Gå til innhold

"Trenger" man å kunne Linux?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Linux er bullshit. Det støtter sjelden driverne, nesten ingen programmer er kompatible, og de som er tar evigheter å innstallere. Betaler gledelig 800 for å slippe det der drittet

Jeg lurer på om du i det hele tatt har prøvd Linux, du har ingenting konkret å komme med og det du skriver stemmer ikke i det hele tatt med min erfaring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var i utgangspunktet ikke IDE-funksjonalitet som var det største savnet, men heller simple editor-greier som autocompletion, block-comment, fane-tab'ing, inkrementelt søk og smart indentering. Ting som er på plass i så godt som alle skikkelige editorer. Nå ser jeg at inkrementelt søk er på plass i de seinere utgavene, og autocompletion kan sikkert fikses med en plugin. Men en så simpel greie som fane-tab'ing er fremdeles ikke på plass, noe som gjør det dritt å holde på å i forskjellige filer. Utviklingplattformen jeg var låst til var et Ubuntu 10.04 system, så det var en Gedit som var ca. 3+ år gammel. Derfor ble det en ganske begredelig affære.

Gedit ut av boksen er en ræva editor sammenliknet med det meste annet. Det er det som er mitt største problem med Gedit. F.eks Geany er like lightweight som Gedit, men tilbyr samtidig et hav av enkel, smart og tidsbesparende funksjonalitet sammenliknet med Gedit, lett tilgjengelig.

I tillegg er IDE-hurtigtaster for f.eks make og kjør kjekt å ha, uansett hvor lynraskt du mener det går å bytte mellom terminal og editor.

Indentering og utkommentering av blokker har vært i Gedit i en del versjoner nå, men må aktiveres i brukervalg. Gedit kan fint navigere i tabs, og du kan opprette så mange grupper som du vil, og navigere mellom disse og innenfor disse med tastaturet. (tab-grupper kom vel senere enn Gedit i Ubuntu 10.04)

 

Jeg prøver ikke å få deg til å bytte til Gedit, men jeg ønsker å avkrefte en del myter og fordommer folk har mot Gedit, som er basert på erfaringer gjort på midten av 2000-tallet og ikke i nyere versjoner av programmet.

 

Jeg har aldri vurdert auto-complete-tilleggene til Gedit siden jeg aldri bruker slikt. I alle IDE jeg har prøvd gjennom tidene har jeg aldri sett autocomplete som hjelper meg med å skrive raskere kode, dette inkluderer Visual Studio, Eclipse, Netbeans og en rekke andre. Den eneste fordelen jeg ser med autocomplete er hjelp til å finne variable og funksjoner i et ukjent rammeverk.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Da må det være en stund siden du sjekket

 

Hva da? Kaller du Windows Update for en "out of the box"-opplevelse? Du som driver å snakker så mye om at "tid er penger" burde vel bry deg om at Windows driver å henter ned installere fra internett først etter at du har installert operativsystemet fremfor å kunne ha driveren integrert i kernelen.

Lenke til kommentar

Indentering og utkommentering av blokker har vært i Gedit i en del versjoner nå, men må aktiveres i brukervalg. Gedit kan fint navigere i tabs, og du kan opprette så mange grupper som du vil, og navigere mellom disse og innenfor disse med tastaturet. (tab-grupper kom vel senere enn Gedit i Ubuntu 10.04)

Hmm... Da jeg ikke fikk brukt Ctrl + Tab (standard i "alle" programmer) antok jeg at tab-navigering ikke eksisterte. Alt + num har jeg aldri sett før, men det er sikkert noen som foretrekker det. Men uansett kjekt å ha til seinere. Takk skal du ha. :)

 

Automatisk indentering vet jeg finnes (og jeg brukte det), men den er ikke så smart som jeg ønsker at den burde være. Jeg burde vel ha understreket smart.

 

Er utkommentering en egen plugin eller det inkludert i Gedit by default? På den maskinen jeg sitter på nå (Ubuntu 12.04, Gedit 3.4.1) finner jeg ikke utkommentering.

 

I kodestilen min prøver jeg å bruke så beskrivende funksjons- og variabelnavn som mulig, for å lage mest mulig forståelig kode. Derfor ender jeg fort opp med navn som er lenger enn 10 tegn, og da synes jeg det går fortere å bruke autocomplete. Å legge opp til å kode uten autocomplete betyr som oftest at en del navn må forkortes, med det resultat at leseligheten ofte går ned. Spesielt ved tvetydige forkortelser. Derfor legger jeg heller opp til at folk flest klarer å bruke autocomplete.

Lenke til kommentar

Hat brukt det selv. Måtte f.eks kjøpe en egen USB-dings for å komme inn på trådløsen

Hva slags Linux distro brukte du, og hvor lenge siden er dette?

Det du sier om USB-dings for å komme inn på trådløs er ikke særlig forståelig. Ihverfall ikke noe som jeg har hørt om eller vært nødt til å gjøre. Eller mente du at du ikke fikk det innebygde trådløskortet til å fungere og måtte kjøpe et USB trådløskort?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm... Da jeg ikke fikk brukt Ctrl + Tab (standard i "alle" programmer) antok jeg at tab-navigering ikke eksisterte. Alt + num har jeg aldri sett før, men det er sikkert noen som foretrekker det. Men uansett kjekt å ha til seinere. Takk skal du ha. :)

 

Automatisk indentering vet jeg finnes (og jeg brukte det), men den er ikke så smart som jeg ønsker at den burde være. Jeg burde vel ha understreket smart.

 

Er utkommentering en egen plugin eller det inkludert i Gedit by default? På den maskinen jeg sitter på nå (Ubuntu 12.04, Gedit 3.4.1) finner jeg ikke utkommentering.

 

I kodestilen min prøver jeg å bruke så beskrivende funksjons- og variabelnavn som mulig, for å lage mest mulig forståelig kode. Derfor ender jeg fort opp med navn som er lenger enn 10 tegn, og da synes jeg det går fortere å bruke autocomplete. Å legge opp til å kode uten autocomplete betyr som oftest at en del navn må forkortes, med det resultat at leseligheten ofte går ned. Spesielt ved tvetydige forkortelser. Derfor legger jeg heller opp til at folk flest klarer å bruke autocomplete.

Jeg er enig i at et par hurtigtaster kunne vært forandret.

 

Kommentering får du fra

sudo apt-get install gedit-plugins

Så må du aktivere det under plugins, så er det ctrl+m

 

Der er også autocomplete, bokmerker, auto-brackets, mulighet til å make i mappen, ha filbehandler inkludert i gedit, sessions, osv. Jeg har ikke brukt noen av disse selv, så jeg vet ikke kvaliteten. Det kunne vært interessant å sjekket disse i ennå nyere Gedit.

 

Gedit er ikke perfekt, men ei heller elendig.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Hva slags Linux distro brukte du, og hvor lenge siden er dette?

Det du sier om USB-dings for å komme inn på trådløs er ikke særlig forståelig. Ihverfall ikke noe som jeg har hørt om eller vært nødt til å gjøre. Eller mente du at du ikke fikk det innebygde trådløskortet til å fungere og måtte kjøpe et USB trådløskort?

Han troller. Ignorerer han.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du må innrømme at det er litt fakta. I Windows trenger du bare ett klikk så er det innstallert. Tid er penger, så sånn sett er Windows billigere enn Linux

Pussig ... tok 3 timer å installere skriverdriver til min helt vanlige epson blekkskriver på win. Downloads@Epson pekte tilbake på Downloads@Microsoft og vice versa. Samme operasjon tok 10 sek i Ubuntu. Slike uendelig håpløse enkelttilfeller, samt at Windows hele tiden klarer å være akkurat passe irriterende i veien hele tiden, gjøre at jeg fortsatt styrer unna. Linux lar meg gjøre det jeg skal uten å komme i veien, samme gjelder forøvrig Os X.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I forhold til trådstartes spørsmål er jo alle disse tåredryppende historiene om folk som ikke klarer å få opp wifikortet sitt på gutterommet helt irrelevant.

 

Linux brukes i stor grad der ute i virkeligheten, man kan selvfølgelig skape seg en karriære helt innenfor Microsoft-boblen, så man kan fint gjøre et bevisst valg i den retningen og klare seg uten linux-kunnskaper, men hvis man derimot ikke styrer seg ensidig inn mot Microsoft er det store sjanser for at man vil ha nytte av linuxkunnskaper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Linux er bullshit. Det støtter sjelden driverne, nesten ingen programmer er kompatible, og de som er tar evigheter å innstallere. Betaler gledelig 800 for å slippe det der drittet

Du må innrømme at det er litt fakta. I Windows trenger du bare ett klikk så er det innstallert. Tid er penger, så sånn sett er Windows billigere enn Linux

Sikkert en bra flamebait for 10 år siden, men man kan bare se på forumforsiden her og sammenligne for fem år siden. Da ser man lett at problemstillingene du beskriver er veldig lite aktuelt i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Min erfaring er at jeg har internett-tilgang FØR jeg installerer Linux. Med en gang installasjons-programmet har startet opp, er jeg på nett og kan Streame musikk mens jeg installerer Kubuntu, både på laptopen og desktopen, samt at alle oppdateringer blir installert fra nettet mens jeg installerer. Sist jeg installerte Windows synes jeg å huske at jeg måtte sitte og lese skryte-skjermer i lav oppløsning...

Lenke til kommentar

Windows, Osx, Linux, BSD...

 

I det hele store bildet så koker det ned til smak, behag, og hva hver enkelte trenger at maskinen skal gjøre.

 

Får en gjort det en trenger i windows ? Flott. Så lenge en trives med det og ikke savner noen features.

 

De som velger noe annet enn Windows, har i det fleste tilfeller ett behov for å gjøre endringer, modifisere eller rett og slett bare lyst til å lære seg noe nytt.

For andre, så kan valget vekk fra Windows være ett filosofisk valg. Les mere her.

 

Selv så spiller jeg veldig lite, og var drit-lei av å dual-boote. Har kastet windows ut av vinduet (..pun intended) for lenge siden, og savner det ikke.

Mengden gode open-source programmer der ute av god kvalitet er en drøm å leke seg med.

 

Er en godt vant med Windows, men har lyst til å prøve Linux, så vil jeg anbefale å teste det ut virtuelt med f.eks Oracle VirtualBox. Da kan du trygt teste mange ulike utgaver av Linux uten å kjøre dual-boot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bortsett fra ideologiske grunner, er hovedgrunnene for å velge Linux for meg både praktiske og sikkerhetsmessige. Å ikke trenge å tenke på virus og spyware er en lettelse, å slippe å bli plaget av at alle programmer skal kjøre sine egne oppdateringssystemer, og at de legger de til oppstarten uten å spørre, at alle programmer blir automatisk oppdatert av selve OS'et, samt muligheten til å tilpasse utseende i mye større grad. Jeg er lei av hvite bakgrunner i f.eks. filbehandlere.

Lenke til kommentar

Windows lar seg sikkert installere greit nok i dag, har ikke prøvd på 6-7 år. Problemet er jo at Win stort sett kommer preinstallert, og du må både betale for skiten og tilsmusse søplebøtta med lisenspapirer og lort hver gang du kjøper ny pc... huff og huff!

Du kan returnere en ubrukt Windows lisens og få pengene tilbake. Det kan ta tid og være vanskelig, men du har rett til det etter EULAen til Windows (pdf). Med andre ord, ta kontakt med produsenten av maskinen.

 

By using the software, you accept these terms. If you do not accept them, do not use the software. Instead, contact the manufacturer or installer to determine their return policy for a refund or credit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...