Gå til innhold

Deres upopulære spillmeninger


Anbefalte innlegg

På tide å sleppe en bombe.

 

Historiedrevne spill er en gimmick som folk kommer til å gå lei av.

 

 

 

For å sette det litt i perspektiv. For det første så må man huske på at dette er noe som ikke kom skikkelig til form før denne generasjonen, og mange er fortsatt trollbundet av hvor "innovativt" det er. Men mest av alt handler det ikke om at folk ikke vil ha historiedrevent underholdning, mer at folk vil innse over tid at spill ikke er et godt medium for historiefortelling.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, for en tråd, artig. Da spytter jeg bare ut. Blir litt Spill/spillbransjen.

 

1. Misfornøyd med 98% av spillene som har kommet ut denne generasjonen grunnet håpløse nye design valg som igjen er påvirket av kvantiet foran kvalitet + annet.

2. Misfornøyd med hvordan mennene i dress har tatt over spillbransjen og satt en begrensning på kreativiteten til designerene.

3. Misfornøyd med Sony denne generasjon med tanke på hvordan de slakta Socom serien som mange elsket, og kødda også med Socom 3 på PS2 når de kjøpte opp Zipper.

4. Misfornøyd med hvordan Kinect, Move, Wii kontrollerene har blanda seg inn i spill de ikke hører til i.

5. Misfornøyd med at COD har blitt den sukseen det har blitt og hvordan innvirking det har hatt på alle shootere, som igjen har gjort at Online shooter spill har falt vanvittig i kvalitet og stagnert iforhold til spill som ble lagd for 10 + år siden, som fks CS og Socom, hvor det er skreddersydd for optimal sosial opplevelse ,hardcore gameplay , taktikk,frihet for brukerne m.m.. Og verst av alt, folk støtter stagnering !!

6. Foretrekker tv,sofa,kontroller foran PC hvis man må velge.

7. Må le hver gang Xbox brukere snakker så høyt om Cross-game chat, da dette ødelegger veldig iforhold til hardcore online shooter opplevelsen, men igjen så har aldri Xboxen hatt noen hardcore rundebasert online shootere som PS2 hadde (og forsåvidt ps3). Casual gaming ? screw that...

8. achievements/trophies er fjas, som nevnt over her.

9. Battlefield sies å være et hardcore taktikk spill..lol. Spill Socom 1,2 og forsåvidt confrontation til en viss grad, så vet dere hva det er. Bare synd Sony slakta Socom denne gen, ellers hadde det garantert vært på eSports.

 

Det jeg kom på i farta, får ta mer senere hvis man kommer på noe. Var deilig å bare spy ut. lol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

WOW er kjedelig, prøvde det 10 min, gadd ikke spille mer

samme glemder wc3

Det er din mening, og det respekterer jeg. Men jeg vil likevel bemerke at du knapt har startet spillet etter bare ti minutter. Jeg er ikke en fan av WoW selv, men det er så mye å gjøre i sånne spill at du må spille dem en del timer før du ser om det er noe for deg. For å sette det i perspektiv blir det som å starte Call of Duty, se at det er førsteperson og gi opp fordi det ikke er noe for deg. Da har man elegant droppet historien, gameplayet, multiplayer og så videre. Det er selvsagt "lov" å mislike spill så raskt, men blir ikke det litt forhåndsdømming? ;)

 

 

Jeg vil nevne at visst folk klager på at andre sine inlegg er feil, så mister vi hele meningen med tråden.

Meningen er at folk skal føle seg trygg med sine meninger.

Å klage er en ting, men det er da lov å diskutere? Ellers blir det jo bare en oppramsing av meninger, og det blir jo fort kjedelig.

 

På tide å sleppe en bombe.

 

Historiedrevne spill er en gimmick som folk kommer til å gå lei av.

 

For å sette det litt i perspektiv. For det første så må man huske på at dette er noe som ikke kom skikkelig til form før denne generasjonen, og mange er fortsatt trollbundet av hvor "innovativt" det er. Men mest av alt handler det ikke om at folk ikke vil ha historiedrevent underholdning, mer at folk vil innse over tid at spill ikke er et godt medium for historiefortelling.

Hva mener du med at spill ikke har hatt noe særlig historie før denne generasjonen? Spill har nok vært drevet av historie omtrent siden spillene kom. Pac-man og Pong var selvsagt ikke historiedrevet, men de fleste andre har det. Ta for eksempel rollespill. Hvor gamle tror du sjangeren egentlig er? Og er ikke de en smule drevet av historie? Og adventurespill? ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spill må først og fremst være spilldrevet. Historien kan være der som en slags motivasjon, men som narrativt medium har spill klare begrensninger. I det man lar publikum ta egne valg (som jo er helt essensielt i spill) brister grepet forfattere og filmskapere har. Spillbransjen kunne ha godt av å komme seg ut av dette uføret med mindreverdighetskomplekser.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Historiedrevne spill er en gimmick som folk kommer til å gå lei av.

 

Hehe jo der er jeg litt uenig, vet ikke om du har spilt igjennom Bioshock Infinite enda, men det har jeg. Jeg kan selv si at jeg synes gameplayet i seg selv var ganske tamt, få våpen og ubalansert og repetivt. Men historien ga så stort inntrykk på meg at jeg går fortsatt rundt, etter en tre uker å grubler. Bioshock er et spill jeg nesten bare kunne dritet i gameplay, og fortsatt gitt det en 9. Et annet eksempel kan jo være TWD, som jeg faktisk begynte å grine av, og det må være det første spillet som har klart det, jeg kan fortsette enda mer med å nevne Heavy rain, som også satte et strort inntykk på meg, og det føltes ut som en god bok da jeg satt i stuen å spilte det. Som nevnt, ingen av disse har særlig god gameplay, men fytti for en story de har!

Lenke til kommentar

Hehe jo der er jeg litt uenig, vet ikke om du har spilt igjennom Bioshock Infinite enda, men det har jeg. Jeg kan selv si at jeg synes gameplayet i seg selv var ganske tamt, få våpen og ubalansert og repetivt. Men historien ga så stort inntrykk på meg at jeg går fortsatt rundt, etter en tre uker å grubler. Bioshock er et spill jeg nesten bare kunne dritet i gameplay, og fortsatt gitt det en 9. Et annet eksempel kan jo være TWD, som jeg faktisk begynte å grine av, og det må være det første spillet som har klart det, jeg kan fortsette enda mer med å nevne Heavy rain, som også satte et strort inntykk på meg, og det føltes ut som en god bok da jeg satt i stuen å spilte det. Som nevnt, ingen av disse har særlig god gameplay, men fytti for en story de har!

 

Du snakker om det spillet hvor historien blir fortalt gjennom audio-logger hvor du står helt stille og gjør ingenting i frykt om at spillet vil komme i vei for historien, og som har en 30-45 min lang sekvens på slutten uten noe som helst gameplay som representerer mesteparten av hva som er interessant med historien ?

Endret av Ares
Lenke til kommentar

Du snakker om det spillet hvor historien blir fortalt gjennom audio-logger hvor står helt stille og gjør ingenting i frykt om at spillet vil komme i vei for historien, og som har en 30-45 min lang sekvens på slutten uten noe som helst gameplay som representerer mesteparten av hva som er interessant med historien ?

Du om det, men jeg syntes historien er bra gjennom hele spillet. Og for den saks skyld, hva med f.eks Metal Gear Solid? Det er da "til en viss grad" historiedrevet?
Lenke til kommentar

Half-Life 2 er bra, men ikke bra. Frykter 3-eren også blir litt meh.

 

Enig der. Synes det første også var litt antiklimaktisk da jeg endelig fikk spilt det (et år eller to etter lansering). Likte Unreal mye bedre, Half-Life var liksom så sterilt. Solid motor, dog.

Lenke til kommentar

På tide å sleppe en bombe.

 

Historiedrevne spill er en gimmick som folk kommer til å gå lei av.

 

 

 

For å sette det litt i perspektiv. For det første så må man huske på at dette er noe som ikke kom skikkelig til form før denne generasjonen, og mange er fortsatt trollbundet av hvor "innovativt" det er. Men mest av alt handler det ikke om at folk ikke vil ha historiedrevent underholdning, mer at folk vil innse over tid at spill ikke er et godt medium for historiefortelling.

 

Hva mener du egentlig med dette? Man har da laget historiedrevne spill i over 30 år, det er ikke akkurat som det er en fad som nettopp har kommet og snart forsvinner.

 

Ellers er spill et supert medium for historier, selv om kanskje filmsekvensene til Metal Gear og Final Fantasy kanskje er et blindspor. Se heller på Dark Souls, Half-Life eller Dear Esther.

Lenke til kommentar

 

Det er en stor forskjell på spill med historie og historiedrevne spill. Hvis den eneste grunnen til at du fortsetter å spille er at du liker historien og at spillet mer eller mindre bare er et hinder for deg til å fortsette historien så er det da lite grunn for at den historien blir fortalt gjennom et spill.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er en stor forskjell på spill med historie og historiedrevne spill.

 

Du må nesten komme med noen eksempler her.

 

Hvis den eneste grunnen til at du fortsetter å spille er at du liker historien og at spillet mer eller mindre bare er et hinder for deg til å fortsette historien så er det da lite grunn for at den historien blir fortalt gjennom et spill.

 

Det er jeg ikke enig i. Har du spilt eksemplene jeg viser til? Både Dear Esther og spesielt Dark Souls handler om å nøste opp et forholdvis vagt plot, og mye av dette gjøres ved utforsking. Noe slikt hadde vært veldig vanskelig å få til med et lineært verk som en film eller en roman. Spilleren kan også påvirke enkelte plot, og igjen, det hadde vært vanskelig å få til uten interaktivitet.

Lenke til kommentar

Du snakker om det spillet hvor historien blir fortalt gjennom audio-logger hvor du står helt stille og gjør ingenting i frykt om at spillet vil komme i vei for historien, og som har en 30-45 min lang sekvens på slutten uten noe som helst gameplay som representerer mesteparten av hva som er interessant med historien ?

Ja, og de er jo hardt historie drevne, og det funker. Fett. Spill som det har da blitt mer populære de sisste årene, selfølgelig er det jo fint om du faktisk blir involvert på noen måte du også, og det er du jo også, da du får gjøre valg, slik at du føler deg enda mer inne i historien.

 

Men dette har beveget seg fryktelig mye til å bli en diskusjon :p

Lenke til kommentar

 

Enig der. Synes det første også var litt antiklimaktisk da jeg endelig fikk spilt det (et år eller to etter lansering). Likte Unreal mye bedre, Half-Life var liksom så sterilt. Solid motor, dog.

Problemet til HL2 (og særlig episodene) er nettopp disse historiegreiene. Skaperne er så opptatt av å formidle historie og at vi skal få med oss alle kodak-øyeblikkene at selve spillet ofte spiller annenfiolin. Portal er et glimrende eksempel på hvordan det skal gjøres. Selv om man spiller videre mest fordi det er gøy, er også historien og settingen ekstremt underholdende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har jeg bare spilt deler av Half-Life 2, så skal ikke snakke for mye om det, men i det første følte jeg nesten det var for lite historie. :p Presentasjonen var selvsagt nyskapende, men skjedde det egentlig noe verdt å nevne, noe man tenkte på i ettertid? Jeg sliter forøvrig fortsatt med å forstå hensikten med den griselange turen i starten av spillet. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...