Gå til innhold

Ingeniørforkurs NTNU

Anbefalte innlegg

Jeg beklager om dette er et repetitivt tema, men jeg fikk nylig spørsmålet av en kamerat - og jeg kom ikke frem til et godt svar.

Hvilke forkurs til ingeniør godtas av NTNU? På nettsiden deres stå det at de godtar en C fra forkurs istf. R1+R2. Er det noen som har et godt svar?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener det er slik at forkurs er tilrettelagt skolen du søker til, hvor skolen setter opp faginnhold for forkurset de holder og der dette skal dekke kravene skolen stiller ved opptak. Jeg mener også å ha hørt at ved endt forkurs er det ikke gitt at du kan søke til en annen skole selv om forkurset skal gitt deg det faglige tilsvarende R1, R2, osv, ettersom forkurs kan være tilpasset studiet man søker til. Men mange skoler har ofte inngått avtaler slik at om du for eksempel har tatt forkurset ved HiST så vil dette dekke kravene til en rekke andre skole, for eksempel NTNU, slik at du kan fortsette studiet ditt der.

Jeg ville nok tatt kontakt med NTNU og informert de om hvor du har gjennomført forkurset og sendt de faguttredelsen/innhold for hvert av fagene som stilles som krav ved opptak. Da de mest sannsynlig vil evaluere dette og kontakte faglærer for å utrede om faget/fagene som er gjennomført på forkurs dekker kravene.

Lenke til kommentar

Det stemmer bare ikke, NTNU godtar fullt forkurs fra alle høyskoler, det eneste kravet er C eller høyere i matte og at du har høyt nok snitt til studiet du søker naturligvis.

Forstår ikke hvorfor du tror noe annet, alle forkurs har ett fastsatt felles læreplan som skal gjennomgås. Du kan søke til hvilken som helst ingeniør utdanning på den skolen du vil. Jeg kom for eksempel inn på NTNU med forkurs fra HiT.

Endret av Intox
Lenke til kommentar
Det stemmer bare ikke, NTNU godtar fullt forkurs fra alle høyskoler, det eneste kravet er C eller høyere i matte og at du har høyt nok snitt til studiet du søker naturligvis.

Jeg har for all del ikke sagt at slik er det, noe som skal komme klart fram ved å lese innlegget og der jeg brukte HiST og NTNU som eksempler på skoler, ikke at dette er gjeldende for de spesifikke skolene.

Forstår ikke hvorfor du tror noe annet, alle forkurs har ett fastsatt felles læreplan som skal gjennomgås. Du kan søke til hvilken som helst ingeniør utdanning på den skolen du vil. Jeg kom for eksempel inn på NTNU med forkurs fra HiT.

Grunnen til at jeg hadde formeninger om dette var at jeg var i samme situasjonen selv for noen år siden. Jeg valgte å skifte studieretning, men for at jeg skulle oppfylle de faglige kravene måtte jeg slå sammen noen fag, men ettersom det hadde kommet ny reform kunne jeg dessverre ikke dette lenger. Da var valgene mine å ta forkurs eller ta fagene på nytt etter den nye reformen. Jeg ble rådet av veileder ved høyskolen, den gang, om å ta fagene på nytt etter den nye reformen om jeg ikke var rimelig sikker på hvilken skole jeg ville gå på. Grunnen til dette var at om jeg tok forkurs ved den høyskolen var det ikke sikkert at jeg kunne bruke dette ved opptak til en annen skole.

Så dette har stemt tidligere. Men på grunn av at ting kan forandre seg over tid skrev jeg at jeg ville tatt kontakt med NTNU der personen uansett ville ha fått en oppklaring i saken.

Ja jeg skrev "sendt de faguttredelsen/innhold for hvert av fagene som stilles som krav ved opptak", noe som var tilfellet den gang, men personen hadde uansett fått vite ved å ta kontakt med skolen om dette var nødvendig eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...