bergetun Skrevet 20. september 2003 Del Skrevet 20. september 2003 Sitter her og leker meg litt med MySQL og PHP men staar litt fast naa. Har lenge brukt Oracle som database pga av at skolen har brukt det, men naa tenkte jeg at det var paa tide aa se litt paa MySQL. La oss si jeg har en tabell som heter employee med en attribut som heter emp_id. (Dette er en Primary Key og er satt til Auto_increment) Hvordan oeker jeg denne fra en php side ? I oracle ville jeg ha laget en sequence og i insert statementet kjoert mysequence.nextval naar jeg skulle legge inn noe i tabellen. Hvordan gjoeres dette med MySQL og auto_increment greiene ? I oracle : INSERT INTO employee (emp_id, name) VALUES (myseqence.nextal, 'Kaare Knallhard') ; I MySQL : ?? Haaper dere forstaar hva jeg mener Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 20. september 2003 Del Skrevet 20. september 2003 Hmm.. hvis jeg har forstått deg riktig (har ikke kjennskap til oracle), så er det bare å utelate id-feltet fra sqlen din. Dvs: INSERT INTO employee (name) VALUES ('Kaare Knallhard'); .. vil øke empid-verdien for hver gang du legger inn en ny post. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 Eller så kan du bare sette inn NULL og mysql vil finne neste verdi (forutsatt at feltet er auto_increment da) Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 22. september 2003 Forfatter Del Skrevet 22. september 2003 Takker for hjelpen .. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå