Gå til innhold

Endret medisinsk kjennelse - "midlertidig ikke tjenestedyktig"

Spreeky

Anbefalte innlegg

Forstår brevet ikke helt:

20.03.2013

"1. Bakgrunn

Vernepliktsverket (VPV) viser til kjennelse midlertidig ikke tjenestedyktig gitt i forbindelse med din førstegangstjeneste

2. Drøfting

VPV har blitt varslet om at legenemnd ved din tidligere tjenestegjørende avdeling har endret din helseprofil og gitt deg kjennelse midlertidig ikke tjenestedyktig.

Endringen medfører at du er gitt midlertidig utsettelse med all militærtjeneste i det tidsrom du fikk opplyst av legen når du var til konsultasjon og fikk kjennelsen.

Dersom du av helsemessige årsaker mener at du ikke kan utføre militærtjeneste når midlertidig ikke tjenestedyktig perioden utløper, må ny legeattest sendes VPV for vurdering.

Om ikke legeattest blir innsendt innen utløpet av utsettelsesperioden kan du bli innkalt på nytt. Innkallingen vil bli sendt deg ca. 3 måneder før du skal møte.

3. Konklusjon

Du har fått kjennelse "midlertidig ikke tjenestedyktig", og er fritatt for all militærtjeneste inntil utsettelsesperioden utløper

dersom du har nye, vesentlige momenter som du mener hat betydning for kjennelsen, kan disse fremmes for ny behandling i legenemnd ved VPV.

Er du uening i avgjørelsen, kan den påklages innen tre uker."

Jeg brakk foten fire måneder før jeg egentlig begynne i førstegangstjenesten. Dette var i 2012. De mente at tre måneder ikke var nok for at foten skulle bli bedre, derfor fikk jeg utsette tjenesten til neste år.

Det jeg forsto av brever var at utsettelsesperioden var over og jeg kunne bli innkalt til tjeneste i år. Er det rett? Når får jeg eventuelt innkallingbrev? Jeg har ikke fått det enda og har gjerne lyst å utføre førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brevet er en bekreftelse på at du er midlertidig tjenesteudyktig. Det er også en påminnelse om at hvis du fortsatt er tjenesteudyktig må du sende inn legeattest til Vernepliktsverket. Hvis du ikke gjør det vil du kunne bli innkalt på samme måte som andre vernepliktige.

For innrykk i august sendes det vel ut innkallingsbrev nå i mai.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Brevet er en bekreftelse på at du er midlertidig tjenesteudyktig. Det er også en påminnelse om at hvis du fortsatt er tjenesteudyktig må du sende inn legeattest til Vernepliktsverket. Hvis du ikke gjør det vil du kunne bli innkalt på samme måte som andre vernepliktige.

For innrykk i august sendes det vel ut innkallingsbrev nå i mai.

Takk skal du ha. Trodde innkallingbrevet var i April og var redd jeg ikke fikk.

Lenke til kommentar

Alle innrykk for juli/august er allerede sendt ut.

Tolker det som at du er midlertidig ikke tjenestedyktig, men at du etter endt periode blir 'automatisk' tjenestedyktig igjen. Kan dermed ende at du er satt opp til ny tjeneste utpå høsten/vinter.

Jeg anbefaler deg å ta en telefon til VPV for å høre om de har satt opp nytt innrykk til deg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forstår brevet ikke helt:

20.03.2013

"1. Bakgrunn

Vernepliktsverket (VPV) viser til kjennelse midlertidig ikke tjenestedyktig gitt i forbindelse med din førstegangstjeneste

2. Drøfting

VPV har blitt varslet om at legenemnd ved din tidligere tjenestegjørende avdeling har endret din helseprofil og gitt deg kjennelse midlertidig ikke tjenestedyktig.

Endringen medfører at du er gitt midlertidig utsettelse med all militærtjeneste i det tidsrom du fikk opplyst av legen når du var til konsultasjon og fikk kjennelsen.

Dersom du av helsemessige årsaker mener at du ikke kan utføre militærtjeneste når midlertidig ikke tjenestedyktig perioden utløper, må ny legeattest sendes VPV for vurdering.

Om ikke legeattest blir innsendt innen utløpet av utsettelsesperioden kan du bli innkalt på nytt. Innkallingen vil bli sendt deg ca. 3 måneder før du skal møte.

3. Konklusjon

Du har fått kjennelse "midlertidig ikke tjenestedyktig", og er fritatt for all militærtjeneste inntil utsettelsesperioden utløper

dersom du har nye, vesentlige momenter som du mener hat betydning for kjennelsen, kan disse fremmes for ny behandling i legenemnd ved VPV.

Er du uening i avgjørelsen, kan den påklages innen tre uker."

Jeg brakk foten fire måneder før jeg egentlig begynne i førstegangstjenesten. Dette var i 2012. De mente at tre måneder ikke var nok for at foten skulle bli bedre, derfor fikk jeg utsette tjenesten til neste år.

Det jeg forsto av brever var at utsettelsesperioden var over og jeg kunne bli innkalt til tjeneste i år. Er det rett? Når får jeg eventuelt innkallingbrev? Jeg har ikke fått det enda og har gjerne lyst å utføre førstegangstjenesten.

Kontakt VPV og si du er frisk og fin og vil utføre din fgtj. De vil kanskje ha bekreftelse av lege om at du faktisk er frisk og fin. En kompis av meg hadde sesjon del 2 i juni, og var med meg inn på rekrutten 25. Juli 2011 (da omtrent en måned etter sesjon del 2). Så om du vil inn i Juli kontingenten er det absolutt ikke for sent.

Lykke til og håper du får et like godt år som meg! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...