zomfg1 Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Skal kanskje få meg en laptop, som jeg vurderer å dytte Linux (Zorin eller noe sånt) på. Har brukt Windows i alle år. Bruker feks flere bedrifter Linux OS? Lurer på om jeg vil få noe ut av å lære med det. Med "lære" mener jeg å sette meg godt inn i terminal-greia og alt slikt. Alt jeg vet om det idag er vel at "pwd" funker på samme måte som "dir" i Windows, og at sudo/sodu er admin-commando. Det er en eldre maskin, skal ikke brukes til noe særlig spilling, kanskje tetris eller noe sånt for gøy. Mest film/surfing/hva enn jeg trenger en laptop til. Har en ASUS G75 også, men det er en tung jævel, grei på LAN, men ikke førstevalget mitt ellers. Det jeg vurderer å "bli" er noe innen IT/kanskje programmering. Ikke helt sikkert enda, vet ikke hvor stor bonus det er å være god i Linux i slike sammenhenger. Om specsene har noe å si; i5 450? (ca 2GHz 2 kjerner 4tråder), nvidia 320 noe. En Acer Aspire 5741. PST! Sikkert 20 skrivefeil, begynner å bli trøtt. Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Linux var ikkenoe gøy for meg før jeg leide en server. www.linode.com Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 De fleste linux distroene funker jo ganske greit fra det grafiske grensesnittet i dag. Så du bør gjøre en del selvstudie for å lære deg å benytte terminalen, hvis ikke lærer du ikke mere enn å kunne bruke andre grafiske grensesnitt enn windows har. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Det jeg vurderer å "bli" er noe innen IT/kanskje programmering. Før jeg leste dette skulle jeg til å fortelle om mor, som ikke kan hverken Linux, Windows, iOS, Android eller noen andre OS, men hun får til å bruke samtlige likevel, takket være intuitive grensesnitt til hennes bruk. Til IT/programmering kan det derimot være verdifult med kompetanse på Linux. Da mener jeg ikke bare intuitive grafiske ting som nettleserbruk, men mer om oppbygning, virkemåte og hvordan man styrer og konfigurerer ting. Dette er fordi man mange IT-relaterte jobber (og studier) kommer borti Linux på mange måter. Jeg tror også de fleste arbeidsgivere innen IT-jobber ser det som et betydelig kompetansehull om man ikke har kunnskap og erfaring med Linux. På generell basis er både Windows, Linux og OSX viktige for studuer og jobber innen IT. Selvsagt veldig varierende med de ulike jobbene, så jeg snakker om generell basis. Jeg har ikke noe oppdatert kunnskap om programmering, men håper noen her kan foreslå programpakker og utviklermiljø for å lære programmering. 1 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Bare så det er sagt, det er mulig å gå gjennom hele masterutdanningen på NTNU uten å lære Linux, men det er avhengig av fagvalg. Men hvis du er interessert i programmering, så bør du velge fag som gir ekstra kunnskap om dette. Det definitivt beste faget du kan velge er kompilatorteknikk, som faktisk lærer deg å bygge en liten kompilator, du lærer hvordan C-kode blir om til maskinkode, og får verdifull kunnskap som du aldri kan få av kun å lære språk på svært høyt nivå (men kunnskapen er også viktig for f.eks. java). Dette er uten tvil mitt favorittfag på NTNU, og er i motsetning til de fleste "programmeringsfag" på NTNU svært bra. Som en del av undervisningsopplegget må du bruke en rekke open source-programmer, som riktig nok kan finnes for Windows, men det er alltid ekstra styr å få til. Så du kan insistere på å bruke Windows, men du må være forberedt på å bruke en rekke verktøy som er portet fra UNIX og Linux i kommandolinje, og bruke f.eks. gcc, make og kanskje cygwin. Hvis du er interessert i datamaskiner på ennå lavere nivå, blir Linux ennå mer relevant. I fag som datamaskinarkitektur så får du utlevert et Ubuntu-image fir virtualbox som du skal gjøre øvingene i, så du kan fint bruke Windows på grunnen selv, men du bør i høyeste grad lære Linux. Uansett hva du ønsker å bli så anbefaler jeg at du lærer Linux, det er alltid en fordel å være mer allsidig. Selvsagt er ikke alt i Linux perfekt, men mye kan tilpasses dine personlige preferanser og du har utrolige muligheter. Helt normal bruk i Linux krever ingen kjennskap til en terminal, det er fullt mulig å bruke Linux til omtrent alt du gjør i Windows uten bruk av terminal. Men jeg anbefaler at du likevel forsiktig kikker på den, for der er utrolig mange nyttige ting du kan gjøre. Jeg liker å se pragmatisk på det, og bruker en god kombinasjon av terminal og GUI-verktøy, alt etter hva som er praktisk. Det fantastiske med å ha terminalen der er at du har tilgang til det du ønsker hvis du skulle få behov for det. En rekke Linux-brukere er ganske sære og diskriminerende mot de som har litt andre preferanser enn de selv. Så hvis noen sier du må bruke Vim som skriveprogram, du må kjøre de "åpne" dårlige driverne, du må bruke et bestemt skrivebordsmiljø eller en spesiell Linux-distribusjon så er det bare tull. Halve poenget med Linux er at du kan bruke det du selv ønsker og føler deg komfortabel med, og du blir ikke en andrerangs bruker av å bruke f.eks Gedit fremfor Vim. Jeg bruker å anbefale Ubuntu som utgangspunkt, siden det finnes mye hjelp å få der. Men det er ingenting i veien for å velge den distribusjonen du selv måtte ønske 4 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 (endret) Skal du programmere noe annet enn .NET eller Java, evt. drifte noe så kommer du nesten ikke unna Linux. Det lønner seg å i alle fall ha basiskunnskaper, som for mange kommer gjerne gjennom å sette opp en liten nettside på en VPS eller leke med et fullverdig skrivebordsmiljø på hjemmemaskinen. [..] du blir ikke en andrerangs bruker av å bruke f.eks Gedit fremfor Vim. Ikke? Det ligger litt status i å bruke forskjellige programmer som anses som vanskeligere/mer avansert (ikke nødvendigvis alltid bedre). Det er egentlig bare litt moro spør du meg, litt vennskapelige editor wars o.l. er fint Men klart, er du mer effektiv i Gedit enn Vim så er det naturligvis bedre at du holder deg til det som fungerer best for deg. (Ellers knall innlegg!) Endret 27. april 2013 av Occi 1 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Det ligger litt status i å bruke forskjellige programmer som anses som vanskeligere/mer avansert (ikke nødvendigvis alltid bedre). Det er egentlig bare litt moro spør du meg, litt vennskapelige editor wars o.l. er fint Det er sannsynligvis vanskeligere å progge noe større/seriøse greier i Gedit enn i vim. Etter å ha hacket sammen et C-prosjekt på 2000 linjer i Gedit var det en enorm befrielse å komme tilbake til Geany og Code::Blocks. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 og du blir ikke en andrerangs bruker av å bruke f.eks Gedit fremfor Vim. Løgn!! Lenke til kommentar
Occi Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 (endret) Det er sannsynligvis vanskeligere å progge noe større/seriøse greier i Gedit enn i vim. Etter å ha hacket sammen et C-prosjekt på 2000 linjer i Gedit var det en enorm befrielse å komme tilbake til Geany og Code::Blocks. Tviler ikke på at det var tungvint, men det er også å skyte seg selv i foten, og ikke slik "vanskelig" jeg tenkte på, men som i kompleksitet (ref "vanskelig/avansert"). Å f. eks kunne si man "kan" Vim krever ganske mye kunnskap, og det er bare et absolutt lite fåtall som jeg vil si kan faktisk si noe slikt. Jeg har brukt Vim i ca. 1.5 år, og lærer fortsatt nye ting hele tiden. Endret 27. april 2013 av Occi Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Vim handler om å optimalisere arbeidsflyt og om å ikke gi deg et komplekst miljø for å gjøre arbeidsrutinen din kompleks og effektiv. Forøvrig så er Code::Blocks det verste IDEet jeg har brukt. Lenke til kommentar
process Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 (endret) Bruker feks flere bedrifter Linux OS? Mange bedrifter bruker Linux, men det kommer veldig an på hva du skal gjøre. Jeg vil anta at det er et pluss for veldig mange arbeidsplasser og det ser godt ut på en CV, men det er ikke sikkert du kommer til å ha noe å gjøre med disse maskinene annet enn å benytte deg av applikasjonene som kjører der. Linux er helt klart noe som benyttes i IT bransjen i utstrakt grad. I den grad du vil benytte deg av det avhenger det av type jobb og din kunnskap. I bedriften hvor jeg jobber er det flere som ikke kan Linux i det hele tatt og de fungerer helt flott, men det er kun de som har god peiling på Linux som har tilgang til disse systemene. Som en 'midt i mellom' bruker spørs det hvor mye du vil direkte ha med Linux å gjøre i en arbeidssituasjon, men jeg synes derimot at det er veldig nyttig for å lære seg mer om datamaskiner. Skal du drive med utvikling for Linux systemer er det også klart en fordel med kjennskap til dette. For å bidra til editor-krigen får jeg nevne at jeg selv bruker vim, men til det aller meste i min jobbhverdag vil en hviken som helst editor som fungerer i konsoll være tilstrekkelig. Alt jeg vet om det idag er vel at "pwd" funker på samme måte som "dir" i Windows, og at sudo/sodu er admin-commando. Jeg ser du er trøtt og det er sikkert bare en skrivefeil, men det tilsvarende til 'dir' er altså 'ls' (eller dir) og 'pwd' tilsvarer 'cd' uten parametre. Endret 27. april 2013 av process Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Tviler ikke på at det var tungvint, men det er også å skyte seg selv i foten, og ikke slik "vanskelig" jeg tenkte på, men som i kompleksitet (ref "vanskelig/avansert"). Derfor: Forøvrig så er Code::Blocks det verste IDEet jeg har brukt. Og der har vi dagens mest informative innlegg. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Og der har vi dagens mest informative innlegg. Måtte gud forby personlige meninger. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Det ligger litt status i å bruke forskjellige programmer som anses som vanskeligere/mer avansert (ikke nødvendigvis alltid bedre). Det er egentlig bare litt moro spør du meg, litt vennskapelige editor wars o.l. er fint Men klart, er du mer effektiv i Gedit enn Vim så er det naturligvis bedre at du holder deg til det som fungerer best for deg. Jeg mener det er viktig at nye Linux-brukere får prøve noe som virker kjent slik at de kan migrere over til Linux, og så får de heller lære mer og mer terminal og eventuelt alternative programmer etter hvert. Det er alt for mange som "snur i døra" når de møter fanatikere. Om så noen bruker Eclipse i Ubuntu så gjør det meg ingenting (selv om jeg hater Eclipse), jeg mener brukere skal føle seg hjemme i systemet. Med de enorme konfigurasjonsmulighetene og det enormt brede spekteret av ulike typer programmer så har Linux virkelig et stort potensiale for avanserte brukere. Det fine med programmer som Gedit er at det krever null opplæring for de fleste. Tastekombinasjonene er så godt som identisk med LibreOffice, Firefox, Gimp, Inkscape, osv., pluss det meste av Windows-programmer og IDE. Jeg sier på ingen måte at Vim er dårlig, men det krever dedikering og innsats for å bli god i det. Det har et helt annet paradigme enn de fleste andre programmer, så det krever mye tilvenning. Vim kan gjøre mye kult, men jeg har observert at mange Vim-brukere ikke alltid jobber spesielt effektivt. Selv mange som har brukt det i to-tre år er ikke alltid oppe i "full hastighet" med koding, og med så mange tastekombinasjoner får de kanskje følelsen av at de jobber raskere enn de faktisk gjør Vim fordelen av å kunne brukes i terminal, som betyr at det enkelt kan brukes over ssh, og er svært nyttig for oppsett av servere og lignende. Men for utvikling på skrivebordet betyr det egentlig ingenting, så det er litt unødvendig at enkelte insisterer på en editor for terminal. Enkelte mener omtrent alle andre editorer er elendige, men utrolig nok vil de velge Nano over Gedit kun basert på terminal-argumentet, med tanke på at Nano hverken er spesielt avansert eller brukervennlig. Jeg mener folk skal få bruke hva enn de vil uten å kritiseres for det, enten det er Vim, Emacs, Nano, Gedit, eller hva som helst. Jeg synes det er viktigere å tenke praktisk enn å være fanboy, jeg kaster gjerne ut Gedit umiddelbart dersom jeg finner noe som passer meg bedre. Jeg har en kollega som mener jeg er en idiot fordi jeg ikke bruker Vim, Gentoo og KDE, fordi han mener det er det eneste brukbare som fins. Vi som er litt mer voksne får ignorere slikt og ikke søke aksept hos slike særinger. - Men for å ta noe litt annet, den tingen som jeg i senere tid har virkelig oppdaget er git. Jeg slår meg selv i hodet for hvor lenge jeg ikke har tatt meg tid til å forstå hva det er, og har holdt meg til svn fordi ingen klarte å forklare fordelene, bare at git er det nye og populære. Git er virkelig glimrende til versjonskontroll, selv på større prosjekter med mange utviklere som jobber hver for seg eller i div. grupper, med ulike "branches". Mulighetene for å gå tilbake og feilsøke problemer, det er bare genialt og det må prøves Det er fascinerende at selv om jeg har programmert i snart 15 år, og brukt Linux siden før år 2000 (fulltid siden 2007), så lærer jeg stadig nye ting. Det er sannsynligvis vanskeligere å progge noe større/seriøse greier i Gedit enn i vim. Etter å ha hacket sammen et C-prosjekt på 2000 linjer i Gedit var det en enorm befrielse å komme tilbake til Geany og Code::Blocks. Hvis du kritiserer Gedit for å være mindre IDE-aktig så skulle Vim være ennå mindre egnet til det du beskriver. Det er faktisk til og med mulig å konfigurere Gedit til å fungere omtrent som et IDE, utenom debugging, tracing og slikt da. Jeg er enig i at Gedit var dårligere for 3+ år siden, i 2007 brukte jeg faktisk Code::Blocks en del 2000 linjer er da ingenting i et prosjekt, men det er mye i én fil. Uansett er det ingen problem å takle for Gedit. Men både Gedit og Vim er gjerne tenkt å fungere sammen med et terminalvindu for store prosjekter, altså at terminalen pluss editoren blir på en måte "IDE"-et. Når jeg koder har jeg alltid en terminal til filbehandling, git, grep, kompilering og testing, og det ligger lynraskt i fingrene. Da blir et IDE tungt og tregt til sammenligning. På denne måten fungerer Gedit problemfritt til prosjekter med hundretusenvis og millioner av kodelinjer. 2 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Hvis du kritiserer Gedit for å være mindre IDE-aktig så skulle Vim være ennå mindre egnet til det du beskriver. Det er faktisk til og med mulig å konfigurere Gedit til å fungere omtrent som et IDE, utenom debugging, tracing og slikt da. Jeg er enig i at Gedit var dårligere for 3+ år siden, i 2007 brukte jeg faktisk Code::Blocks en del 2000 linjer er da ingenting i et prosjekt, men det er mye i én fil. Uansett er det ingen problem å takle for Gedit. Men både Gedit og Vim er gjerne tenkt å fungere sammen med et terminalvindu for store prosjekter, altså at terminalen pluss editoren blir på en måte "IDE"-et. Når jeg koder har jeg alltid en terminal til filbehandling, git, grep, kompilering og testing, og det ligger lynraskt i fingrene. Da blir et IDE tungt og tregt til sammenligning. På denne måten fungerer Gedit problemfritt til prosjekter med hundretusenvis og millioner av kodelinjer. Det var i utgangspunktet ikke IDE-funksjonalitet som var det største savnet, men heller simple editor-greier som autocompletion, block-comment, fane-tab'ing, inkrementelt søk og smart indentering. Ting som er på plass i så godt som alle skikkelige editorer. Nå ser jeg at inkrementelt søk er på plass i de seinere utgavene, og autocompletion kan sikkert fikses med en plugin. Men en så simpel greie som fane-tab'ing er fremdeles ikke på plass, noe som gjør det dritt å holde på å i forskjellige filer. Utviklingplattformen jeg var låst til var et Ubuntu 10.04 system, så det var en Gedit som var ca. 3+ år gammel. Derfor ble det en ganske begredelig affære.Gedit ut av boksen er en ræva editor sammenliknet med det meste annet. Det er det som er mitt største problem med Gedit. F.eks Geany er like lightweight som Gedit, men tilbyr samtidig et hav av enkel, smart og tidsbesparende funksjonalitet sammenliknet med Gedit, lett tilgjengelig. I tillegg er IDE-hurtigtaster for f.eks make og kjør kjekt å ha, uansett hvor lynraskt du mener det går å bytte mellom terminal og editor. Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Linux er bullshit. Det støtter sjelden driverne, nesten ingen programmer er kompatible, og de som er tar evigheter å innstallere. Betaler gledelig 800 for å slippe det der drittet Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Du må innrømme at det er litt fakta. I Windows trenger du bare ett klikk så er det innstallert. Tid er penger, så sånn sett er Windows billigere enn Linux Lenke til kommentar
glad Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Lol, press. Du vet ikke hva du snakker om. 4 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Du må innrømme at det er litt fakta. I Windows trenger du bare ett klikk så er det innstallert. Tid er penger, så sånn sett er Windows billigere enn Linux Sist jeg sjekket så fungerte ikke Windows ut av boksen uten at du måtte installere drivere i hytt og pine. Windows har visstnok ikke one-click software-install heller, slik som Ubuntu har. Om du først skal gjøre denne tråden til en fanboy-war så kan du i det minste komme med noen gode argumenter. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå