Gå til innhold

Er det greit at jeg spiser hunden min?

87 stemmer

1. 1. Er det greit at jeg spiser den døde hunden min?

• Ja
      45
    • Nei
      42
  2. 2. Er det greit å vaske doen med det norske flagget?

• Ja
      43
    • Nei
      44

Anbefalte innlegg

Ok, leste nettopp om en undersøkelse på moral, skal linke til den etter å ha fått noen svar. Hva synes dere om spørsmålene ovenfor, og hvorfor?

Resultat og konklusjon:

J Pers Soc Psychol. 1993 Oct;65(4):613-28.

Affect, culture, and morality, or is it wrong to eat your dog?

Haidt J, Koller SH, Dias MG.

Source

Department of Psychology, University of Pennsylvania.

Abstract

Are disgusting or disrespectful actions judged to be moral violations, even when they are harmless? Stories about victimless yet offensive actions (such as cleaning one's toilet with a flag) were presented to Brazilian and U.S. adults and children of high and low socioeconomic status (N = 360). Results show that college students at elite universities judged these stories to be matters of social convention or of personal preference. Most other Ss, especially in Brazil, took a moralizing stance toward these actions. For these latter Ss, moral judgments were better predicted by affective reactions than by appraisals of harmfulness. Results support the claims of cultural psychology (R.A. Shweder, 1991a) and suggest that cultural norms and culturally shaped emotions have a substantial impact on the domain of morality and the process of moral judgment. Suggestions are made for building cross-culturally valid models of moral judgment.

http://www.ncbi.nlm..../pubmed/8229648

Hvorfor det er ekkelt for noen kulturer, og ikke andre, å spise hund.

http://www.psycholog...d-eating-it-too

Og for de som skulle være interessert.

http://www.youtube.com/watch?v=xpmESnTeZP8

00:00 - Chapter 1. Kin Selection, Cooperation and Moral Feelings

23:07 - Chapter 2. Moral Reasoning and Moral Judgments

38:46 - Chapter 3. Milgram's Work in the Context of Morality

46:19 - Chapter 4. Two Forces for Evil, Two Forces for Good

Endret av IQ84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt greit å spise hunden din, men ville ikke spist noe som døde naturlig av alderdom.

Man skal ha respekt for flagget, men jeg skal ikke bry meg om hva du gjør med dine ting i ditt private hjem. Oom du vil kan du onanere til et bilde av kongen så lenge jeg ikke får vite det.

Lenke til kommentar

Helt greit å spise hunden din, men ville ikke spist noe som døde naturlig av alderdom.

Man skal ha respekt for flagget, men jeg skal ikke bry meg om hva du gjør med dine ting i ditt private hjem. Oom du vil kan du onanere til et bilde av kongen så lenge jeg ikke får vite det.

Stort sett enig med dette.

Etisk/moralsk sett er det ikke noe problem for meg om du vil spise hunden din, og om jeg personlig kunne tenke meg å ta del i måltidet avhenger helt av dødsårsaken til hunden. Død av sykdom eller andre naturlige årsaker og svaret mitt er et soleklart nei, samt at jeg sterkt ville frarådet deg selv å spise den. I tilfellet sunn og frisk unghund som er blitt slaktet og tilberedt hygienisk kommer alt an på lukt og smak.

Flagget kan du gjøre hva du vil med for alt jeg bryr meg. Jeg er i de fleste tilfeller stolt av både landet og flagget mitt, men om du velger å bruke ett av dem til å vaske doen din med betyr ikke det at du har utsatt samtlige norske flagg for den samme behandlingen. Det bekymrer meg fint lite hva du velger å gjøre med et farget stykke tekstil.

Lenke til kommentar

Syns det mangler spørsmål:

Er det greit å bryte loven

Er det greit å snyte på skatten

Er det greit å NAVE

Er det greit å ha sex med hvem du vil

Er det greit å bruke voldstrusler for å få andre til å følge din vilje

Eller muligens oppsummere alt til "Hensikten helliger midlene?"

bare for å nevne noen

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mener du det er galt å tråkke på et flagg offentlig? Er det grunn nok å si at noe er galt pga. det er respekt løst?

Lenke til kommentar

Norske flagg har blitt brukt til mye rart i de tusen hjem , har vært på noen fester der man har dekorert på merksnodig vis eller sett flere flagg som har blitt brukt som "piratflagg" for unger.

Å spise hund er forsåvidt heller ikke et problem i visse land , personlig hadde jeg sannsynligvis ikke gjort det pga at jeg ikke behøver det, men jeg ser ikke problemet i at andre gjør det eller mener det er riktig.

Så ja til begge.

Personlig synes jeg dette var heller en dårlig undersøkelse av "moral" da man egentlig ikke blir satt ovenfor et moralsk dilemma men et spørsmål som kan tolkes forskjellig i forhold til hvor man kommer fra.

Lenke til kommentar

Spis hunden, men vær advart mot medisinrester og rare blikk fra folk som får greie på det.

Ikke vask doen med flagget. Du har garantert noe mer etisk akseptert å vaske den med.

Jeg er mest spent på linken til den undersøkelsen og analysen av svarene.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt greit å spise kjøtt, så lenge det ikke er noe feil med det. Så ville sjekket om det ikke medfører fare å spise det - er det ikke det, så spis ivei. (jeg ville dog ikke gjort det med min egen hund, men det er for at jeg er bundet til den. Men hundekjøtt generelt er vel likt sau, ku osv - så lenge avliving skjer humant)

Flagget ... tja, det er vanligvis et tøystykke med noen farger på. Ikke noe jeg ville brukt i doen, der bruker jeg dobørsten. Men hva du gjør, er opp til deg. Gjør ikke meg noe at du gjør det.

Lenke til kommentar

Om du vil spise din beste venn så kjør på, men jeg ville ikke skrytt av det på neste fest da det absolutt ikke er det beste sjekke trikset...

Når det gjelder flagget så kan du sikkert bruke det om du ikke finner andre mer eller mindre egnede tøybiter til jobben..

Det er bare et flagg.. det er et symbol på et definert landområde og har ingen verdi utover det...

Lenke til kommentar

Jeg synes det er negativt om ikke uvanlig å spise hunden sin og vaske dassen med et flagg.

Men om du vasker dassen med et flagg bak lukkede dører så vil ikke jeg si det gjør noe, men det er jo kanskje litt merkelig da :)

Spise hunden sin? Hmm, det er jo bare en hund og du eier jo den men alikevel så vil jo det gå under drap og dyremishandling ja? Jeg ville ikke gjort det. Mer interessert i å vite hvorfor du vil spise den

Lenke til kommentar

For all del. Det er en skummel tendens til at man ønsker å påkalle staten for å kontrollere unormal oppførsel som ikke har noen praktiske konsekvenser for en selv eller samfunnets fungerende. Nærmest en psykopatisk trang til å kontrollere mest mulig av frykt for å ikke ha nok kontroll. Menneskelige samfunn er langt på vei selvregulerende når det kommer til amoralsk oppførsel, for selv uten statens innblanding vil reaksjonene fra omverdenen være en straff i seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...