Gå til innhold

Svart skjerm ved oppstart av nytt Abit NF7-S

Borknagar

Anbefalte innlegg

Hei!

I går fikk jeg nye pc komponenter i posten, gleden var dog ikke så lenge.

Etter å ha montert alt sammen, og startet opp får jeg ikke bilde på skjermen. Helt svart!

Maskinen består av følgende deler:

Chieftec Scorpio Mititower 360w

Abit NF7-S v2.0

XP2500 Barton

Thermaltake Volcano 11

2 x 512MB TwinMos PC3200 m/Winbond

2 x Enemax 80x80 kabinettvifter

Skjermkortet er et Sapphire Radeon 9700pro som jeg hadde fra før. Skjermkortet er testet i en annen maskin, så jeg vet at dette fungerer. Skjermen fungerer også utmerket.

Har montert pcen 3 ganger nå, men alikevel kommer samme feilen. Alt av vifter starter opp, men jeg får ikke noe annet enn en kullsvart skjerm.

Er det noen som har en god forklaring på dette? En liten detalj som jeg har oversett? Hadde vært greit om noen reddet helga mi.

mvh.

Borknagar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svaret og velkomsten!

Har atter en gang demontert maskinen og satt sammen igjen med kun HK, CPU, RAM og skjermkort til ingen nytte. Kan heller ikke finne noen skader på CPU-kjerna, så jeg tror ikke dette heller er problemet.

Fikk ett tips av en kamerat om å kun bruke 5 skruer å feste HK med til kabinettet. En i hvert hjørne og en i midten. Dette fungerte heller ikke. Nå har skruer i alle hullene på HK. Kan dette ha noen betydning?

Lenke til kommentar

Prøv å starte den opp med annet skjermkort ... hadde samme problemmet igår med radeon9700 pro ,satt i gamle kortet gf mx440 og den starta og skjermen funka. fjerna driveren til ati skifta tilbake skjekortet og starta opp så funka det fint! :yes:

tror ikke antall skruer i hovedkortet skal ha noen betydning...

Lenke til kommentar

Dette virker nesten som mitt eget problem.

Slår pc'en seg av med engang?

Hvis det er tilfellet, sjekk om cpu viften er litt "løs". Hvis festene er litt løs er det der problemet ligger. Det var det som skjedde til meg når jeg ikke fikk startet pc'en, sjekk om kjølepasta og cpu vifta sitter skikkelig. evnt. lån ei cpu vifte til noen og sjekk igjen...

Lenke til kommentar

Pussig, opplevde noe liknende nylig med et av mine hovedkort, også Abit... Det jeg gjorde, var å fjerne en og en skrue til maskinen starta opp. Har tidligere opplevd kortslutning pga av ledere på hovedkortet som kom i kontakt med kabinettet. Om dette ikke fungerer, bra å ta det ut av kabinettet slik at de to overhodet ikke har kontakt. Prøv så å starte opp. Starter det nå, må du sjekke om kabinettet på en eller annen måte kommer borti noen av lederne på hovedkortet (det "inngraverte" metallet om du lurer).

Første gang jeg opplevde dette, var etter å ha satt ned noen "spacere" av metall på hovedkortbrettet. Jeg hadde satt noe gaffateip over for å isolere, men det var gått et ørlite hull i isoleringen og dermed kortslutta hovedkortet og ingenting skjedde.

Hvis den interne høytaleren ikke kommer med noe lyd i det hele tatt, mener jeg at det betyr at prosseroren ikke fungerer, enten som følge av kortslutning eller så fungerer ikke prosessoren i det hele tatt...

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

CPU kjøleren står rett vei, og er skikkelig festet. Har sjekket dette flere ganger. Tror faktisk ikke det er mulig å sette den andre veien, for da vil den stå helt skjevt ned på sokkelen. Tar jeg av kjøleren kan jeg se tydelige avmerkninger av CPUkjerna i kjølepastaen på kjøleren, så det er god kontakt mellom disse.

Pc'en slår seg heller ikke av med en gang, som Nikern spurte om. I det jeg trykker på power knappen starter kabinettviftene, chipsetvifta og cpukjøler opp. PowerLED og HDDLED lyser også. Jeg hører forøvrig ikke det vanlige pipet som pleier å komme. Det kan kanskje tyde på at CPU'en er gåen? Og ja PC speakern er tilkoblet hovedkortet. Kan ikke se noen synlige skader på CPU kjerna, så det er iallefall ikke en skade som jeg har påført.

Har prøvd med et annet skjermkort, og med kun ei rambrikke i, men samme hva jeg prøver på så er skjermen svart.

Tror nok heller smørja går i retur, så får vi se hva som skjer. Finnes grenser for hvor mange ganger jeg gidder å demontere/montere, skifte komponenter........ Denne helga skulle jeg kose meg med helt nytt PC oppsett, men endte med ett irritasjonsmoment uten like.

Tok forresten et lite søk på forumet her, og det viser seg jo at svært mange har problemer med svart skjerm og Abit NF7 kort. Er det ett jalla kort jeg har invistert i denne gangen? Har bygd mange PC'er men aldri med Abit HK, og har heller aldri opplevd problemer av denne typen.

Lenke til kommentar
Prøv å starte den opp med annet skjermkort ... hadde samme problemmet igår med radeon9700 pro ,satt i gamle kortet gf mx440 og den starta og skjermen funka. fjerna driveren til ati skifta tilbake skjekortet og starta opp så funka det fint! :yes:

tror ikke antall skruer i hovedkortet skal ha noen betydning...

finner jeg veldig lite sansynelig siden windows driverne spiller ingen rolle i oppstarten av en pc.... hvis du ikke snakker om selve softwaren på skjermkortet

Lenke til kommentar

Har nå som siste løsning prøvd å starte pc'en med pci skjermkort (2 av ulik produsent) men til ingen nytte. Så jeg tror jeg legger inn årene når det gjelder denne maskina nå. Sender HK, CPU og RAM i retur, så får vi se hva dommen til webshoppen er. Så blir det enda ett par uker uten PC. Hadde håpet å pakke ned Pentium 166'en nå, men det ser ikke slik ut.

Takker for alle svar og forslag som er blitt gitt meg i denne tråden.

mvh.

Borknagar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...