Gå til innhold

Deres upopulære spillmeninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ganske sikker på at metagane ikke er et ord.

 

Tipper han mente metagamene.

 

Er ikke Pokemon barnespill?

 

Joda, til en viss grad er det jo selvsagt det. Har ikke spillt det selv siden Yellow på min gamle murstein av en GameBoy, men storkoste meg den gangen. Å si at det er noe skikkelig drit er jo helt klart en upopulær mening så det hører jo hjemme her, men det er etter min mening en useriøs kommentar. Hvis det er så dårlig burde han i hvertfall komme med et argument...

Lenke til kommentar

Jeg vil heller kalle det et spill for alle aldre enn et "barnespill".

Sånn som sjakk? Gikk greit å spille som 10-11 åring, reglene er ikke spesielt kompliserte.

 

En bedre definisjon på barnespill er et spill som vri-åtter, hvor det er svært mye flaks involvert. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sånn som sjakk? Gikk greit å spille som 10-11 åring, reglene er ikke spesielt kompliserte.

 

En bedre definisjon på barnespill er et spill som vri-åtter, hvor det er svært mye flaks involvert. ;)

 

Det handler ikke så mye om gameplay, men om sanseinntrykket man får. Jeg har lav toleranse for "søtt" i visuelt media. Søte, små dyr, mye rosa og andre skarpe farger, mye latter, dansing og synging... det blir alt for søtt for meg. Det føles ikke naturlig for en voksen mann å like slikt som dette:

 

pokemon-wallpapers-030.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det handler ikke så mye om gameplay, men om sanseinntrykket man får. Jeg har lav toleranse for "søtt" i visuelt media. Søte, små dyr, mye rosa og andre skarpe farger, mye latter, dansing og synging... det blir alt for søtt for meg. Det føles ikke naturlig for en voksen mann å like slikt som dette:

 

pokemon-wallpapers-030.jpg

Merk deg at det er forskjell på Pokemon-animen og Pokemon-spillene.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Konsollene ødela FPS-sjangeren. Det har knapt kommet et eneste skikkelig FPS siden Xbox 360 ble lansert, fordi alt lages for å være spillbart med håndkontroll.

 

Ok? Har du bryet til å eksemplifisere? Hvilke fps-er mener du er ødelagt av konsoll, eventuelt ville blitt mye bedre hvis de eksklusivt ble utviklet til pc? Hva er det som begrenser et konsoll-fps vs et pc-fps? Grunnen til at jeg spør er bare at jeg selv ikke har reflektert over at det er slik; for meg handler det ene og alene om hvilke kontroller man foretrekker. Jeg spiller utelukkende fps på pc, men det har aldri falt meg inn at det f.eks utvikles mye "dårligere" fps-er i dag pga konsoll-markedet. Derfor er jeg reelt nysgjerrig på en eksisterende forskjell jeg ikke selv pr nå er i stand til å se.

Lenke til kommentar

Det handler ikke så mye om gameplay, men om sanseinntrykket man får. Jeg har lav toleranse for "søtt" i visuelt media. Søte, små dyr, mye rosa og andre skarpe farger, mye latter, dansing og synging... det blir alt for søtt for meg. Det føles ikke naturlig for en voksen mann å like slikt som dette:

 

[bilde]

Poenget mitt er at et spill for alle aldre ikke nødvendigvis er et barnespill, det du tar opp her er jeg forsåvidt enig i. ;)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at et spill for alle aldre ikke nødvendigvis er et barnespill, det du tar opp her er jeg forsåvidt enig i. ;)

 

Godt sagt. Det blir som å si at Pixars beste animasjonsfilmer er barnefilmer. Wall E, Up og Toy Story er ikke barnefilmer.

 

Joda, barn elsker de, mye på grunn av søte figurer og fantastisk animasjon. Men tematikk, manus og mye av humoren er rettet til voksne, eventuelt eldre ungdom. Hvis man avfeier alt som ser søtt og barnevennlig ut, så går man glipp av mye god og til tider tankevekkende underholdning.

 

Mario er for eksempel ikke barnespill. No way.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Godt sagt. Det blir som å si at Pixars beste animasjonsfilmer er barnefilmer. Wall E, Up og Toy Story er ikke barnefilmer.

 

Joda, barn elsker de, mye på grunn av søte figurer og fantastisk animasjon. Men tematikk, manus og mye av humoren er rettet til voksne, eventuelt eldre ungdom. Hvis man avfeier alt som ser søtt og barnevennlig ut, så går man glipp av mye god og til tider tankevekkende underholdning.

 

Mario er for eksempel ikke barnespill. No way.

 

I USA lager det stort sett familiefilmer, spesielt når det kommer til dyre produksjoner, siden det er mer penger å tjene hvis også voksne ser dem. Dermed har ikke f.eks. Pixar på langt nær så "barnslige" tendenser som nevnt over, selv om det selvsagt er elementer som appellerer mest til barn. Underholdning som er beregnet direkte for barn, er stort sett masseproduserte, billige serier og lignende.

 

Men... hvor var vi? Åh, ja... Mitt første møte med Pokemon var reklame som minnet om bildet jeg linket til over, så jeg ble farget av det og avskrev det som barneunderholdning, og har ignorert det siden. Mario har ikke like mange søte, små skapninger og rosa farger, samt at det første Mario-spillet de fleste spilte - Super Mario Bros. - hadde ganske høy vanskelighetsgrad. Jeg vil nok kalle det familiespill når det kommer til demografien. Jeg har aldri vært noen fan av familiespill heller.

 

Spill som de i Final Fantasy-serien er ikke barnespill, men av en eller annen grunn har Japan større forkjærlighet for "søtt" enn i vesten, så de slenger på søte skapninger og slikt i spill for ungdom/voksne også - til og med i hentai ser velutrustede damer ut som småjenter i ansiktet til tider (har jeg hørt). Det gjør at det er ytterst få japanske spill jeg gidder å spille. Og hvis et spill er et "familiespill" og i tillegg fra japan, da skal det litt til at i alle fall jeg holder ut særlig lenge :p

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Ok? Har du bryet til å eksemplifisere? Hvilke fps-er mener du er ødelagt av konsoll, eventuelt ville blitt mye bedre hvis de eksklusivt ble utviklet til pc? Hva er det som begrenser et konsoll-fps vs et pc-fps? Grunnen til at jeg spør er bare at jeg selv ikke har reflektert over at det er slik; for meg handler det ene og alene om hvilke kontroller man foretrekker. Jeg spiller utelukkende fps på pc, men det har aldri falt meg inn at det f.eks utvikles mye "dårligere" fps-er i dag pga konsoll-markedet. Derfor er jeg reelt nysgjerrig på en eksisterende forskjell jeg ikke selv pr nå er i stand til å se.

 

 

O! La meg svare på det :D

 

Ok, la oss starte med en av de siste store PC fps'ene som overhode ikke var påvirket av konsollene. CRYSIS. Hadde en grensesprengende grafikk, som ble beskrevet som umulig å få til å virke på en konsoll (viste seg jo senere å ikke være helt sant). Det som i størst grad gjorde dette til ett pc spill, var den enorme verdenen. Store kart er ett problem for konsoller, usiker på det tekniske bak det, Ram? Det andre er at styringen og vansklighetsgraden var skreddersyd for pc, hvor nøyaktighet med musa var påkrevd.

 

Men de fleste utviklere er avhengig av å tjene så mye som mulig, derfor avhengige av å gi ut på så mange platformer som mulig, for å ha best mulighet til god avkastning på produktet. Det gjør at NYE spill, som også kommer til pc, blir laget slik at den skal fungere på den 8!, jeg gjentar 8 år gamle xbox 360. Det betyr små brett, lavoppløslig teksturer, og generelt svært utdatert grafikk. Hvor styring i tilegg er laget for en håndkontroll med få knapper og lav nøyaktighet. God nok nøyaktighet for mange spill selfølgelig, men den er treg og klønete i forhold til mus og tastatur. Dette kompangseres med å gjøre skytingen mindre avhengig av nøyaktighet. Auto aim så det holder og generes mulighet for å treffe, selv om man sikter ræva.

 

Begynte å spille bioshock infinite for litt siden. Ble helt satt ut av åpningsekvensen. Hvor bølgene slår mot klippene og er i 2D!!! Helt flate bølgesprut teksturer. Dårligste vann effektene jeg kan huske å sett på lenge. Har du også tenkt på hvor små områdene i Infinite er mellom hver loading? De er SMÅ de.

 

Nå skal det sies at grafikken i bioshock infinite likevel imponerer sokkene av meg til tider, men mer på grunn av det estetiske, designet og rett og slett kunsten i grafikken, samt hvor pent de til tider får det til å se ut med så utdatert grafikk.

 

Sist skal jeg avslutte med å si, det er slettes ikke bare negativt at konsollene holder grafikk utviklingen tilbake. Husker midten av 90 tallet. Hvor en ny rå pc bare etter ett år slet med å kjøre nye spill. I dag kjører jeg helt nye spill på min 3 år gamle pc på High grafikk settning :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...