lurte litt på om støtdemperne hadde tatt kvelden etter kun to år, men det er vell ikke tilfelle da.. Hvor kritisk er det med brudd i fjærblad? Lenke til kommentar
KristobalM Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Det er vel en 2-er feil? Så kritisk er det at du ikke får bilen godkjent. For å skifte dem på egenhånd trenger du et en verktøykasse med fastnøkler og en fjærklemme fra Biltema. Delen (en fjær per side og noen skruer om du er heldig) får du på Meca, Mekonomen, etc. Støtdemper på av fra topp eller bånn, avhengig av om fjæra står alene eller rundt demperen. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Jeg tror de mener at (spiral-)fjærene bak er knekt siden det ikke er bladfjærer (som består av fjærblader) på denne bilen. Det er ikke alltid så lett å se at en spiralfjær er knekt siden den gjerne knekker nede i fjærskåla. 1 Lenke til kommentar
Lakrisbåt Skrevet 3. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2013 Hvor kjapt bør en få fikse en slik feil? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Jeg tror de mener at (spiral-)fjærene bak er knekt siden det ikke er bladfjærer (som består av fjærblader) på denne bilen. Det er ikke alltid så lett å se at en spiralfjær er knekt siden den gjerne knekker nede i fjærskåla. Liten korreksjon. Focul (og de aller fleste andre personbiler) har SKRUfjærer, ikke spiralfjærer. Det er en vanlig missoppfatning, spiralfjærer finner du oftest i klokker som trekkes opp. Fjærer som komprimeres er skrufjærer. Men du har helt rett i at det er ikke behøver å være innlysende at en skrufjær er brukket. Lenke til kommentar
Lakrisbåt Skrevet 8. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2013 Skal få det fikset til uka. Det blir tredje EU-kontrollen på 1 måned Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 Hei, vil bare si at det er ikke alltid det nøtter med fjærklemmer. Jeg kjøpte fjærklemmer på biltema til min Open Astra, men de passet rett og slett ikke inn rundt fjærene. Prøvde alle mulige kombinasjoner. Det jeg gjorte for å få de løs var å sette en jekk under hvert nav( der hjulboltene er) og løsnet begge bakdempere. Deretter senket jeg litt og litt på hver side helt til fjærene var løse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå