Konto brukes ikke Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Norge f.eks må vel følge ca 3/4 av EU's regelverk elns - vi får iallefall trykt på oss masse - både nyttige og mindre nyttige regler. De som er med får vel alt. Det brukes ofte alt for tynne modeller. Når da agenter for modellbyrå står utenfor klinikker for spiseforstyrrelser for å prøve å skaffe seg modeller, så bør man innse at det må et regelverk til. Man må snart bry seg om helsen til modellene og alle de som blir påvirket og prøver å følge det. Så EU, sett en minimums body mass index (BMI) for å få jobbe som modell. Et nivå som gir de litt kjøtt og form på kroppen. 1 Lenke til kommentar
Mr. Krangle Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 BMI er bare tull, og slettes ingen god pekepinn på hvordan det står til med skrotten til en. Og hvorfor så mye 'micromanaging'? Hvorfor skal det være lover og regler for alt mulig rart. Det er nok byråkrati som det er. For noe tull. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Dette er jeg i mot. Bare fordi man er litt tynn skal man ikke få jobbe som modell? Lurer på hva folk hadde sagt om dem laget en regel som forbyr feite å jobbe som bilmekaniker. For det blir faktisk like dumt Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 27. april 2013 Forfatter Del Skrevet 27. april 2013 Når det går på helsen løs for jenter/damer, så syns nå jeg dette bør styres på en eller annen måte. En bilmekaniker? Hvilken bilmekaniker er i media, på bilder i moteblad/salg, oppvisning, catwalk osv - altså der jenter/damer (forsåvidt hele samfunnet) får trykt nedover seg hvordan man skal/bør se ut. Det er mye media og motebildet som setter 'standard' for hvordan jenter skal se ut. (tror de, uansett om man forteller de at dette er ikke slik en normal dame skal se ut) Noen her som har bedre ideer på å unngå at agenter prøver å verve jenter utenfor klinikker for spiseforstyrrelser? Bruke slike modeller: Å være slank er helt greit, men det er alt for mye fokus på sykelig tynne. Dette går på helsa løs for ikke bare modellene, men også for jentene som prøver å leve opp til den standarden. 2 Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Når du skal prøve å gjøre et poeng er det greit å ikke overdrive, slik som du gjorde med det bildet. Det oppfattes som useriøst og uærlig. Ingen bedrift ville hengt klærne sine på det der. Vel, noen har jo tydeligvis gjort det, men jeg tror du skjønner hva jeg mener. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 27. april 2013 Forfatter Del Skrevet 27. april 2013 Det kan vel oppfattes som overdrivelse, men kan jo hente xx eksempler på noenlunde det samme, så ... - Men når agenter til og med står og prøver å hekte inn utenfor klinikker for spiseforstyrrelser, så er det da helt tydelig at de vil det. (ikke alle ser slik ut der heller, men sykelig tynn, ja, det er flere) Det er en grunn til at de står(stod) der. Det er nettopp for å poentere at det er ingen grense for hva de er villig til å bruke og som jenter ser. Selv når jentene helt tydelig er syke, så brukes de. Som resultat påføres modeller spiseforstyrrelser og de som ser opp til idealet som er i media, moten osv. Det er litt av poenget her da - hvordan får man bort dette? - For bransjen selv ser jo ut til fortsatt å kjøre på med (sykelig) undervekt hvis de kan. (det har jo også kommet fram at flere blir presset til å slanke seg for å få oppdrag - vanlig slanke fra før) 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Ved et google søk på "Modell" på google bilder så jeg ingen bilder av overvektige modeller (med unntak av et med fokus på nettop anoreksi), fant også bare ei overvektig. Når jeg ellers ser på TV, filmer, reklamer, blader er stort sett ingen av modellene særlig undervektig, ihvertfal ikke sykelig overvektig. Jeg tror nok det er lettere å få jobb i modellbransjen med en idealkropp en med en sykelig tynn kropp. Lenke til kommentar
Storkman Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Jeg tror nok det er lettere å få jobb i modellbransjen med en idealkropp en med en sykelig tynn kropp. Idealkroppen er en sykelig tynn kropp. 1 Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Idealkroppen er en sykelig tynn kropp. Jeg har ikke møtt ene eneste jente som faktisk vil se ut som en supermodell. De jeg møter er enten av den samme oppfatning som dere, at "de er for tynne" eller at "noen er bare slanke". Jeg møter også sjeldent menn som mener at supermodeller (de som dere snakker om iallefall) er de peneste menneskene på jorden. Med andre ord er det ikke akkurat en idealkropp, men et bilde reklamebransjen bruker for å presentere produktene sine. Jeg har selvfølgelig ikke møtt alle mann- og kvinnfolk i hele Norge, men jeg har inntrykk av at de alle sammen skjønner og forstår at ikke alle er født med den kroppen man ser i reklamene - og er derfor ikke opptatt av å bli som dem. Selv er jeg en fyr som bare er tynn/slank. Jeg kan ikke noe for det, det er sånn kroppen min fungerer. Og ja, jeg spiser like mye som alle andre og jeg har en aktiv jobb som håndverker. Skal jeg ikke få lov til å ta en jobb som modell hvis jeg blir spurt? 1 Lenke til kommentar
Storkman Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Så du mener at å sette en minimumsgrense på BMI vil gå på bekostning av de som er tynne naturlig? Om du vil bli modell så må en i de fleste tilfeller forandre kroppen sin, nesten alltid slanke seg. Ved å sette en minimumsgrense på BMI vil en kanskje kunne forandre dette.. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 BMI er bare tull uansett. Det er en utregning på vekt i forhold til høyde som ikke tar forbehold i fett/muskelprosent eller beinmasse i det hele tatt. Som kjent veier muskler mer enn fett og dermed vil en trent person havne i samme enden av skalaen som en godt overvektig person. Det er ett eksempel på hvorfor BMI er tull. Må for all del få igjennom en lov eller noen regler for min del, men å gå utifra BMI er idiotisk. Man må lage lover og regler basert på ting som faktisk kan hjelpe og som vil kunne guide. Når det kommer til menneskekroppen er dog det svært vanskelig da alle mennesker er forskjellige, idealene i de forskjellige landene er forskjellige og kulturene rundt om i verden er forskjellige. Det er flere land hvor fyldige kvinner blir siklet etter mens de tynne blir oversett - også i Europa. En EU-lov som da skal diktere frem eller tilbake basert på en såpass gjennomsiktig måling som BMI blir galt. Og hvordan "skal" egentlig et menneske se ut, og hvordan skal disse lovene/reglene lyde? Alle disse landene og alle disse kulturene vil ha forskjellige svar. Hvem skal sette standarden for alle de andre? Lenke til kommentar
Storkman Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 LOL! Du mener at BMI ikke er noe å gå ut i fra på potensielle modeller? BMI fungerer ikke om det er snakk om en person med over gjennomsnittet muskelmasse, men når det er snakk om syltynne modeller fungerer det utmerket. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Please explain. Kanskje jeg lærer noe i dag. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 i såfall må det spessifiseres i lovverket at dersom muskelmassen er høyere en gjenomsnittet er vedkommende untatt fra bmi kravet. Når vi først lager en lov bør vi også sette en øvre bmi granse, overvekt er et langt større problem generelt i samfunnet en undervekt Lenke til kommentar
Storkman Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Please explain. Kanskje jeg lærer noe i dag. Hva skal jeg forklare? Årsaken til at BMI er noe tull og ikke noe å gå ut i fra er jo at den ikke tar muskelmasse med i beregningen. Derfor vil bmi'en til f.eks en kroppsbygger være den samme som til en person med fedme. Til en modell som er syltynn og ikke eier muskelmasse i det hele tatt i 99% av tilfellene vil BMI fungere som en målestokk. i såfall må det spessifiseres i lovverket at dersom muskelmassen er høyere en gjenomsnittet er vedkommende untatt fra bmi kravet. Når vi først lager en lov bør vi også sette en øvre bmi granse, overvekt er et langt større problem generelt i samfunnet en undervekt Vi snakker jo ikke om generellt i samfunnet nå? Vi snakker om modeller. Og der er overvekt mildt sagt alt annet enn ett problem.. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Bare et løst spørsmål: Hvis "idealet" er supermodellene, og de er supertynne, men overvekt er et enormt mye større problem enn undervekt. Er det ikke et sted her det skurrer litt? 1 Lenke til kommentar
Storkman Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Bare et løst spørsmål: Hvis "idealet" er supermodellene, og de er supertynne, men overvekt er et enormt mye større problem enn undervekt. Er det ikke et sted her det skurrer litt? Nei? Idealet er å være supertynn. Nå har fitness-trenden tatt litt over, og det begynner å bevege seg litt over på en mer muskuløs versjon, men fortsatt supertynn i form av fett. Hva får deg til å tro at brordelen av befolkningen faktisk legger noe energi i å bli som idealet? Årsaken til fedmeproblemet er ikke at idealet er å være feit, men pga mesteparten av oss er late sofagriser som foretrekker en kveld foran TV'en enn en kveld på gymmet. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 (endret) Oooog da lurer jeg litt på hva som er problemet med idealet som det er, om det faktisk ikke fører til at folk sulter seg ihjel. EDIT: Et tynt/trent ideal i et overvektig samfunn vil vel oppfordre til å komme seg ned fra toppen av skalaen og nærmer enn sunn kropp? Endret 27. april 2013 av Lakus Lenke til kommentar
Storkman Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Selfølgelig fører det til at folk sulter seg ihjel?! Bare fordi flertalet ikke sulter seg ihjel betyr ikke det at ENKELTE ikke gjør det. Ja, et trent ideal vil absolutt være positivt, men det er kke en trent kropp som er idealet, det er en sykelig tynn kropp. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Kanskje du ser på en sykelig tunn kropp som idealkroppen, men jeg, og jeg regner med de fleste andre ikke gjør det. Dog er ikke masse flest som henger å slenger en del av idealkroppen heller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå