Gå til innhold

Blinke i flettefelt, eller ikke?


steinrawr

Anbefalte innlegg

Hvis de ikke ser bilen som kommer på sin høyre side i flettefeltet så vil de heller ikke se at denne bilen blinker.

Pølsevev.

 

Snakka nettopp med vegvesenet. Har man planer om å krysse den stipla linjen, før selve flettefeltet SKAL man blinke, for da er dette et vanlig feltskifte. Hvis ikke er det ingen konkrete regler på hva man skal gjøre, og det er derfor ikke noe feil ved å blinke der.

 

Jeg vil konkludere med at det er best å blinke uansett, men heller avslutte blikinga i det man er i flettefeltet.

 

Edit: Sensor klagde ikke på meg når jeg blinket i flettefeltet under oppkjøring, og det var det jeg ble lært opp til å gjøre av kjørelæreren min.

Endret av Knut Knudsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis ikke er det ingen konkrete regler på hva man skal gjøre, og det er derfor ikke noe feil ved å blinke der. Jeg vil konkludere med at det er best å blinke uansett, men heller avslutte blikinga i det man er i flettefeltet.

 

Les tråden. Det kan medføre misforståelser hvis du blinker, bilene i venstrefelt kan tro at du indikerer feltskifte. Du bør derfor ikke blinke

Lenke til kommentar

Blinker ikke. Unødvendig blinking gjør at du fremstår som usikker, og idioten i BMW'en som kommer bak vil garantert prøve å tette luka du har før du begynner å blinke.

 

Jeg blinker når det blinkes bør, og ved fletting bytter jeg ikke felt. Jeg har sett mange som blinker ved fletting, for så å kaste seg helt over i venstre felt. Typisk om de har ligget bak en jævel som bruker aksellerasjonsfeltet til andre ting enn å få opp farten.

Lenke til kommentar

Blinker ikke. Unødvendig blinking gjør at du fremstår som usikker, og idioten i BMW'en som kommer bak vil garantert prøve å tette luka du har før du begynner å blinke.

 

Dette gjelder kun dersom du kjører kjipere bil enn han i BMWen.

Jeg opplever aldri slike problemer uavhengig av om jeg blinker eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er litt sånn .. det funker i en ideell verden, men ikke i den virkelige verden. Samme hva folk måtte mene om blinking i flettefelt, vil andre fortsatt innimellom kaste seg over fra påkjøringsrampa og helt over i venstrefelt i nærmere hundre km/t både med og uten blinking. Man må ta høyde for sånt uansett om de blinker eller ikke. Den argumentasjonen er ærlig talt mest flisespikkeri i mine øyne, og ganske ubrukelig. Mener stadig det er like greit å bare venne seg til å blinke, så det er klinkende klart for de som kommer i høyrefila at du har tenkt deg dit. Jeg tror faktisk ikke alle nødvendigvis reflekterer over det.

 

Spennende forøvrig da, at SVV mener noe annet enn dere. Men, for all del, det er jo ikke de som lager reglene.

Endret av jonlem
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ellers kan jeg komme med en innrømmelse. Når folk bytter felt (fra aksellerasjonsfelt) før flettefeltet og presser seg inn i køen på hovedvegen, midt i rushtiden, så kan de drite i at jeg følger deres eksempel. Jeg kjører til flettefeltet, og fletter meg inn lenger framme i køen. Igjen gir jeg blanke i å blinke - jeg viser med min plassering at jeg har tenkt å svinge inn bak bilen jeg er på høyde med.

Lenke til kommentar

Les tråden. Det kan medføre misforståelser hvis du blinker, bilene i venstrefelt kan tro at du indikerer feltskifte. Du bør derfor ikke blinke

 

Men sjølv om du missforstår intensjonen til bilen foran deg som blinker i flettefeltet så får jo det ingen praktisk betydning for deg. Du må uansett gi bilen plass foran deg, uavhengig av om bilen fletter seg inn rett foran deg eller om bilen fletter og legger seg rett ut i venstre felt.

 

Den einaste ulempen som eg kan sjå for deg er dersom du trur at bilen foran skal heilt over i venstre felt fordi blinklyset står på så kan ikkje du foreta ei forbikjøyring i venstre felt. Men nokon farlig situasjon vil ikkje oppstå.

 

Derimot kan ein få farlige situasjoner dersom bilen som kjem kjøyrande ikkje tilpasser seg flettinga og ein får ein kollisjon med bilen som legger seg inn i flettefeltet utan å blinke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men sjølv om du missforstår intensjonen til bilen foran deg som blinker i flettefeltet så får jo det ingen praktisk betydning for deg. Du må uansett gi bilen plass foran deg, uavhengig av om bilen fletter seg inn rett foran deg eller om bilen fletter og legger seg rett ut i venstre felt.

 

Som Sovehest ganske riktig påpeker så ødelegger unødvendig blinking trafikkflyten.

Hvis bilen i flettefeltet kjører korrekt og ikke blinker så skal den sannsynligvis ikke direkte over i venstrefeltet og du behøver ikke lage plass (selvfølgelig være observant)

Lenke til kommentar

Men det må da fortsatt være meir hensiktsmessig å redusere sannsynligheita for trafikkuhell enn det er å passe på at trafikkflyten er optimal.

 

Sjølv eit lite uhell vil fort øydelegge trafikkflyten i mykje større grad enn at nokon må sleppe litt på gassen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Men det må da fortsatt være meir hensiktsmessig å redusere sannsynligheita for trafikkuhell enn det er å passe på at trafikkflyten er optimal. Sjølv eit lite uhell vil fort øydelegge trafikkflyten i mykje større grad enn at nokon må sleppe litt på gassen.

 

Du kan ikke ved enhver anledning ta høyde for at andre skal bryte trafikkreglene. Selvføligelig skal du være observant ved potensielt farlige situasjoner, men utgangspunktet må være at andre følger reglene.

Lenke til kommentar

Er litt enig med deg at det er "unødvendig" å gi tegn når man er på aksellerasjonsfelt, det er ingen andre steder man kan plassere seg når aksellerasjonsfeltet slutter. MEN, med tanke på hvor mange uansvarlige sjåfører det er til dags dato, er det flere som ikke er klar over eller som ikke leser skilt om at det kommer ett aksellerasjonsfelt hvor biler skal inn på motorvegen, derfor er syntes jeg det er viktig å gi signal om at du nå skal bevege deg over i ett annet felt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For min del avhenger det av hastigheten og trafikkmengden.

 

Er det tungt trafikkért og lav fart, så benytter jeg meg av fletting uten å blinke ved akselerasjonsfeltets ende. Er det mindre trafikk og høyere fart skifter jeg gjerne felt over stiplet linje, og dermed blinker.

 

Jeg er også av den mening at det er bedre å blinke litt for ofte enn for sjeldent. Å anta at en bil skal skifte til venstre felt fordi den blinker i et akselerasjonsfelt er absurd. Et slikt skifte skal uansett tas i en togang for å kunne vise tilstrekkelig aktsomhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme strekning som jeg kjører da, og jeg deler ikke opplevelsen din.

 

Denne strekningen er preget av tidvis håpløs kjøring, så la oss ikke gjøre det verre med å oppfordre til dårlige vaner :-)

 

Som nevnt så blinker jeg ikke konsekvent, men vurderer etter hastighet og trafikkmengde og hvor jeg entrer feltet.

 

Trafikkmengden har forøvrig økt betraktelig siden nyttår på denne strekningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Leste et sted at trafikken i en retning på Forus kunne komme opp i over 2000 biler per kjørefelt. Da skulle det veldig lite til av forstyrrelser før flyten gikk fra 60km/t til 10 km/t. Om du regner på avstand "front-front" på bilene i det kjørefeltet, så skjønner man raskt at ikke alle følger "tusenogen, tusenogto, tusenogtre"-regelen.

 

2 felt med 2000 kjøretøy i hvert felt = 4000 kjøretøy i timen.

Med tusenog-regelen, burde det vært for liten kapasitet med 3 felt på disse veiene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...