Gå til innhold

Mektig vannkj. oppsett... Kommentarer?

Anbefalte innlegg

Jeg skal prøve vannkjøling for første gang. Og jeg har tenkt å prøve å gjøre det skikkelig fra børjan. Tanken er white water kjøleblokk og eheim pumpe samt skikkelig radiator med to 120mm vifter på 5 eller 7V hvis de lar seg kjøre så lavt, og da evt rheostat for å dempe fra 12V hvis 7v blir lite.

Systemet som skal kjøles er AMD XP2500+, nforce2 chipsett og jeg legger opp til GPU kjøler som passer radeon 9xxx serien da dette mest sannsynlig blir mitt neste skjermkort (i disse hl2 tider!)

Begynner med pumpa:

Det må bli en Eheim 1250 da mitt valg av radiator/CPU blokk krever generelt høyt trykk.

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=AC41003 690,-

Evt en som yter noe à la det samme. Forslag?

AC41003.gifeheim.gif

CPU kjøleblokk:

Har lest litt frem og tilbake og funnet white water designet som et godt utgangspunkt. www.vcore.dk selger den "originale" (?) white water blokka for DKK 699,-. Det blir ca NOK 750 + frakt. Hvis jeg bestiller denne direkte fra usa kommer den på litt under NOK 500 + frakt. Vet ikke hva som lønner seg der, eller om det er andre i skandinavia som fører denne ribba? Den ble valgt grunnet omtale på www.overclockers.com og overclockers australia. Den "krever" høy vanntrykk for å få riktig schwung på kjølingen, derfor radiator med lav motstand og kraftig pumpe.

wwpoly_lille-t.jpg

Et negativt aspekt med denne blokka er at den ikke egner seg til peltierkjøling (personlig teori) hvis jeg vil prøve det i umiddelbar fremtid. (det er ikke så veldig viktig, men...)

cuplex på microplex synes jeg ikke er aktuelt, men hva sier dere? Dangerden er også oppskrytt føler jeg, men hva mener dere?

Radiator

her blir jeg å prøve å finne så stor som mulig radiator med lav motstand, men også så liten at jeg får plass til den i toppen av kabinettet mitt. (lepont kabbis) Noe som begrenser seg til størrelsen av 2 120mm vifter ved siden av hverandre. Evt kan jeg gå for to radiatorer, en nede i fronten på kabbiset (enten 80mm eller 120mm viftestørrelse) og en i toppen av kabbinettet. (enten singel 120mm størrelse, eller dobbel). Her er jeg i villrede, da jeg ikke vet hva som evt er best.

Airplex EVO240 for to 120mm vifter

Tror ikke det er plass til en EVO360 i toppen av kabbiset mitt, pga PSU.

Airplex EVO 120 for èn 120mm vifte nede i front? Vet ikke om det er nødvendig...

Har også sett på ThermoChill HE120.2 fra http://www.thermochill.com/ som også er en radiator for 2 120mm vifter.

Forresten noen som har noen mening om det blir for mye for eheim1250 med to radiatorer + CPU + GPU + Chipsett ? Hører jeg to kjølesystemer? Tror det må bli senere... :)

Slanger

Må vel nesten bli Tygon. Vet ikke helt hvor jeg skal bestille, men tror det er beste med Tygon slanger.

Vifter

Tenkte på et par stillegående papst vifter for radiatoren i topp, kanskje 4 for push-pull, men vet ikke hvor mye det er å vinne på en slik konfigurasjon støy/ytelsesmessig.

Hvis jeg setter en radiator i front så hadde jeg kanskje kunnet valgt en litt heftigere 120mm vifte som jeg kan sette ned hastigheten på til vanlig, men guffe opp når jeg skal "ta av" (sikkler litt på delta, men husker med gru støyen, så det blir nok uaktuelt)

Chipset blokk

Twinplex fra microplex, magum NB fra 3dfxcool eller Dtek "FSB" fra vcore.dk? Prisen ligger omtrent på det samme --> 400-500,- Kylning.com og netconnection hadde ikke noe jeg følte var aktuelt på dette punktet.

Magnum NB: 61.jpg

Dtek FSB: FSBalu_lille-t.jpg

GPU blokk

D-TEK "FSB" GPU-90 grader fra vcore.dk, twinplex GPU fra microplex, magnum GPU fra 3dfxcool.... pris 4-500,-.

Disse ligner veldig på NB blokkene designmessig så jeg la ikke med bilde av dem.

Goop

Shin Etsu G751 eller Artic Silver 3. Vet ikke hvor pene blokkene er på undersiden, men mener å ha lest at shin etsu er best for blokker med litt porer/streker i, for å "fylle" disse... <-- ocshoot goop test.

Alle kjøleblokkene fås med plexitopp. Jeg synes ikke det er nødvendig, men hvis det ikke hemmer ytelse, så velger jeg selvfølgelig det, både for at jeg kan se om det er luftbobler og dritt inni, samt at det ser litt kult ut.

Gult kjølevann med gode egenskaper er vel også kult? Gult==Kult? --> supercool.jpg

Vanntank

Får laget en på crisma plastic som passer mine specs.

Javel, takk for oppmerksomheten, men nå skal jeg sikkle litt mer på vannkjølingsutstyr. Please vær snill og gi meg kritiske/seriøse tilbakemeldinger, for nå føler jeg at jeg er klar for VANNKJØLING [trampeklapp]

Up_to_something.gif

DrErling

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pumpe: du trenger garantert ikke noe mer en Eheim 1046

Cpu blokk: Cuplex fungerer utmerked bruker den selv. Kan jo ta en titt her: http://www.overklokking.no/cooling/vann_ak..._478/index.html

Hva skal du med 2 radiatorer? høres ut som overkill spørr du meg vinner kanskje 1c? bruk heller litt større tank! Slanger kan du kjøpe på clas ohlson de selger 10 mm slange 5 meter til 70 spen. Fungerer utmerket og de er tykke og solide så de ikke så lett får bøy på seg.

Lenke til kommentar

God kveld!

Pumpe: Joda 1250, gjør jobben sin utmerket. Men hvis du tar en titt på WW blokk testen hos overclockers, så vil du finne ut at, ja, den yter bedre å bedre når du øker flow. Men jeg vil tro at forskjellene på f-eks Eheim 1048 (som jeg ville ha valgt grunnet pris og størrelse) og 1250, toppen er 0,5 grad. Mulig jeg tar feil her, men skjekk ut performance vs. flow grafen så ser du nå selv.

CPU-blokk: Når du skal ha det beste, hvorfor ikke kjøpe det beste? ;) Cascade blokka fra samme mann er flere grader bedre en den gamle! Bestill den hos produsenten sjøl: http://www.employees.org/~slf/lrwb/

Radiator: Airplex radiatorene skal vist være bra i følge noen rykter jeg har snappet opp. Hondaen?

Husk nå også at radiator, og ikke minst plassering av denne er essensen i et godt kjølesystem. Bruk fantasien og lag gjerne en luftkanal som fører "kald" luft til radiator. Hør med Skrue, jeg tror han har et bilde av sin løsning.

Slanger, GPU og NB: Gjerne Tygonslanger hvis du vil betale for det. Men www.Dangerden.com har Clearflex slanger som er akkurat like gode, og til spottpris! Når du er i samme sjappa, kan du plukke opp svært gode GPU og NB kjølere fra DDen til en rimelig pris. Personlig styrer jeg unna kobber og alu mixen i samme blokk så langt så mulig. Mangnum blokken fåes vist bare med alutopp? Dtek blokken kan du få med plexi, og da ville jeg ha valgt det. DDen Maze 4 har forsåvidt alutopp, men hvis du velger den "gamle" utgaven, så får du pure kobber og plexi, en god festeløsning og god kjøling med lite flowtap :)

Lenke til kommentar
God kveld!

Men jeg vil tro at forskjellene på f-eks Eheim 1048 (som jeg ville ha valgt grunnet pris og størrelse) og 1250, toppen er 0,5 grad.

Det høres fornuftig ut det!

Cascade blokka fra samme mann er flere grader bedre en den gamle! Bestill den hos produsenten sjøl: http://www.employees.org/~slf/lrwb/

Jeg har rett og slett ikke lagt merke til at han hadde utvilket to blokker... Jeg har vært på den sida når jeg søkte etter whitewater, men ante ikke at det var en enda råere blokk der ute, hehe. Takk for tipset!

Radiator: Airplex radiatorene skal vist være bra i følge noen rykter jeg har snappet opp. Hondaen?

Husk nå også at radiator, og ikke minst plassering av denne er essensen i et godt kjølesystem. Bruk fantasien og lag gjerne en luftkanal som fører "kald" luft til radiator. Hør med Skrue, jeg tror han har et bilde av sin løsning.

Jeg skulle bare ønske Hondaen hadde artikkelen sin ferdig snart! Airplex høres ok ut for meg. En EVO 240 passer perfekt i kabbinettet mitt. Prøver å gi radiatoren "frisk luft" via enten frontinntaket, eller modde et eller annet.

...Clearflex...like gode...spottpris...Personlig styrer jeg unna kobber og alu mixen i samme blokk så langt så mulig

Ok. Jeg vil heller ikke velge noe med både kobber og alu. helst ikke med plexi heller, men det er jo ikke så mye forskjell i kjøling om det er plexitopp eller kobber (siden o-ringen hindrer særlig overgang(?)), så da kan man jo like godt velge en med plexitopp siden det ser bedre ut.

Clearflex høres bra ut.

Pumpe: du trenger garantert ikke noe mer en Eheim 1046

Cpu blokk: Cuplex fungerer utmerked bruker den selv. Kan jo ta en titt her:http://www.overklokking.no/cooling/vann_aktiv/ac_cuplex_478/index.html

Hint om pumpe er tatt. 1048 høres grei ut. Kommer ikke til å velge Cuplex grunnet at den har vann-inntak på siden av prosessoren. Tror whitewater duden har bevist det en gang for alle at det er best med inntak rett over coren, da det er her varmen stråles ut ifra. :)

Hva skal du med 2 radiatorer? ...overkill...bruk heller litt større tank! Slanger kan du kjøpe på clas ohlson de selger 10 mm slange 5 meter til 70 spen. Fungerer utmerket og de er tykke og solide så de ikke så lett får bøy på seg.

Joda, det er ikke fornuftig å ha to radiatorer, men man må da få ha lystUp_to_something.gif

Større tank er ingen vits. Enkelt og greit fordi en større tank kun gjør systemet "tregere" i oppstarten, altså at det går litt lengre tid før temperaturen stabiliserer seg. Siden min maskin stort sett står på 24/7 vil det ikke ha noe hensikt med stor vanntank!

Så slangene på claser`n er gode nok? Hvis så så handler jeg en rull neste gang jeg stikker innom (er der et par ganger i uka :-) )

Takk for innspill!

DrErling

Lenke til kommentar

Vil ikke påstå at DangerDen er så veldig oppskrytt, har DangerDen både på cpu, gpu og nb (eldste maze-blokka på cpu, maze-3 gpu-blokk og den gamle nb-blokka), og dem yter bra, har maks 35 grader på cpu'en min ved full load. Vannet kjøles da ned av en BlackIce Extreme 2 med 2 stk Titan 120mm vifter på 12v.

Det eneste jeg er redd for er at CPU-blokka skal knekke festene på ZIF-socket'en min siden blokka er ganske tung og bare bruker et festeøre på hver side. Skulle kanskje ha gått for en nyere med fire festehull, men var redd for at jeg skulle investere i et hovedkort uten de fire hulla (DFI lanparty f.eks) og sitte der uten vannkjøling likevel. ;)

Virker som et bra prosjekt tho, lykke til! :woot:

Bilder kan sees her:

http://web.sysrq.no/tacritan/prosjekt_edmo...s/watercooling/

(Sorry for lang URL, får ikke [-url-][-/url-] til å funke. :( )

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vel. I dag monterte jeg et swiftech sett med radiator og CPU-blokk matet av en Eheim 1048 og kjølt av to 120mm@5v. Det virket jo lett som fot i hose! Monterte det i et Lian Li da, så det var jo god plass.

Er det forresten noen som gidder gi en (nest)siste kritikk til valgene mitt over/under?

pumpe: Eheim 1048.

cpublokk: cascade fra "whitewater" duden.

radiator: Airplex EVO240 når microplex får denne in.. (btw, Hondaen: test ferdig?)

slanger: Noe billig, men alikevel litt stivt.

vifter: 2 120mm på radiator. 5 eller 7v.

chipset: magnum? Tror det...

GPU: magnum

goop: artic silver 5 (eller 3)

vanntank: "hjemme"snekra.

DrErling

Lenke til kommentar

Det ser greit ut det der. Men vær obs på at cascade blokka har nippler til 1/2" slange, mens magnum blokkene bare har til 3/8". I praksis betyr det at de fleste da vil bruke 3/8" slanger i hele systemet. Og da er det nok ikke lenger så hardcore som du ønsket :-?

Du kan forøvrig få min mening oppsummert, og merk, det finnes MANGE forskjellige meninger rundt dette ;)

Pumpe: Eheim 1048 (Selv har jeg valgt og satse på mindre pumper i fysisk størrelse, som Aquabee og MaxiJet. Men kvaliteten er nok litt dårligere. Så har du plass til Eheim, bruk det.)

Cpublokk: Cascade

Radiator: Airplex EVO240, med 1/2" nippler.

Slanger: Clearflex eller Tygon 1/2" Du greier deg med PVC, men...

Vifter: 2 120mm

Chipset: DangerDen 1/2" (dden i USA leverer forøvrig utskiftbare topplokk til disse, så skifter du HK, behøver du ikke skifte vannblokk!)

GPU: DangerDen 1/2"

Goop: AS3/AS5

Vanntank: Nei, men en T på slangen for lufting og fylling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...