MoonGirl Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Visste ikke hvor jeg skulle poste dette men, jeg lurte på om noen av dere har noen anbefalinger til hvilket kamera jeg burde kjøpe meg? Jeg kan meget lite om foto, så trenger et som er lett å bruke samtidig som det gir flotte bilder. Jeg har et digitalkamera fra før på 10,4 MP som jeg synes er alt for dårlig. Jeg vet at ISO bør vær høy og flere megapixler er bra.. men så stopper det der. Må også legge til at jeg ikke vil ha noe kingsize greier, det må være praktisk å dra med seg på ferie osv. Takker! Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 (endret) Hva skal du ta bilder av? Hva er budsjettet ditt? Har du planer om å utvikle fotografi som en hobby, eller tenker du at du bare kommer til å bruke fullauto til knipsing her og der? Hva er det med ditt nåværende kamera som du synes er dårlig? Endret 26. april 2013 av Shirmah 1 Lenke til kommentar
MoonGirl Skrevet 26. april 2013 Forfatter Del Skrevet 26. april 2013 (endret) Jeg synes det kameraet jeg har nå gir for uklare bilder generelt og når jeg zoomer. Fargene ser også blasse ut på bildene. Man får ikke med seg de små detaljene. Jeg liker å ta bilder, men har nok ikke tenkt å bli noe hobbyfotograf. Jeg ønsker å ta bilde av alt egentlig. Mennesker, natur, dyr ect. Skal ut å reise snart i flere uker så vil gjerne ha et godt kamera som tar gode bilder. Prisen bør ikke overstige 3000 kr. Er villig til å gi litt i og med at jeg gjerne vil ha et kamera jeg ikke trenger å bytte ut igjen på flere år. Endret 26. april 2013 av Moreller Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Speilløst kan være perfekt til ditt bruk, her snakker vi speilrefleks uten speil men med tilsvarende bildekvalitet som er en del mindre. http://www.japanphoto.no/nikon-1-v1-med-10-30mm-vr-sort Utgående modell utrolig mye for pengene, smått kamera med bra optikk og autofokus http://www.japanphoto.no/olympus-pen-e-pm1-med-14-42mm---solv Utrolig mye for pengene, bruker selv Olympus E-P3+OM-D E-M5 når ikke gidder slepe rundt på Nikon stashet mitt. Tom Nikon veske veier 1,5 kg, Olympus E-P3 med 2 objektiver i veske veier ca 800 gram... http://camerasize.com/compare/#181,155 Har i tillegg batterigrep på D700 n og større og tyngre objektiver enn det på bildet... Lenke til kommentar
MoonGirl Skrevet 26. april 2013 Forfatter Del Skrevet 26. april 2013 (endret) Høres veldig bra ut Takk. Eneste er at jeg ikke kan noe om linser heller. Er det noe man må kjøpe utenom? Og hvilke linser som er bra har jeg ingen snøring på heller.. Kanskje best med et kamera uten avtagbar linse? Endret 26. april 2013 av Moreller Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Jeg har et digitalkamera fra før på 10,4 MP som jeg synes er alt for dårlig. Hva heter det du i dag og har det nok zoom? Greit å vite hvilken modell du vil erstatte. Lenke til kommentar
MoonGirl Skrevet 26. april 2013 Forfatter Del Skrevet 26. april 2013 Det heter Casio exilim ex-z1080. Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 *klikker seg inn i tråden pga. trådtittel og blir skuffet* Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 (endret) De aller fleste kameraene man får kjøpt i butikken i dag har for de aller fleste meget god bildekvalitet. Om man ikke ser på fotografi som en potensiell hobby er det overhodet ingen grunn til å begynne med systemkamera heller, da dette fort blir dyrt og unødvendig komplisert, stort og styrete. Et såkalt "kompaktkamera", med andre ord et kamera man ikke kan bytte objektiv (linse) på, er nok det aller beste valget for folk som ikke ønsker fotografering som en egen hobby. Jeg ville egentlig tatt en god titt på Nikon P330, som er ganske ny. Den autoeksponerer skummelt bra, er liten, hendig og kjapp. Har stor bildebrikke til kompaktkamera å være, og koster ca 3000 kroner. GPS har den også, om du synes det er moro med slikt. Kan være greit å ha på et "feriekamera" Veldig god bildekvalitet i en liten pakke, med andre ord. Nå skal det også nevnes at selv et meget godt kamera faktisk ikke "tar bildet". Det er det fotografen som gjør, og uansett hvor teknisk godt kamera du har skal du nok ha mye flaks for at bildene blir like gode som bildene til profesjonelle/hobbyfotografer med mye kunnskap og erfaring blir. Det å si at et kamera tar gode bilder er nesten litt som å si at en stekepanne lager god mat. Endret 26. april 2013 av Shirmah Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 De aller fleste kameraene man får kjøpt i butikken i dag har for de aller fleste meget god bildekvalitet Enig med Shirmah, ut fra det du har skrevet så langt tor jeg selv små systemkameraer blir i største laget og at et godt kompaktkamera vil være et bedr alternativ. Nikon P330 er allerede nevnt, Canon S110 er et tilsvarende kamera og Olympus XZ-10 er et tredje alternativ, men muligens for dyrt. Alle disse har litt mer zoom enn det du har og noe bedre bildkvalitet, men ikke forvent en revolusjon på bilekvalitet på vanlige bilder. I dårlig lys vil du nok merke slitt større forskjell. Lenke til kommentar
MoonGirl Skrevet 26. april 2013 Forfatter Del Skrevet 26. april 2013 *klikker seg inn i tråden pga. trådtittel og blir skuffet* Skuffet fordi? 3 Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Skuffet fordi? Ikke bry deg om en sånn tullepost. Lenke til kommentar
MoonGirl Skrevet 26. april 2013 Forfatter Del Skrevet 26. april 2013 Vel, takk for hjelpen i vært fall Tror det blir et kompaktkamera. Lenke til kommentar
MoonGirl Skrevet 26. april 2013 Forfatter Del Skrevet 26. april 2013 Nå har jeg søkt etter kamera i hele kveld. Nå står jeg egentlig mellom Nikon CoolPix P310 og Canon PowerShot S100. Hva tenker dere om det? Lurt? Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 (endret) Jeg har hatt Canon powershot s110 på prøve. Likte det veldig godt på alle måter. S100 har samme bildekvalitet og lavere pris. Tror det er et veldig trygt kamerakjøp for deg. Det er lite, lett, og behagelig å bruke og leverer gode bilder. Vid nok vinkel til landskapsbilder og grei nok zoom. Nikon sitt kjenner jeg ikke til. Hvis du føler at du ønsker et kompaktkamera som tar gode bilder i litt mørkere omgivelser, bør du se på Sony RX100. Det er mye dyrere og bittelitt større. Men igjen det beste du får i den størrelsen. Endret 26. april 2013 av Rowdy Yates Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Jeg har et S95 som jeg er veldig fornøyd med, og har brukt S110 en del også. Stort sett samme kamera, og jeg antar S100 er ganske likt. Eneste ankepunktet for min del er at det er ganske lite, noe som gjør det mindre ergonomisk i bruk. Helt grei trade off med tanke på hvor lett det er å ta med seg, dog. Lenke til kommentar
MoonGirl Skrevet 26. april 2013 Forfatter Del Skrevet 26. april 2013 (endret) Jeg har hatt Canon powershot s110 på prøve. Likte det veldig godt på alle måter. S100 har samme bildekvalitet og lavere pris. Tror det er et veldig trygt kamerakjøp for deg. Det er lite, lett, og behagelig å bruke og leverer gode bilder. Vid nok vinkel til landskapsbilder og grei nok zoom. Nikon sitt kjenner jeg ikke til. Hvis du føler at du ønsker et kompaktkamera som tar gode bilder i litt mørkere omgivelser, bør du se på Sony RX100. Det er mye dyrere og bittelitt større. Men igjen det beste du får i den størrelsen. Jeg kikket litt på S110 men så den var en del dyrere enn S100. Du mener de omtrent har lik funksjon? Da kan jeg like så godt ta S100 for en noe rimeligere pris Edit: Jeg leste meg litt frem og ser egentlig at det ikke er så alt for stor forskjell, i vært fall ikke av stor betydning. Endret 27. april 2013 av Moreller Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 (endret) Jeg kikket litt på S110 men så den var en del dyrere enn S100. Du mener de omtrent har lik funksjon? Da kan jeg like så godt ta S100 for en noe rimeligere pris S110 har wifi. Da kan du kjøre bilder rett over på mobilen eller pcen med en app fra Canon. S110 har og touchscreen. Veldig behagelig å fokusere med. S100 har innebygget gps. Har du råd til S110 - Kjøp det. Hvis du vil spare kroner - Kjøp S100. Du kommer nok ikke til å angre. Ellers omtrent samme kamera med samme bildekvalitet. Veldig mye artig stæsj i menyene er det og. Her er en sammenligning om du ønsker å se: S110 vs S100 Laveste pris S100 Laveste pris S110 Ser ut til at S110 er så rimelig nå at det er det beste kjøpet Kan være større prisforskjell andre steder da. Endret 27. april 2013 av Rowdy Yates Lenke til kommentar
MoonGirl Skrevet 27. april 2013 Forfatter Del Skrevet 27. april 2013 (endret) Tusen takk Her er S100 enda billigere igjen. http://www.lefdal.co...aktkamera-solv7 Hmmm Synd de ikke har de i noen av butikkene rundt her. Jeg må bestille over nettet og da får jeg nok dessverre ikke kameraet før jeg reiser til Amsterdam på torsdag... Endret 27. april 2013 av Moreller Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Tusen takk Her er S100 enda billigere igjen. http://www.lefdal.co...aktkamera-solv7 Hmmm Synd de ikke har de i noen av butikkene rundt her. Jeg må bestille over nettet og da får jeg nok dessverre ikke kameraet før jeg reiser til Amsterdam på torsdag... Det var en fin pris ja Ja om det må blir den prisen, får du vente. Synd å ikke ha med nytt kamera til utenlandstur. Du har sikkert minnekort, men husk å ha et på gjerne 8 gigabyte. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå