Gå til innhold

[Løst] 4 TB disk vises bare som 1.63 TB

Anbefalte innlegg

Har akkurat satt inn en helt ny Segate Baracuda 4TB disk i maskinen, men den vises bare som 1.63 TB. Den vises også bare som 1.63 TB i oppstartskjermen (før Windows lastes inn) og når jeg starter diskbehandlingen i Windows. Betyr dette at jeg har et problem med BIOSen? Med fire år gammel maskinvare kan vel kanskje ikke det utelukkes heller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Start > Høyreklikk "Computer", velg Manage > Velg "Disk Management" > Slett alle volum på ny 4TB disk > Høyreklikk disk, og velg "Convert to GPT Disk" > Lag nytt volum

Etter dette skal den nå sees som en 4TB disk. Husk at du ikke kan installere OS på en GPT-disk uten ekstra tweaking. Etter min prosedyre vil du også ha slettet alt som er på disken.

Lenke til kommentar

Disken ble satt til GPT når jeg partisjonerte, men den vises fortsatt bare som 1.63TB.

Når det gjelder oppdatering av BIOS så kan jeg prøve det, men som sagt så er maskinvaren over fire år gammel og jeg husker ikke engang hvilket hovedkort som sitter i maskinen. Det første steget blir vel da å laste ned Sisoft Sandra for å finne ut hva slags hovedkort jeg egentlig har, og deretter prøve å finne en ny BIOS.

EDIT: @ Chavalito. Disken vises som 1.63 TB under POST ja.

Endret av Splitter
Lenke til kommentar

Har du Intel kan det være at du har flere ATA-kontrollere. Du kan evt. se om andre kontrollere klarer å registrere disken som 4TB.

Les igjennom BIOS update log og se om det står noe om "above 2TB support"

Ellers tror jeg det skal være mulig å koble disken til et USB-kabinett eller en USB-dock, hvis du finner enheter som støtter over 2TB.

Endret av dbass
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Disken ble satt til GPT når jeg partisjonerte, men den vises fortsatt bare som 1.63TB.

Når det gjelder oppdatering av BIOS så kan jeg prøve det, men som sagt så er maskinvaren over fire år gammel og jeg husker ikke engang hvilket hovedkort som sitter i maskinen. Det første steget blir vel da å laste ned Sisoft Sandra for å finne ut hva slags hovedkort jeg egentlig har, og deretter prøve å finne en ny BIOS.

EDIT: @ Chavalito. Disken vises som 1.63 TB under POST ja.

Fant du ut noe mere?

Jeg har en pc som er under ett år gammel men med samme problemet.

Har prøvd å bytte disken mellom sata-kontrollerne på hovedkortet også uten hell.

Med disken min fulgte det med bruksanvisning og linkn til et program for HGST Ultra drives eller hva det heter, og den påstår at den ikke finner noen ultra-drive i maskina. Snodig..

Noen som har noen forslag? Bør kanskje prøve å oppdatere driverne til sata-kontrollerne mine?

Edit: Jeg bruker forresten et Asus P8Z77-V Pro/Thunderbolt hovedkort, om det skulle ha noe med saken å gjøre..

Endret av salms
Lenke til kommentar

Jeg kan komme med gode nyheter selv også, oppdatering av bios var det som skulle til! :)

Merker betydelig bedring i hastigheten på usb3.0 også faktisk, så det ligger nok noe mer i oppdateringene som jeg har gått glipp av, 9 oppdateringer var det mellom den jeg hadde og den nyeste.. Så det var vel på tide.. ;)

Lenke til kommentar

For meg var løsningen å oppdatere BIOS. Hvis du har disker satt opp i RAID så husk at etter en oppdatering av BIOS vil ikke RAID-oppsettet ditt virke. Noe jeg fikk smertelig erfare. :(

Oppdatering av BIOS kan fikse mye, men hva mener du med at du mistet RAID-oppsettet ditt? Jeg har oppdatert BIOS ørten ganger med RAID array på Intel chip, og har ikke mistet det en eneste gang. Det som skjer er jo at RAID blir resatt til IDE eller AHCI i BIOS, men for meg var det kun å skifte tilbake til RAID, så funket alt normalt igjen.

Lenke til kommentar

Jeg kan komme med gode nyheter selv også, oppdatering av bios var det som skulle til! :)

Merker betydelig bedring i hastigheten på usb3.0 også faktisk, så det ligger nok noe mer i oppdateringene som jeg har gått glipp av, 9 oppdateringer var det mellom den jeg hadde og den nyeste.. Så det var vel på tide.. ;)

Grattis! :)

Oppdatering av BIOS kan fikse mye, men hva mener du med at du mistet RAID-oppsettet ditt? Jeg har oppdatert BIOS ørten ganger med RAID array på Intel chip, og har ikke mistet det en eneste gang. Det som skjer er jo at RAID blir resatt til IDE eller AHCI i BIOS, men for meg var det kun å skifte tilbake til RAID, så funket alt normalt igjen.

Mulig du har rett. Problemet for meg var at etter oppdateringen så var to av diskene mine rett og slett forsvunnet fra BIOS, og en av diskene som forsvant var selvfølgelig den ene i RAID-oppsettet. På dette tidspunktet var jeg ganske drittlei hele greia (planen var jo tross alt bare å sett inn en ny harddisk) så etter litt prøving og feiling kastet jeg ut alle de gamle diskene og la inn Windows på den nye 4TB disken.

Maskinen er ikke akkurat blitt noe raskere etter at jeg byttet ut 2xSSD i RAID 0 til en vanlig snurredisk, men det er jo på tide med en full oppgradering av denne gamle rustholken uansett. :)

Hadde jeg visst at det var så enkelt som du sier å skifte tilbake til RAID så ville jeg nok ha prøvd litt lenger, men etter alle problemene var jeg egentlig helt overbevist om at RAID-oppsettet mitt var borte for alltid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...