crappkid Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Hei, Jeg har i lengre tid utviklet et prosjekt som jeg har jobbet med.. Har hostet php filene og mysql databasene i hostgator.com sine shared hosting servere.. Jeg har lyst å lansere prosjektet mitt, og ville derfor også hoste på en måte som gir brukere mindre nedlastingstid og dermed mer inntekt for meg. Har funnet noen VPS tilbydere som for en veldig rimelig penge gir meg 512MB RAM og god lagringsplass for VPS servere i Tyskland. Men så fant jeg ut at dette var såkalt unmanaged VPS. Jeg har selv god (egenlært) erfaring innen det å sette opp mysql databaser og få CMSer som Wordpress til å fungere uten bruk av OneClick Installere.. Er det så mye vanskeligere å sette opp noe slikt på en unmanaged VPS server? Hva med sikkerhet? Må jeg sørge for det selv? Eller vil VPS tilbyderen sørge for sikkerhet? VPS tilbyderne gir meg også muligheten til å velge hvilke Linux OS jeg vil ha, Hva burde jeg egentlig velge her. Jeg har ikke tenkt å endre funksjoner i kjernen.. Jeg vil bare ha en rask VPS server som ikke irriterer eventuelle kunder Mange av disse VPSene har SolusVM som control panel. Jeg er vant med cPanel.. Er det mye forskjeller mellom disse to? Vil tippe at cPanel er mer brukervennlig, men bortsett fra det? VPSdata.com - $6/month Russland/USA 512MB RAM 100 GB Bandwidth 1 Gbps Port Speed 1 IP Address OpenVZ VPSdata.com- 5 euro/month Østerrike - Vienna 4098MB RAM 2000 GB Bandwidth 4 Cores 50GB Storage Ramnode.com - $7.50/month Seattle 512MB RAM 512MB VSwap 2 CPU Cores @ 3.3GHz+ 20GB SSD space 1Gbps Port 2000GB Bandwidth 1 IPv4 Address 16 IPv6 Addresses Weekly Remote Backups TUN/TAP velocihost.net - $10/month USA 512 MB RAM 3 CPU Core Xeon E5 10 GB SSD Drive 1 IPv4 Address 2 TB Bandwidth Takker for alle svar.. Kom gjerne med andre anbefalinger.. mvh Lenke til kommentar
Johnsen-it Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 (endret) Hvorfor ikke hoste privat ? Mye mer lærerikt. Hadde også vært fint om du kom med litt informasjon om hva prosjektet ditt handler om, sånn at vi kan forstå litt mer hva du egentlig trenger. Endret 26. april 2013 av Johnsen-it 1 Lenke til kommentar
TheRealL Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 (endret) Okei...så. Agendaen min er: med mindre du har mye tid og liker å slå hodet ditt i tastaturet, ikke gjør dette, du kommer til å bruke myyye tid. Jeg skal forklare hvorfor. Er det så mye vanskeligere å sette opp noe slikt på en unmanaged VPS server? JA. Du er vandt med cPanel, å sette opp en server er betraktlig mye mer arbeid enn dette. Selv med enkle verktøy som DirectAdmin og Virtualmin (sistnevnte gratis) så er det mye arbeid å sette opp en server riktig. Du må få DNS riktig, du må kunne skalere opp til flere servere og ha en strategi for dette. Du vil at folk skal ha lav nedlastingstid avhengig av hvor de er fra ( Sette opp noe slikt: http://backreference...-dns-with-bind/ ). Hva med sikkerhet? Må jeg sørge for det selv? Eller vil VPS tilbyderen sørge for sikkerhet? JA. Enkelte VPS providers støtter en enkel port basert brannmur, men du må selv passe på serveren din sin sikkerhetspolicies. Du får utlevert en root bruker, den kan gjøre pretty much hva den føler for. Du burde i det minste installere en tjeneste som stopper personer fra å kjøre massevis av dictionary attacks på SSH serveren din. Fail2Ban f.eks. Spør deg selv, vil du virkelig bruke massevis av tid på oppsett av servere, sikre at disse fungerer som de skal, planlegge ting som kan gå galt, og fikse ting som går galt når det først går galt? Eller vil du jobbe på nye features til produktet du lager. Hvis svaret er det siste, se på alternativer. Det du jakter på er en geolocation-aware løsning som kan hoste php, og som har en MySQL server. Nå vet jeg ikke noe om forbruket ditt, så det er litt usikkert på om man vil anbefale en cloud basert eller fixed-instance løsning. Om du skal ha en fixed instance løsning, si du har en server i USA og en server i EU, så må du ha en DNS tjeneste som er geolocation aware. Et kjapt google søk resulterte i at jeg ramlet over dette f.eks. http://www.zerigo.co...-load-balancing Hvorfor ikke hoste privat ? Mye mer lærerikt. Hadde også vært fint om du kom med litt informasjon om hva prosjektet ditt handler om, sånn at vi kan forstå litt mer hva du egentlig trenger. ..Hoste på privat nettlinje? Hvorfor ikke? Åpenbare grunner som ramler inn i hodet mitt: Nettlinjehastighet, datasentere har bedre nettlinjer også som er koblet til hovedpunkter i nettverkstrafikk som resulterer i lavere ping og dermed er mer responsivt. Samt at de gjerne har hastigheter på rundt 100Mbps - 1 000 Gbps å ta fra. Se artiklene som hardware.no har postet om Linpro sitt datasenter på Nydalen. Edit - og jo - de fleste nettlinjer i Norge er på dynamiske IP addresser. Another issue. Endret 26. april 2013 av TheRealL 1 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 (endret) Jeg har nokså god erfaring med hosting og særlig VPS hosting. Har brukt dette i veldig mange år nå. Så kan nok svare på mye. Det jeg vil først er at det er lurt å bruke tid på å finne de gode tilbyderne. Det er utrolig mange luringer der ute, og særlig i den billigste klassen. Jeg har brukt mye tid på å teste (du kan lese mer på denne siden min...) og har selv blitt lurt flere ganger. Jeg bruker Webhostingtalk.com veldig aktivt. Når jeg skal bruke en ny host sjekker jeg alltid den med søkefunksjonen på WHT. Du finner fort ut om de har gode tilbakemeldinger, dårlige eller ingen. Har de ingen er jeg egentlig like skeptisk som de dårlige. Av de du har listet så er Ramnode.com soleklar, de er utrolig bra, veldig raske servere, god support osv. Grunnen til at jeg ikke bruker dem lengre er at de kun har servere i USA. Jeg har nå 15 VPS servere fordelt rundt om kring. Favoritten min i Europa er Prometeus.com (de tilbyr også billigere pakker via IperWeb.com). Har brukt dem i ca 10 måneder, og har knapt hatt nedetid. Jeg har også 5 servere hos Urpad.net, som tilbyr lokasjoner som Island, England, Luxemburg, og flere steder i USA. Alle Europa lokasjonene gir god hastighet til Norge, england best, Luxemburg nr 2 og Island nr 3. Men uansett veldig bra hastigheter. Ellers bruker jeg en rekke andre hoster her og der, men Prometeus.com kan jeg virkelig gå god for. Urpad.net litt dårligere, men veldig bra priser. Det lønner seg å se på tilbud på denne siden: lowendbox.com, både Prometeus og Urpad har ofte veldig gode tilbud der. unmanaged VPS Jeg byttet over til unmanaged servere i fjor, og angrer ikke et sekund. Det var virkelig ikke så vanskelig å sette seg inn i hvordan du styrer serveren din selv. Jeg bruker kun CentOS 6.x på alle mine servere. Mange av disse VPSene har SolusVM som control panel. Jeg er vant med cPanel.. Er det mye forskjeller mellom disse to SolusVM er kun et kontrollpanel som f.eks lar deg reboote serveren, legge inn nytt OS på serveren, osv. Den har ingen ting med selve hosting av websider å gjøre. Det jeg har funnet ut, og er strålende fornøyd med, er å bruke det gratis kontrollpanelet Virtualmin. Det er mye enklere og har ikke alle de flotte ikonene som Cpanel, men du får gjort absolutt alt der, og det er nokså lett å lære seg. Du trenger kun tre linjer med kode for å installere det, lettere blir det ikke. Har testet ut f.eks Klokso som også er gratis, men for min del er det kun Virtualmin som gjelder. Er det så mye vanskeligere å sette opp noe slikt på en unmanaged VPS server? Nei, ikke i det hele tatt. Bruk CentOs 6.x, installer Virtualmin, så er MySQL, PHP, Apache og alt annet satt opp automatisk. Lag et nettsted i Virtualmin. Last opp filene via FTP. Legg inn databasenavn og passord (fra virtualmin) og så er du på nett. Hva med sikkerhet? Må jeg sørge for det selv? Eller vil VPS tilbyderen sørge for sikkerhet? Du må sørge for din egen sikkerhet. Jeg har masse tips der. Endret 26. april 2013 av myhken 1 Lenke til kommentar
crappkid Skrevet 26. april 2013 Forfatter Del Skrevet 26. april 2013 Hvorfor ikke hoste privat ? Mye mer lærerikt. Hadde også vært fint om du kom med litt informasjon om hva prosjektet ditt handler om, sånn at vi kan forstå litt mer hva du egentlig trenger. Har tenkt på det med å hoste privat, og har kommet fram til at kostnadene ved å få tak i en stabil rask nettlinje i Norge er for høye. Prosjektet er egentlig et prosjekt som jeg har jobbet på i lengre tid. Det er egentlig bare OpenCart med en haug av egenkodede modifikasjoner. Selve kodinga av dette har ikke tatt lang tid, men det å få imporert varene til Norge viste seg å være vanskeligere enn jeg på forhånd hadde regnet med Lenke til kommentar
Stream Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Jeg har brukt EuroVPS de siste par årene (gikk fra dedikerte servere hos SoftLayer). De tilbyr managed hosting (som selvsagt koster mer enn unmanaged). http://www.eurovps.com/products/vps-hosting/pricing/ Firmaet virker å være gresk, mens serverne står i Nederland. Har god erfaring med support, og hatt null nedetid det siste halvåret (etter at de byttet til Xen fra Virtuozzo for virtualisering). Med Virtuozzo var det tidvis noe nedetid pga at andre VPS'er stjal "mine" ressurser. 1 Lenke til kommentar
crappkid Skrevet 26. april 2013 Forfatter Del Skrevet 26. april 2013 (endret) Jeg har nokså god erfaring med hosting og særlig VPS hosting. Har brukt dette i veldig mange år nå. Så kan nok svare på mye. Det jeg vil først er at det er lurt å bruke tid på å finne de gode tilbyderne. Det er utrolig mange luringer der ute, og særlig i den billigste klassen. Jeg har brukt mye tid på å teste (du kan lese mer på denne siden min...) og har selv blitt lurt flere ganger. Jeg bruker Webhostingtalk.com veldig aktivt. Når jeg skal bruke en ny host sjekker jeg alltid den med søkefunksjonen på WHT. Du finner fort ut om de har gode tilbakemeldinger, dårlige eller ingen. Har de ingen er jeg egentlig like skeptisk som de dårlige. Av de du har listet så er Ramnode.com soleklar, de er utrolig bra, veldig raske servere, god support osv. Grunnen til at jeg ikke bruker dem lengre er at de kun har servere i USA. Jeg har nå 15 VPS servere fordelt rundt om kring. Favoritten min i Europa er Prometeus.com (de tilbyr også billigere pakker via IperWeb.com). Har brukt dem i ca 10 måneder, og har knapt hatt nedetid. Jeg har også 5 servere hos Urpad.net, som tilbyr lokasjoner som Island, England, Luxemburg, og flere steder i USA. Alle Europa lokasjonene gir god hastighet til Norge, england best, Luxemburg nr 2 og Island nr 3. Men uansett veldig bra hastigheter. Ellers bruker jeg en rekke andre hoster her og der, men Prometeus.com kan jeg virkelig gå god for. Urpad.net litt dårligere, men veldig bra priser. Det lønner seg å se på tilbud på denne siden: lowendbox.com, både Prometeus og Urpad har ofte veldig gode tilbud der. Jeg byttet over til unmanaged servere i fjor, og angrer ikke et sekund. Det var virkelig ikke så vanskelig å sette seg inn i hvordan du styrer serveren din selv. Jeg bruker kun CentOS 6.x på alle mine servere. SolusVM er kun et kontrollpanel som f.eks lar deg reboote serveren, legge inn nytt OS på serveren, osv. Den har ingen ting med selve hosting av websider å gjøre. Det jeg har funnet ut, og er strålende fornøyd med, er å bruke det gratis kontrollpanelet Virtualmin. Det er mye enklere og har ikke alle de flotte ikonene som Cpanel, men du får gjort absolutt alt der, og det er nokså lett å lære seg. Du trenger kun tre linjer med kode for å installere det, lettere blir det ikke. Har testet ut f.eks Klokso som også er gratis, men for min del er det kun Virtualmin som gjelder. Nei, ikke i det hele tatt. Bruk CentOs 6.x, installer Virtualmin, så er MySQL, PHP, Apache og alt annet satt opp automatisk. Lag et nettsted i Virtualmin. Last opp filene via FTP. Legg inn databasenavn og passord (fra virtualmin) og så er du på nett. Du må sørge for din egen sikkerhet. Jeg har masse tips der. For det første vil jeg si takk for en utrolig godt og informativt innlegg! Webhostingtalk.com, er også et nettsted som jeg ofte sjekker. Har lagt merke til at noen poster ser betalt ut, men det får være så.. Prometeus.com ser ut som en veldig god kandidat. Jeg ser på bloggen din at man generelt sett skal holde seg unna servere i UK siden det blir utført mye DDOS på dem, er det riktig? Hvilke fordeler har CentOS fra de andre? Jeg ser en stor forskjell mellom svarene fra deg og TheRealL. Du ser ut som om du ville ha anbefalt meg å prøve ut unmanaged vps, mens TheRealL virkelig prøver å få fram at dette er noe jeg bør styre meg langt unna. Hvorfor har dere så forskjellige svar, tror du? God sikkerhet er livsnødvendig for prosjektet mitt. Jeg vil for alt i verden hindre at fremmede får tak i eventuelle kunders passord eller andre personlige detaljer. Hva slags tiltak må blir gjort her? (Ikke legg for mye i brukernavnet mitt.. Stammer fra dagene da jeg pleide å vanke på virus, sql injection og warez sider..) Endret 26. april 2013 av crappkid Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Husk å plasser serverene sentralt i forhold hvor trafikken kommer i fra! Kommer trafikken fra USA - plasser serveren i USA. Simpelt. Lenke til kommentar
crappkid Skrevet 26. april 2013 Forfatter Del Skrevet 26. april 2013 (endret) Glemte å nevne hva prosjektet går ut på sånn at dere har en viss forståelse av hvor mye ressurser eller annet jeg trenger.. Kommer til å være en nettbutikk rettet mot det norske markedet. Kjører på OpenCart, men har modifisert og lagt til en masse funksjoner som gjør at man nesten ikke kjenner igjen OpenCart.. Regner med å få 500-2000 daglige besøkende på nettbutikken min. Antall produkter kommer til å stige etter hvert som tiden går og nye produkter lanseres.. Kommer også til å bruke mange høyopplyste bilder av produkter, men regner med å kunne hoste disse på AmazonS3 sine tjenester.. Hvis det er noe mer dere lurer på, bare spørr.. Endret 26. april 2013 av crappkid Lenke til kommentar
TheRealL Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 (endret) Årsaken til at jeg ikke anbefaler å sette opp alt fra grunnen av selv er fordi det tar tid, og det er mange konsepter å sette seg inn i som er helt alien om du ikke har vært bort i det før. SSH, Linux terminal, DNS, Apache Virtual Hosts etc. Det vil ta tid å sette opp ting til det nivået som er nødvendig. F.eks. Skal du kjøre din egen DNS server så vil du trenge 2 IP addresser. Myhken får det hele til å høres ekstremt lett ut, men det er ikke så lett med mindre du er svært dreven på dette. For han så går det fort å sette opp en ny server eller ti, for deg som nybegynner så vil det ta betraktlig lenger tid. Har du aldri vært borti Linux før, enda lengre. Bruk CentOs 6.x, installer Virtualmin, så er MySQL, PHP, Apache og alt annet satt opp automatisk.Lag et nettsted i Virtualmin. Last opp filene via FTP. Legg inn databasenavn og passord (fra virtualmin) og så er du på nett. Du glemte: Sette opp nameservers til 2 unike IPv4 addresser i Domene administrasjonspanelet. F.eks. ns1.yourserver.com -> 133.133.133.133, ns2.yourserver.com -> 133.133.133.134 Sette domenet ditt sine nameservers til dine nameservers (ns1.yourserver.com, ns2.yourserver.com) Konfigurere Virtualmin med disse 2 nameserverene, og ip addressene Så kan du legge til en ny side, endre alle DNS records sin TTL til et lavt nummer sånn at feilkonfigurering går fort å fikse. Så kan du laste opp filene, koble opp database og alt det der. Siden du skal ha nettbutikk så må du også ha et SSL sertifikat. Da må du generere en CSR - Certificate signing request. Dette må du inn i terminalen å gjøre afaik. Så sender du inn dette til VeriSign, GoDaddy eller lignende og får diverse filer tilbake som du må laste opp og installere på serveren din. Virtualmin kan hjelpe deg delvis her. Når du skal ha flere servere, vel, jeg er ikke så kjent der, men jeg vil tro at du trenger en Cloudmin lisens, som gjør at innstillinger du gjør på en server replikeres på andre servere. Der har nok Myhken mer ekspertise. Nå er det verdt å nevne at jeg er en utvikler, men jeg må også stå for server administrasjon i et lite firma. På hobby basis så har jeg ikke noe problem med å leke med alternativer, prøve meg frem og faile. Men når det er for jobb så vil jeg få resultater, og jeg vil bruke mesteparten av tiden min på koding og utvikling av funksjonalitet. På jobben så har vi gått for Amazon AWS for hosting av vår Java server løsning. Vi kan skalere horizontalt veldig enkelt, replikere oppsett, oppgradere til kraftigere servere og alt. Og det er faktisk bare å trykke på noen knapper der. Jeg vil anbefale deg og prøve ut AWS Elastic Beanstalk. Jeg tror det vil passe for deg. Jeg har ikke brukt det selv, dessverre, det står på to-do listen min på jobb å evaluere det, men har ikke fått gjort det enda. Det står at den støtter PHP så det burde være bra nok. For MySQL så har du Amazon RDS. Amazon har servere i Irland og jeg føler hastigheten er veldig responsiv. ". You simply upload your application, and Elastic Beanstalk automatically handles the deployment details of capacity provisioning, load balancing, auto-scaling, and application health monitoring." Om du ikke har brukt AWS før så er det et free tier som du kan bruke for å evaluere det. Endret 26. april 2013 av TheRealL 1 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 (endret) Du ser ut som om du ville ha anbefalt meg å prøve ut unmanaged vps, mens TheRealL virkelig prøver å få fram at dette er noe jeg bør styre meg langt unna. Hvorfor har dere så forskjellige svar, tror du? Kan ha noe med erfaringer å gjøre. Jeg har drevet med webhotell siden 1999, og helt frem til i fjor har jeg alltid brukt "managed" hosting. Jeg kunne ikke en linje med Linux kode i det hele tatt. Så startet jeg med noen test servere, testet ut ulike OS, samt kontrollpanel. Lærte meg basic linux kommandoer. Og det var mye lettere enn jeg hadde trodd. Google er din venn, det finnes små enkle guider for hver eneste ting du trenger. Så har jeg bare lagt til bokmerker til de siden jeg bruker ofte. Det er i alle fall ikke veldig vanskelig. Som sagt, min første Linux kommando skrev jeg ca i januar i fjor. Og i dag har jeg 15 servere med en ganske omfattende system rundt seg (les mer her, litt rotete forklart, men du skjønner tegningen) Jeg ser på bloggen din at man generelt sett skal holde seg unna servere i UK siden det blir utført mye DDOS på dem, er det riktig? Ja, det er massive DDoS angrep mot de fleste hostene i UK, og slik har det vært i mange måneder nå. Flere hoster har måtte gi opp på grunn av disse store angrepene. Så for øyeblikket ville jeg holdt meg unna UK. Har flyttet ut alle unntatt en server fra UK, og den brukes kun til testing. Synd, for det er gode hastigheter til UK, men ikke så verst til resten av Europa heller. God sikkerhet er livsnødvendig for prosjektet mitt. Jeg vil for alt i verden hindre at fremmede får tak i eventuelle kunders passord eller andre personlige detaljer. Hva slags tiltak må blir gjort her? Et alltid oppdatert OS er en god start. Gode passord er viktig. Firewall er viktig. Endre standard SSH port er lurt. Ta bort root brukernavnet og bytte det ut med noe annet kan være lurt. Begrense tilgangen til serveren til kun deg. Blokkere alle porter i firewall du ikke trenger. Osv osv. Jeg har laget min egne guider på alt dette, og jeg bruker vel bare ca 20 minutter på å sette opp en ny server fra scratch av. Kan selvsagt dele disse guidene med deg når du kommer så langt. Du glemte:Sette opp nameservers til 2 unike IPv4 addresser i Domene administrasjonspanelet. F.eks. ns1.yourserver.com -> 133.133.133.133, ns2.yourserver.com -> 133.133.133.134 Nei, jeg glemte det egentlig ikke. Grunnen er at jeg aldri bruker mine egne VPS servere til nameservers. Det er jo så mye bedre å bruke en tredjepart til DNS. Jeg bruker DnsMadeEasy.com til all min DNS for all domenene jeg har kontroll på. Fordelen er at skulle jeg f.eks bytte server, bytter jeg bare A records i DNS oppsettet, og så etter noen få minutter kan jeg bruke den nye serveren. Å bytte leverandør tar meg da bare minutter, kontra timer/dager om du har din egen DNS på din egen server. Må sies at det tar litt lengre tid om du har tenkt å kjøre epost på din egen server. Jeg har også satt bort dette. Kjører kun websider på serverene mine. En annen fordel med DnsMadeEasy er om sidene dine begynner å bli litt poppulære og du ønsker minst mulig nedetid, ved å f.eks ha to ulike servere. Hos DME kan du sette opp noe som heter DNS Failover service, da legger du inn IP adressen til to (opptil 5) servere per domene. Så når server1 går ned, blir trafikken automatisk satt over til server2. Kundene merker ikke noe. Krever at serverene er synkronisert, men ikke veldig vanskelig det heller. Men mulighetene er mange. Alt det jeg snakker om er selve rammene rundt det å ha en VPS server. Det er virkelig ikke noe problem å få en server opp å gå, og kunne administrere denne selv. Kontrollpanel som Virtualmin hjelper deg i stor grad. Diverse sikkerhetstiltak må settes inn, men også dette nokså enkelt. DNS og epost anbefaler jeg at du setter bort på egne servere/tjenester. Men det kan også gjøres på din egen server. Min anbefaling er at du i første om gang skaffer deg en veldig billig VPS server hos f.eks Prometeus.com eller Urpad.net (søk på LowEndBox.com etter siste tilbud. Du får da en 512 MB VPS med 25 GB disk hos Prometeus for 40 kroner per måned. Og du får en 1 GB VPS med 25 GB disk hos Urpad for 30 kroner per måned) Bruk litt tid på å lære deg hvordan du får satt opp serveren, lagt inn kontrollpanel, sikret serveren, lastet opp sidene dine, få alt til å fungere. For å så slette OS og starte på nytt. Gjør du det noen ganger så lærer du fort hvordan det fungerer. Så går du for en litt bedre pakke når du er klar for det. Anbefaler deg å minst ha 1 GB RAM, og SSD disk kan være en fordel. Om de ikke har så gode RAID oppsett som hos Prometeus.com, der SAS diskene nesten slår SSD diskene på hastighet. Avslutter med å si at med f.eks Virtualmin så er det sykt lett å bare ta backup av nettsidene dine for å overføre dem til en ny server. så vokser du ut av serveren eller ønsker å bytte server, så er ikke det noe problem i det hele tatt. For best mulig og raskest mulig resultat forusetter det at du har DNS tjenesen hos f.eks DnsMadeEasy da. Selvsagt også en fordel å alltid ha oppdaterte backup filer som du kan laste ned på din egen pc, og kanskje ha dem lagret på en billig server et annet sted. Du må på ett eller annet tidspunkt også finne ut om du vil ha en KVM, XEN eller OpenVZ server. OpenVZ gir mest "valuta" for pengene ofte, men er veldig vanlig å bli oversolgt. Så er langt fra så stabil som de to andre. XEN/KVM gir faktiske resurser til den tildelte serveren. Her deles f.eks ikke RAM mellom kundene på serveren. CPU ressurser fordeles også til den enkelte server, men CPU blir jo delt totalt sett. Alle typer kan jo overselges, men min erfaring er at KVM/XEN er de mest stabile, med nesten ikke noe nedetid i det hele tatt. Mens OpenVZ ofte har problemer med høy CPU bruk, minneproblemer og nettverksproblemer. Endret 27. april 2013 av myhken 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 @TheRealL: Man trenger da ikke dille med nameservers. Akkurat det håndterer man gjennom en registrar som for eks Domeneshop, FastName eller en annen DNS-spesialist. Som mykhen skriver, her bruker man en tredjepart som er spesialist på dette. Noe de fleste faktisk gjør, om man ikke har så store oppsett at det er best å håndtere alt selv. Når du lar en tredjepart håndtere dette er det enkelt å flytte selve installasjonen om man skulle ønske det og det eneste man gjør er å endre en IP hos den som håndterer navneserverene. Jeg har drevet med dedikerte servere og "unmanaged" VPS siden 2005. Det var langt fra komplekst den første gangen heller. Klart at det tok noe tid - men læringskurven er helt grei. Sikkerhet er også forholdsvis greitt å håndtere - de fleste Linux baserte OS er satt opp standard med få åpne porter. Ellers er poenget å holde alt oppdatert, og unngå funksjoner som er kjent som usikre. Jeg bruker blant annet ikke ftp på noen servere, all filoverføring skjer via SSH baserte protokoller. 1 Lenke til kommentar
crappkid Skrevet 27. april 2013 Forfatter Del Skrevet 27. april 2013 Årsaken til at jeg ikke anbefaler å sette opp alt fra grunnen av selv er fordi det tar tid, og det er mange konsepter å sette seg inn i som er helt alien om du ikke har vært bort i det før. SSH, Linux terminal, DNS, Apache Virtual Hosts etc. Det vil ta tid å sette opp ting til det nivået som er nødvendig. F.eks. Skal du kjøre din egen DNS server så vil du trenge 2 IP addresser. Myhken får det hele til å høres ekstremt lett ut, men det er ikke så lett med mindre du er svært dreven på dette. For han så går det fort å sette opp en ny server eller ti, for deg som nybegynner så vil det ta betraktlig lenger tid. Har du aldri vært borti Linux før, enda lengre. Du glemte: Sette opp nameservers til 2 unike IPv4 addresser i Domene administrasjonspanelet. F.eks. ns1.yourserver.com -> 133.133.133.133, ns2.yourserver.com -> 133.133.133.134 Sette domenet ditt sine nameservers til dine nameservers (ns1.yourserver.com, ns2.yourserver.com) Konfigurere Virtualmin med disse 2 nameserverene, og ip addressene Så kan du legge til en ny side, endre alle DNS records sin TTL til et lavt nummer sånn at feilkonfigurering går fort å fikse. Så kan du laste opp filene, koble opp database og alt det der. Sånn som jeg forsto det fra postene til mykhen og bolson kan dette med dns servere gjøres mye enklere ved hjelp av 3dje parts tjenester. Man gir så klart fra seg litt av kontrollen som man har, men det høres jo utrolig hendig ut med dnsmadeesy.com slags tjenester.. Siden du skal ha nettbutikk så må du også ha et SSL sertifikat. Da må du generere en CSR - Certificate signing request. Dette må du inn i terminalen å gjøre afaik. Så sender du inn dette til VeriSign, GoDaddy eller lignende og får diverse filer tilbake som du må laste opp og installere på serveren din. Virtualmin kan hjelpe deg delvis her. Dette er helt riktig. Jeg vil og er nødt å ha et SSL sertifikat. Jeg har alltid pleid å kjøpe mine domener på namecheap, og ser at de tilbyr tjenester som dette: http://www.namecheap.com/ssl-certificates/comodo.aspx Det der kan da umulig være så vanskelig å implementere eller? Når du skal ha flere servere, vel, jeg er ikke så kjent der, men jeg vil tro at du trenger en Cloudmin lisens, som gjør at innstillinger du gjør på en server replikeres på andre servere. Der har nok Myhken mer ekspertise. Jeg har ikke nevnt noe om flere servere. Hensikten med flere servere er vel å ha en backup server viss en av serverne plutselig går ned? Nå er det verdt å nevne at jeg er en utvikler, men jeg må også stå for server administrasjon i et lite firma. På hobby basis så har jeg ikke noe problem med å leke med alternativer, prøve meg frem og faile. Men når det er for jobb så vil jeg få resultater, og jeg vil bruke mesteparten av tiden min på koding og utvikling av funksjonalitet. På jobben så har vi gått for Amazon AWS for hosting av vår Java server løsning. Vi kan skalere horizontalt veldig enkelt, replikere oppsett, oppgradere til kraftigere servere og alt. Og det er faktisk bare å trykke på noen knapper der. Jeg vil anbefale deg og prøve ut AWS Elastic Beanstalk. Jeg tror det vil passe for deg. Jeg har ikke brukt det selv, dessverre, det står på to-do listen min på jobb å evaluere det, men har ikke fått gjort det enda. Det står at den støtter PHP så det burde være bra nok. For MySQL så har du Amazon RDS. Amazon har servere i Irland og jeg føler hastigheten er veldig responsiv. ". You simply upload your application, and Elastic Beanstalk automatically handles the deployment details of capacity provisioning, load balancing, auto-scaling, and application health monitoring." Om du ikke har brukt AWS før så er det et free tier som du kan bruke for å evaluere det. Amazon AWS ser veldig bra ut! Forsto jeg det riktig, så er det bare å laste opp filene. Klargjøre databasene, og du betaler bare for det du bruker? Amazon står for vedlikehold av servere og diverse andre sikkerhetsrelaterte problemer? Lenke til kommentar
crappkid Skrevet 27. april 2013 Forfatter Del Skrevet 27. april 2013 Et alltid oppdatert OS er en god start. Gode passord er viktig. Firewall er viktig. Endre standard SSH port er lurt. Ta bort root brukernavnet og bytte det ut med noe annet kan være lurt. Begrense tilgangen til serveren til kun deg. Blokkere alle porter i firewall du ikke trenger. Osv osv. Jeg har laget min egne guider på alt dette, og jeg bruker vel bare ca 20 minutter på å sette opp en ny server fra scratch av. Kan selvsagt dele disse guidene med deg når du kommer så langt. Regner med at enkle guider for dette finnes ved å hjelp av noen enkle google søk? http://www.urpad.net/blog/how-to-change-ssh-port-centos-vps/ VPS tilbyderen legger vel inn Firewall default, eller må jeg legge dette inn selv? http://serverfault.com/questions/145144/does-a-vps-need-a-firewall Nei, jeg glemte det egentlig ikke. Grunnen er at jeg aldri bruker mine egne VPS servere til nameservers. Det er jo så mye bedre å bruke en tredjepart til DNS. Jeg bruker DnsMadeEasy.com til all min DNS for all domenene jeg har kontroll på. Fordelen er at skulle jeg f.eks bytte server, bytter jeg bare A records i DNS oppsettet, og så etter noen få minutter kan jeg bruke den nye serveren. Å bytte leverandør tar meg da bare minutter, kontra timer/dager om du har din egen DNS på din egen server. Må sies at det tar litt lengre tid om du har tenkt å kjøre epost på din egen server. Jeg har også satt bort dette. Kjører kun websider på serverene mine. En annen fordel med DnsMadeEasy er om sidene dine begynner å bli litt poppulære og du ønsker minst mulig nedetid, ved å f.eks ha to ulike servere. Hos DME kan du sette opp noe som heter DNS Failover service, da legger du inn IP adressen til to (opptil 5) servere per domene. Så når server1 går ned, blir trafikken automatisk satt over til server2. Kundene merker ikke noe. Krever at serverene er synkronisert, men ikke veldig vanskelig det heller. Men mulighetene er mange. DnsMadeEasy.com ser ut som en veldig god tjeneste, men det bærer med seg en relativt liten kostnad. Hvis jeg ikke planlegger å ha backup-servere men heller kjøper fra en vps-tilbyder som folk har gode erfaringen med, burde jeg vel ikke være i så store problemer? Må såklart begynne med backupservere etter hvert som butikken vokser, men kan ikke se for meg at en vps server vil ha problemer med å kjøre butikken min i begynnelsen.. DNS failover service er jo fantastisk.. Ser at du tilbyr dette til dine klienter.. Hvorfor bruker ikke systemer som alltinn, eller andre statlige nettsteder dette? De går jo ned konstant! Alt det jeg snakker om er selve rammene rundt det å ha en VPS server. Det er virkelig ikke noe problem å få en server opp å gå, og kunne administrere denne selv. Kontrollpanel som Virtualmin hjelper deg i stor grad. Diverse sikkerhetstiltak må settes inn, men også dette nokså enkelt. DNS og epost anbefaler jeg at du setter bort på egne servere/tjenester. Men det kan også gjøres på din egen server. Så det er vanskelig å legge kjøre 2/3 epost kontoer på en VPS server? http://support.godaddy.com/help/article/655/setting-up-email-on-your-virtual-private-server Min anbefaling er at du i første om gang skaffer deg en veldig billig VPS server hos f.eks Prometeus.com eller Urpad.net (søk på LowEndBox.com etter siste tilbud. Du får da en 512 MB VPS med 25 GB disk hos Prometeus for 40 kroner per måned. Og du får en 1 GB VPS med 25 GB disk hos Urpad for 30 kroner per måned) Bruk litt tid på å lære deg hvordan du får satt opp serveren, lagt inn kontrollpanel, sikret serveren, lastet opp sidene dine, få alt til å fungere. For å så slette OS og starte på nytt. Gjør du det noen ganger så lærer du fort hvordan det fungerer. Så går du for en litt bedre pakke når du er klar for det. Anbefaler deg å minst ha 1 GB RAM, og SSD disk kan være en fordel. Om de ikke har så gode RAID oppsett som hos Prometeus.com, der SAS diskene nesten slår SSD diskene på hastighet. Avslutter med å si at med f.eks Virtualmin så er det sykt lett å bare ta backup av nettsidene dine for å overføre dem til en ny server. så vokser du ut av serveren eller ønsker å bytte server, så er ikke det noe problem i det hele tatt. For best mulig og raskest mulig resultat forusetter det at du har DNS tjenesen hos f.eks DnsMadeEasy da. Selvsagt også en fordel å alltid ha oppdaterte backup filer som du kan laste ned på din egen pc, og kanskje ha dem lagret på en billig server et annet sted. Du må på ett eller annet tidspunkt også finne ut om du vil ha en KVM, XEN eller OpenVZ server. OpenVZ gir mest "valuta" for pengene ofte, men er veldig vanlig å bli oversolgt. Så er langt fra så stabil som de to andre. XEN/KVM gir faktiske resurser til den tildelte serveren. Her deles f.eks ikke RAM mellom kundene på serveren. CPU ressurser fordeles også til den enkelte server, men CPU blir jo delt totalt sett. Alle typer kan jo overselges, men min erfaring er at KVM/XEN er de mest stabile, med nesten ikke noe nedetid i det hele tatt. Mens OpenVZ ofte har problemer med høy CPU bruk, minneproblemer og nettverksproblemer. Vil så absolutt lære meg å sette opp sikre VPS servere. Høres utrolig gøy og spennende ut. Men det spørs om jeg skal bruke tiden min på å vedlikeholde VPS serveren, eller heller fokusere mer på butikken min. Du kjenner vel ikke tilfeldigvis noen stabile, billige managed VPS tilbydere? Så KVM, XEN er mer stabile en OpenVZ. Jeg leste en plass igår at OpenVZ er mye mer lettvekter, og dermed vil kjøre bedre på lavere speccs. Dette hadde noe med hvordan linuxene ble visualisert på..? Eller er dette helt feil? Lenke til kommentar
crappkid Skrevet 27. april 2013 Forfatter Del Skrevet 27. april 2013 @TheRealL: Man trenger da ikke dille med nameservers. Akkurat det håndterer man gjennom en registrar som for eks Domeneshop, FastName eller en annen DNS-spesialist. Som mykhen skriver, her bruker man en tredjepart som er spesialist på dette. Noe de fleste faktisk gjør, om man ikke har så store oppsett at det er best å håndtere alt selv. Når du lar en tredjepart håndtere dette er det enkelt å flytte selve installasjonen om man skulle ønske det og det eneste man gjør er å endre en IP hos den som håndterer navneserverene. Jeg har drevet med dedikerte servere og "unmanaged" VPS siden 2005. Det var langt fra komplekst den første gangen heller. Klart at det tok noe tid - men læringskurven er helt grei. Sikkerhet er også forholdsvis greitt å håndtere - de fleste Linux baserte OS er satt opp standard med få åpne porter. Ellers er poenget å holde alt oppdatert, og unngå funksjoner som er kjent som usikre. Jeg bruker blant annet ikke ftp på noen servere, all filoverføring skjer via SSH baserte protokoller. Jeg har tenkt å bruke namecheap.com som domene registrar. Det er vel bare å sette inn nameserverne til VPS serveren, og bare vente til DNSen blir oppdatert? Du bruker altså ikke FTP i det hele tatt? Laster du da opp filer ved hjelp av Virtualmin eller noe sånt? http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/ ? Lenke til kommentar
crappkid Skrevet 27. april 2013 Forfatter Del Skrevet 27. april 2013 Disse folkene her tilbyr utrolig gode KVM VPS servere i Tyskland veldig billig.. http://crowncloud.net/kvm.html KVM-1024 KVM 1024 MB 10 GB 500 GB $7 / Month For godt til å være sant? Har du noe erfaring med disse myhken? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Regner med at enkle guider for dette finnes ved å hjelp av noen enkle google søk? Ja, om ikke kan du få de guidene jeg bruker, som jeg lagret som tekst dokumenter kodelinje for kodelinje. VPS tilbyderen legger vel inn Firewall default, eller må jeg legge dette inn selv? Ikke om du velger en unmanaged host. Men det tar deg nøyaktig 5 minutter å installere CSV (veldig god firewall) og sett den opp i Virrtualmin. Hvis jeg ikke planlegger å ha backup-servere men heller kjøper fra en vps-tilbyder som folk har gode erfaringen med, burde jeg vel ikke være i så store problemer? Å ha DNS hos noen andre enn der du har serveren er lurt uansett om du bare skal ha en server eller 20. Men hos namecheap og godaddy.com osv kan du jo lage/redigere DNS oppsettet selv. Jeg bruker DnsMadeEasy på grunn av at jeg trenger de ekstra tjenestene som DNS Failover service osv. Men brukte DNS hos de jeg kjøpte domener av før det. Så det er vanskelig å legge kjøre 2/3 epost kontoer på en VPS server? Nei da, med Virtualmin kan du lage så mange epost kontoer du bare vil. Men jeg har sluttet helt å kjøre eposttjeneste fra mine egne servere. Er så mye enklere å kjøpe epost tjenester fra f.eks Myhosting.com, eller Godaddy.com osv. Men jeg kunne fint ha brukt en egen server kun på epost f.eks om jeg ville. Gidder bare ikke. Når du kjører epost på serveren, må du ha navneservere på serveren, men det er jo ikke noe stort problem. Jeg leste en plass igår at OpenVZ er mye mer lettvekter, og dermed vil kjøre bedre på lavere speccs Det har mer betydning for selve hovedserveren som så deles opp i mange små VPS servere. Men OpenVZ lar tilbyderen overselge og dele resussersene på en helt annen måte en KVM/XEN. F.eks har du 16 GB RAM på en XEN server og selger 1 GB pakker, kan du ha 16 kunder (ikke helt sant, for noe RAM må jo brukes av serveren, men du skjønner poenget). På en OpenVZ server kan de fint putte 32 kunder inn, kanskje flere også. Så håper de bare at ikke alle kundene bruker max RAM hele tiden, for da sliter serveren. Jo billigere prisen er, så flere kunder stapper de da inn på en server. Jo flere kunder jo større mulighet for at ting blir misbrukt. Blir jo som et delt webhotell. Men det finnes jo gode tilbydere som ikke overselger OpenVZ noe vannvittig. De fleste av serverne mine er OpenVZ og bare et fåtall av dem skaper noen problemer. Men har mye mer problemer med OpenVZ serverne enn KVM/XEN. http://crowncloud.net/kvm.html De har ingen positive (eller negative) tilbakemeldinger på Webhostingtalk.com. De ble startet i fjor. Min erfaring tilsier at jeg ville være forsiktig med å bruke dem. Nye selskaper som faktisk er aktive på Webhostingtalk (de reklamerer der ser jeg), men ikke har noen tilbakemeldinger fra kunder, lover ikke alltid bra. Men så lenge du har skikkelig gode backup rutiner (aldri stol på hosten din der) og ikke betaler for ett år om gangen så gjør det jo ikke så mye å prøve. Vil så absolutt lære meg å sette opp sikre VPS servere. Høres utrolig gøy og spennende ut. Men det spørs om jeg skal bruke tiden min på å vedlikeholde VPS serveren, eller heller fokusere mer på butikken min. Du kjenner vel ikke tilfeldigvis noen stabile, billige managed VPS tilbydere? Det er virkelig ikke vanskelig å administrere sin egen server. Litt oppsett i starten, men jeg bruker vel ikke noe mer enn ca 20 minutter på å sette opp en ny server. Etter det er det jo bare passe på å oppdatere OS/kontroll panel, men det gjør du via Virtualmin f.eks, den sier fra når det er nye oppdateringer til både CentOS og Virtualmin, og så trykker du bare på en knapp, og så er alt oppdatert. Uansett, billigste og beste managed hosten jeg vet om akkurat nå er SolaDrive.com, de har 30% tilbud nå. Så en "fully managed" KVM server med 1 GB RAM vil da koste ca 110 kroner per måned. For det får du jo f.eks tre unamaged 1 GB servere hos Urpad.net, men da kan du konsentrere deg kun om nettsidene dine. Så SolaDrive er aboslutt verdt pengene. Jeg har en server hos dem selv i England. (de har nettopp flyttet alle serverene til et helt nytt datasenter som takler DDoS angrep mye bedre, og etter flyttingen har det ikke vært noen problemer). 1 Lenke til kommentar
crappkid Skrevet 27. april 2013 Forfatter Del Skrevet 27. april 2013 Såpass lett å sette opp en firewall ja,, Da trenger jeg ikke stresse med det. Tror jeg går for å lage DNS oppsettet host namecheap siden dette ikke fører med seg ekstra kostnader. Men vi tippe at det er mye sikrere og raskere å bytte dns hos f.eks DNSmadeEasy.com.. Namecheap tilbyr også relativt billige email løsninger.. Disse knyttes vel til en av domene mine? http://www.namecheap.com/email/email-hosting.aspx Jeg går for OpenVZ host urPad Basic først, bare for å lære meg hvordan alt fungerer. Så flytter heller jeg over på en KVM VPS når jeg føler jeg har kontroll på det viktigste. Høres det lurt ut? Managed VPS alternativet er nå tatt bort. Jeg vil uansett ha det mye mer lærerikt og gøy med å sette opp min egen unmanaged VPS Lenke til kommentar
myhken Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Høres ut som en veldig god plan. Betal måned for måned så taper du knapt en krone om du gir opp prosjektet. Namecheap tilbyr også relativt billige email løsninger.. Disse knyttes vel til en av domene mine? Ja, da kan du ha epost kontoer helt uavhengig av VPS serveren. Alltid kjekt egentlig, for da kan du bytte leverandører på timen uten å tenke på eposten din. Alt du trenger å konsentrere deg om da er å bytte A records til IP adressen til serveren. Bytter du server, bytte du bare A record, og så går trafikken til den nye serveren etter veldig kort tid. Når du har serveren oppe å går kan jeg gi deg guider på konkrete ting. Det første jeg alltid gjør når jeg har logget meg på serveren for første gang via SSH (jeg bruker putty.exe) Er å skrive kommandoen yum update -y og trykk enter. Da blir serveren oppdatert automatisk. God start før du gjør noe annet. F.eks, endre SSH port: vi /etc/ssh/sshd_configTrykk A for å redigere. Flytt ned til der det står #Port 22 Ta bort # Endre 22 til det nummeret du vil bruke. (f.eks 2222) Trykk ESC Trykk Shift + ZZ (to ganger Z) service sshd restart Installere Virtualmin wget http://software.virtualmin.com/gpl/scripts/install.shchmod 755 install.sh ./install.sh Vent til installasjonen er ferdig - typisk under 10 minutter. Gå så til http://ipadressendin:10000 for å gjøre ferdig installasjonen via webleseren. Firewall installering: rm -fv csf.tgzwget http://www.configserver.com/free/csf.tgz tar -xzf csf.tgz cd csf sh install.sh Sette opp firewall i Virtualmin etter den er installert: To install or upgrade the csf webmin module:Install csf as above Install the csf webmin module in: Webmin > Webmin Configuration > Webmin Modules > From local file > /etc/csf/csfwebmin.tgz > Install Module Gå så inn på ConfigServer Security & Firewall og Firewall configeration og så endre 1 til 0 i Testing. Pass så på å åpne SSH porten du har tenkt å bruke. (det slipper du om du har endret SSH port før du installerer Firewall. Lenke til kommentar
crappkid Skrevet 27. april 2013 Forfatter Del Skrevet 27. april 2013 (endret) Igjen tusen takk! Hjelper veldig mye Skjønner at Putty er programmet du bruker for å koble deg sikkert til serveren og utføre handlinger. Lager man mysql databaser ved hjelp av Virtualmin eller bør man bruke Putty her også? Hvordan laster man opp vanlige filer(PHP, ZIP osv)? Har lyst å være forberedt på mest mulig før jeg hopper ut i det.. Spørsmål om email: Det er vel mulighet å hoste email kontoene på vps-en, men innebærer at man er nødt å ta backup av email kontoen også hvis jeg vil flytte til en sterkere server eller bytte leverandør? Endret 27. april 2013 av crappkid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå