Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med lufting av bremser

Spenol

Anbefalte innlegg

Jeg har byttet hjulsylindere på trommelbremsene bak, og i den forbindelse gikk bremsevæskereservoiret tomt (sannsynligvis ble også hovedsylinderen tømt). Jeg prøver nå å lufte systemet gjennom lufteniplene ved hvert hjul med en trykkluftdrevet vakumlufter fra Biltema (den dyreste de hadde), men luftboblene synes aldri å ta slutt - jeg har sikkert kjørt gjennom en halv liter bremsevæske nå. Er dette vanlig når systemet har vært helt tomt for væske?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huff da!

Hvilket trykk lufter du på nå? Jeg ville nok forsøkt et lavere trykk, kanskje høyt trykk presser luft gjennom en dårlig pakning e.l.?

Jeg bruker 6 bar. Vakumlufteren trenger 5-11 bar. Det er forresten denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremselufter-trykkluftdrevet-191271/

Det er mulig du har rett, at det kommer falsk luft inn fra et eller annet sted. Noe er iallfall galt, for væsken som kommer ut er helt klar, men den fyller liksom ikke volumet i lufteslangen. Mesteparten er luft. Tipper jeg har latt den gå i 10-15 minutter.

Lenke til kommentar

Jeg leser forresten i manualen til en tilsvarende bremselufter fra Mityvac at det er normalt at det kommer inn masse luft fra gjengene på luftenippelen og slangene:

"During the bleeding process, as brake

fluid is being vacuumed through the bleed

screw, air will also be sucked into the bleeder

hose from around the bleed screw threads. This

can give the misconception that air is bleeding

from the lines, however it is normal and does

not indicate a malfunction. To prevent or reduce

this introduction of air, coat the bleed screw

threads with silicon grease prior to bleeding".

Så da er det vel bare å la den gå en stund og satse på at luften ikke kommer fra sylinderne eller bremserørene?

Lenke til kommentar

Prøv å forsegle mellomrommet mellom maskinens rør og nippelen med f.eks. rørleggerteip.

Takk for tipset, men etter å ha lest manualen til en helt identisk bremselufter (tror det er samme produsent som leverer til Biltema), ser jeg at det er normalt at det kommer inn luft utenfra. Så lenge vakuumet opprettholdes, betyr det vel ingenting så lenge jeg stenger luftenippelen før jeg stopper vakuumet.

Lenke til kommentar

Luftenippelen sitter alltid høyest på br.pumpe/calliper og selve br.veske tanken foran sitter høyest av dem alle. Det er ikke værre enn å åpne nipplene å bare la det renne ned på bakken(gjerne i et kar). Steng nipplene når du syntes det ser ut som lufta er borte. Drit i alt spes. verktøy og bare la det stå å dryppe. Fint triks når det har rent tomt. En sånn vakum suger vil i 90% av tilfellene dra inn falskluft rundt gummidingsen eller gjengene :p Bare overse det. Det betyr ikke at det er luft i systemet.

I gamle dager når ABS kom sa dem som så at hvis en ABS akkumulator eller ABS enhet renner tom for veske, eller får luft i seg MÅ hele dritten byttes. Disse kommer levert MED veske fra fabrikk og er et mareritt å lufte hvs det har rent tomt, men det går. Tviler på at du er så uheldig å ha en av den typen. Luft isåfall andre vei, dvs press veske inn nippla og opp i br.veske tanken. Gjerne med en slange fra clutchpumpe-nippel til br.nippel så kan du bare sitte inni bilen å pumpe på clutch pedalen.

Noen har også egen luftenippel på lasteavhengig ventil da det kan legge seg luftlommer i den. Du vil fortsatt få pedal og luftingene/bytte av br.veske ser helt ok ut, men pedalen blir myk med en gang du setter bilen på bakken.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Luftenippelen sitter alltid høyest på br.pumpe/calliper og selve br.veske tanken foran sitter høyest av dem alle. Det er ikke værre enn å åpne nipplene å bare la det renne ned på bakken(gjerne i et kar). Steng nipplene når du syntes det ser ut som lufta er borte. Drit i alt spes. verktøy og bare la det stå å dryppe. Fint triks når det har rent tomt. En sånn vakum suger vil i 90% av tilfellene dra inn falskluft rundt gummidingsen eller gjengene :p Bare overse det. Det betyr ikke at det er luft i systemet.

Enig, dette fungerer bra :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...