AnonymDiskusjon Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Utleier har "falt ut" med leietager og ønsker å si opp leiligheten og har gitt beskjed om at begrunnelsen kommer til å være "eget bruk". Som bortimot er en av de eneste gyldige grunnene til oppsigelse Det er ganske sikkert at de ønsker å leie ut videre, men de kommer sikkert ikke til å gjøre dette umiddelbart. Utleier har ingen barn som bor i husstanden pr idag, men har en datter som muligens kan ta over leiligheten på sikt. (Bor som nevnt ikke i husstanden i dag). Må "egen bruk" begrunnes nærmere? Dette er snakk om en sokkelleilighet med to soverom, kjøkken, stue og bad, så det er ingen hybel. Den har muligens en gang fungert som kjellerstue, så sannsynligvis er det dette som vil bli lagt til grunn når de eventuellt kommer med en oppsigelse. Er det noen som kan komme med noen innspill til fordel for leietaker? Anonym poster: efd6e74b8d425ed19c1c0a809aaa4127 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Huseiers oppsigelse skal begrunnes, jfr. husleieloven pgf 9-7, men begrunnelsen trenger ikke være detaljert. "Skal benytte boligen selv" er tilstrekkelig, det trenger ikke opplyses om hvordan egen bruk skal gjennomføres. Hvis husleiesaken bringes inn for domstolene vil dog retten fint kunne be om at forholdet utdypes for å vurdere hvorvidt det er noen realitet i begrunnelsen, og for å vurdere om oppsigelsen skal settes til side som urimelig. En utleier som ikke kan konkretisere hvordan denne egne bruken skal gjennomføres (hvem skal bruke den, hvordan, fra når, permanens/midlertidighet) vil fort risikere å tape på den fronten. En person som på oppsigelsestidspunktet ikke er medlem i huseiers husstand kan ikke være grunnlag for en oppsigelse begrunnet i egen bruk. 3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. april 2013 Forfatter Del Skrevet 26. april 2013 Takker for svar. Det er jeg (og kjæresten) som er "offeret" i denne saken. Poster mailen jeg har sendt til forbrukerrådet og bolighjelpen her også. "Hei. Jeg har ett problem angående leieforhold til huseier. Kjæresten min og hennes datter leier en tre-roms sokkel, og jeg har tenkt å flytte inn. De har bodd der i 1 1/2 nå. Problemet er at huseierne har satt seg fullstendig på bakbeina ang dette. De vil sette opp husleien eller rett og slett si henne opp slik at jeg ikke får flytte inn. Jeg har lest meg opp på husleieloven og forstår det slik at de to eneste måtene de kan sette opp husleien på er enten å følge den generelle prisøkningen i samfunnet, konsumindeksprisen, og sette opp leien i forhold til den. Eller å foreta en reforhandling av leien etter 3 (2 1/2 + 1/2) år. Huseier krever en økning på 2200,- i husleie når jeg fytter inn. Dette har de ikke lov til. De har heller ikke lov til å nekte meg å flytte inn i følge paragraf 7.1 i husleieloven, der leietaker har bl.a. lov til å skaffe seg samboer. Går vi ikke med på husleieøkning så vil de si oss opp, noe de heller ikke har lov til, siden oppsigelse kun kan gjøres når det enten er grunn til det pga bråk, eller de tenker å bruke leiligheten selv. Problemet, bortsett ifra at de missliker oss sterkt når vi våget å komme med disse påstandene, som står i husleieloven, er at de sier de bare kommer til å si oss opp med grunn i at de skal bruke sokkelen selv. Dette er jo bare løgn, siden de såklart kommer til å leie ut igjen. Slik jeg ser det så har vi jo uannsett tapt. Går vi ikke med på en urettmessig økning i husleien så sier de oss opp. Vi må flytte og de leier ut igjen. Har vi noen rettigheter som beskytter oss mot akkurat dette? Hvordan skal vi gå fram? Uannsett ender det jo med at vi må flytte, og evt ta kampen med urettmessig oppsigelse av kontrakten etter at vi har måttet flytte." Takker Krikkert og trådstarter for god hjelp, og jeg kan love at vi, med hjelp av husleieloven og gode råd ifra venner skal få klort oss fast så godt vi kan, helt til vi sier opp av egen fri vilje, eller det går 2 1/2 (+1/2) år og huseier kan sette opp leien lovlig (på det tidspunket er vi nok på vei til å kjøpe egen bolig uansett). Anonym poster: d9491e94f72b51d7b63c68a7cf17da33 Anonym poster: d9491e94f72b51d7b63c68a7cf17da33 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Husleielovens pgf 9-8 første ledd er egentlig ganske beskrivende her: Leieren kan innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt, protestere skriftlig til utleieren mot oppsigelsen. Har leieren ikke protestert mot oppsigelsen i samsvar med første punktum, kan leieren ikke påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven her. Har leieren protestert i samsvar med første punktum, faller oppsigelsen bort om ikke utleieren har reist søksmål mot leieren innen tre måneder etter at leierens frist løp ut. Det innebærer at du har rett til å protestere mot oppsigelsen. Det er en lovlig protestgrunn at du mener oppsigelsesgrunnlaget ikke er reelt. Huseier må da gå til sak for å si opp avtalen. Du har ikke plikt til å flytte når du har protestert - flytting innebærer at du aksepterer lovligheten av oppsigelsen. Dette gjelder selv om du har akseptert utkastelse uten dom i leieavtalen - en oppsigelse er bare tvangsgrunnlag når den ikke er protestert mot, jfr. tvangsfullbyrdelsesloven pgf 13-2 (2) ©. Det er verdt å påpeke at man ikke kan sette opp leien helt uten videre - man kan justere til gjengs leie, men ikke høyere. 2 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Det kan man Krikkert, men med 6 måneders varsel. Trådstarter - siden dette er en sokkel så har dere uansett tapt som du sier. Dere kan selvfølgelig protestere på oppsigelsen - men det er ikke opp til dere å vurdere hvorvidt de forsøker å lure dere eller ei, da begrunnelsen er en relativt grei en. Det vil ikke bli et trivelig leieforhold, og tipset mitt er å finne et nytt sted der dere alle kan etablere dere . Det er heldigvis vesentlig enklere nå utover vår og forsommer, enn til høsten når dere uansett ender opp med å måtte flytte. Og ja, dette er selvfølgelig ingen trivelig situasjon. Spørsmålet er bare om kampen er verdt å ta. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. april 2013 Forfatter Del Skrevet 26. april 2013 Det kan man Krikkert, men med 6 måneders varsel. Trådstarter - siden dette er en sokkel så har dere uansett tapt som du sier. Dere kan selvfølgelig protestere på oppsigelsen - men det er ikke opp til dere å vurdere hvorvidt de forsøker å lure dere eller ei, da begrunnelsen er en relativt grei en. Det vil ikke bli et trivelig leieforhold, og tipset mitt er å finne et nytt sted der dere alle kan etablere dere . Det er heldigvis vesentlig enklere nå utover vår og forsommer, enn til høsten når dere uansett ender opp med å måtte flytte. Og ja, dette er selvfølgelig ingen trivelig situasjon. Spørsmålet er bare om kampen er verdt å ta. Pga en åtteåring i hus så må vi nesten ta kampen, slik at hun slipper å bytte skole to ganger på ett år, siden vi planlegger kjøp av leilighet om ett års tid. Vi kommer såklart å være på utkikk etter noe annet å leie i samme skolekrets fremover Anonym poster: d9491e94f72b51d7b63c68a7cf17da33 Anonym poster: d9491e94f72b51d7b63c68a7cf17da33 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Legg ut annonse på finn.no om at dere søker sted å bo da? Så kan de som nå de nærmeste dagene mottar oppsigelse fra sine studenter osv som skal flytte til sommeren alt nå plukke fram dere som potensiell leietaker. Koster 400,- . Vel verdt pengene, har fungert meget bra for meg og flere av mine venner over flere år! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Det kan man Krikkert, men med 6 måneders varsel. Trådstarter - siden dette er en sokkel så har dere uansett tapt som du sier. Dere kan selvfølgelig protestere på oppsigelsen - men det er ikke opp til dere å vurdere hvorvidt de forsøker å lure dere eller ei, da begrunnelsen er en relativt grei en. Det vil ikke bli et trivelig leieforhold, og tipset mitt er å finne et nytt sted der dere alle kan etablere dere . Det er heldigvis vesentlig enklere nå utover vår og forsommer, enn til høsten når dere uansett ender opp med å måtte flytte. Og ja, dette er selvfølgelig ingen trivelig situasjon. Spørsmålet er bare om kampen er verdt å ta. Enig i atkampen muligens ikke er verdt å ta, men det må nesten ts få vurdere selv, i lys av informasjon bl. a. herifra om hva kampen vil/kan bære med seg. Ellers var krikkert sitt poeng at man kan justere til gjengs leie, og det er ikke det samme som at man kan ta hva som helst. Det er regler i husleieloven om hvordan gjengs leie skal beregnes ved uenighet. Ellers så er det jo verd å nevne at huseier starter i oppoverbakke når man først krever høyere leie, så ombestemmer seg og sier opp med en så generell og "enkel" begrunnelse som egen bruk. Dersom dere har dokumentasjon på kranglingen, og på at de sier de vil kaste dere ut med begrunnelse i egen bruk dersom dere nekter å betale mer, så har dere i alle fall en god grunn til å protestere... Det tar lang tid å få ting gjennom rettssystemet, så dere kjøper dere en del tid. det er jo en viss risiko for saksomkostninger, men men jeg vil tro argumenter om de i realiteten bare vil bli kvitt dere med vikarierende begrunnelse kan tale mot saksomkostnigskrav. Her er jeg dog ute på dypt vann... Poenget er uansett: skaff dokumentasjon for påstandene dine om at de bare vil øke leien eller bli kvitt dere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå