NiPNi Skrevet 20. september 2003 Del Skrevet 20. september 2003 Har 3 PCer som jeg skal koble til en Tele2 ADSL-linje. I utgangspunktet er det en smal sak ettersom Tele2 tilbyr 3 IP-adresser per abonnement. Men: en av maskinene mine, en laptop, har et utrolig kranglete nettverkskort som ikke liker switchen min. Opprinnelig var planen å koble opp modemet mot uplink-porten på switchen og de tre maskinene på hver sin ordinære port. Dette funker fint for de stasjonære maskinene, men laptopen vil altså ikke kommunisere med switchen. Jeg har en plan B (plan C er å bytte nettverkskort i laptopen, og den planen liker jeg ikke), men trenger litt hjelp: Jeg har tilfeldigvis et hovedkort på en av de stasjonære maskinene med 2 nettverksporter integrert, og ettersom laptopen av ukjente årsaker ikke har noen problemer med å kommunisere over krysset kabel tenkte jeg at jeg kunne bruke den ledige porten på den stasjonære for direktekontakt via krysset kabel til laptopen og bridge portene på den stasjonære. Er dette en riktig tankegang? Jeg spør fordi det ikke akkurat var noen umiddelbar suksess; laptopen har fortsatt ikke nett (kobling direkte mellom modem og laptop funker fint, men da har jeg enda mindre muligheter for videre deling). Programmer for deling av linje har jeg så dårlige erfaringer med at jeg helst vil unngå det. Forslag/kommentarer/innspill? Trenger sårt litt input her. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 20. september 2003 Del Skrevet 20. september 2003 Et tips er å bruke søkefunksjonen, det ligger en del tråder med samme emne her. Lenke til kommentar
AFFIC Skrevet 20. september 2003 Del Skrevet 20. september 2003 Har 3 PCer som jeg skal koble til en Tele2 ADSL-linje. I utgangspunktet er det en smal sak ettersom Tele2 tilbyr 3 IP-adresser per abonnement. Men: en av maskinene mine, en laptop, har et utrolig kranglete nettverkskort som ikke liker switchen min. Opprinnelig var planen å koble opp modemet mot uplink-porten på switchen og de tre maskinene på hver sin ordinære port. Dette funker fint for de stasjonære maskinene, men laptopen vil altså ikke kommunisere med switchen. Jeg har en plan B (plan C er å bytte nettverkskort i laptopen, og den planen liker jeg ikke), men trenger litt hjelp: Jeg har tilfeldigvis et hovedkort på en av de stasjonære maskinene med 2 nettverksporter integrert, og ettersom laptopen av ukjente årsaker ikke har noen problemer med å kommunisere over krysset kabel tenkte jeg at jeg kunne bruke den ledige porten på den stasjonære for direktekontakt via krysset kabel til laptopen og bridge portene på den stasjonære. Er dette en riktig tankegang? Jeg spør fordi det ikke akkurat var noen umiddelbar suksess; laptopen har fortsatt ikke nett (kobling direkte mellom modem og laptop funker fint, men da har jeg enda mindre muligheter for videre deling). Programmer for deling av linje har jeg så dårlige erfaringer med at jeg helst vil unngå det. Forslag/kommentarer/innspill? Trenger sårt litt input her. Hvis du er koblet til nett med maskin #1 (som har 2 tettverkskort)er det en smal sak og komme seg på nett via krysset kabel... Har du XP på maskinene i tillegg gjør det saken enda lettere...Kjør netsetup på maskin #1-->kobler direkte til internett etc... Kjør netsetup på maskin#2 kobler til via annen maskin på netverket...etc.... Smal sak... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå