Gå til innhold

Deres upopulære spillmeninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nye spill er ikke nødvendigvis bedre enn gamle spill. Folk som ikke har hatt noe forhold til "gamle" spill, tror naturlig nok ofte dette, fordi man har et forhold kun til nye spill (bl.a. pga alder), ikke nødvendigvis fordi de er spesielt bra. De fleste av de såkalte "tidløse nyklassikerne" er allerede relativt utdaterte døgnfluer. (Sorry ;-))

Det ga ikke mening. I det heletatt..

 

Greit, hør her: jeg er nostalgisk knyttet til de gamle Ratchet & Clank-spillene, og mener fortsatt at de er de beste spillene som noen gang er laget, til tross for at de i dag vil fremstå som utdaterte for folk som spiller dem i dag. Jeg vet godt at de er gamle og rustne, men jeg nyter dem fortsatt like mye.

 

Hørt om nostalgi da? Det er nok det som får det til å skurre litt for deg her, for du må ærlig innrømme at selv om du er glad i spillene, er spillmekanikkene som ble brukt før i tiden rustne. Noen står ut som tidløse, men de fleste er heller daterte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Jeg kommer aldri til å spille Beyond: Two souls, fordi jeg ikke kan "spille" en kjent skuespiller, det blir nærmest.... perverst, og har svært lite med innlevelse å gjøre.

Det er jo nesten alltid kjente skuespillere som har stemmer til folk i spill, ta saints row for eksempel, der er det haugevis av kjente skuespillere som har stemmene

Lenke til kommentar

Det ga ikke mening. I det heletatt..

 

Greit, hør her: jeg er nostalgisk knyttet til de gamle Ratchet & Clank-spillene, og mener fortsatt at de er de beste spillene som noen gang er laget, til tross for at de i dag vil fremstå som utdaterte for folk som spiller dem i dag. Jeg vet godt at de er gamle og rustne, men jeg nyter dem fortsatt like mye.

 

Hørt om nostalgi da? Det er nok det som får det til å skurre litt for deg her, for du må ærlig innrømme at selv om du er glad i spillene, er spillmekanikkene som ble brukt før i tiden rustne. Noen står ut som tidløse, men de fleste er heller daterte.

 

Jeg synes svaret gir mening. Veldig mange spill holder seg svært dårlig. Andre (deriblant Ratchet&Clank) er, om ikke tidløse, så iallefall grasiøst aldrende. Man ser ofte dette problemet i begynnelsen av en æra, som for eksempel med Atari 2600 og PlayStation. SNES-spill holder seg ofte bedre enn forsøkene på 3D på midten av nittitallet (men selvsagt finnes det unntak).

 

Enkelte sjangre er også mer eller mindre garantert datovare. Det er så godt som ingen som rører FIFA 2003, Dead or Alive 2, Gran Turismo 4 eller Call of Duty 3 lenger, selv om de alle var svært populære i sin samtid. Her man ha nostalgi for å få noe særlig ut av det. På den annen side kan man fint plukke opp Super Mario World, Secret of Mana, Jak&Daxter og Resident Evil 4 uten å ha noe særlig forhold til dem fra før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og så har vi det faktum at mange nyere spill med giga-budsjett blir hypet til døde, bl.a. på grunn av banebrytende grafikk, og som også oppnår masse "rave-reviews." En stund etter kan man se de samme spill-sidene/anmelderne som i edru tilstand innrømmer at de tok litt mye av, litt tidlig, og at spillet bak den flotte fasaden rett og slett ikke holder til mål.

 

Jeg er enig i at gode spill roughly aldres på to måter: Grasiøst, og "objektivt" som du sier Okapi, gjerne på bakgrunn av datidens innovative, holdbare spillmekanikker, tekno-løsninger eller rett og slett en fantastisk overhengende historie (Jak & Daxter, The Longest journey, Silent hill -serien på ps2.)

 

Nostalgisk, og subjektivt: Har ofte utelukkende med opplevelsen DU fikk i øyeblikket da du spilte spillet for første gang, og svært ofte i ung alder. Spillet trenger ikke bety noe som helst for andre.

 

Har selv kommet i såpass høy alder, at jeg av en eller annen årsak finner mer og mer glede gjennom det å gå tilbake til de tidlige spillene, de som virkelig ga meg en uforglemmelig opplevelse som ikke har blitt toppet siden. Men noe som virkelig ikke fungerer lengre, på tross av høy nostalgi-faktor, er nesten gjennomgående fps-spill, hvor man ikke har fri "mouse-look" eller muligheten til å "strafe." Å spille Duke nukem 3d eller Hexen igjen i dag, er en ganske, eh, slitsom opplevelse etterhvert.

 

Men dette var en side for upopulære meninger, var det ikke?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Du er ikke alene. SPyro er desverre i Activisions jernklo. Hvis bare Insomniac hadde fått muligheten til å lage et til, ahdde jeg blitt glad :)

Fikk samme skjebne som banjo serien, og for eksempel jak and daxter serien hvor de rett og slett aldri ga ut flere spill utenom det spillet ved navn man ikke skal nevne, også så har vi crash bandicoot serien, uff blir trist av tanken på alle de gode gamle spill seriene som tok en tragisk retning): tenk deg spyro hero men i wii u grafikk og mye større:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Så enig, folk som er hardcore gamers spille alt av spill, alt fra zelda, til jak and daxter og helt fram til grand theft auto

For meg var både Spyro og Crash helt greie spill, men aldri noe mer enn et Mario-surrogat.

Crash og spyro var sine egne serier, ingenting som ligner på mario

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...