Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bryte oppsigelsestiden?

innil

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg (leietaker) leier en leilighet av en dame som har sendt trusler både til meg og min familie. Jeg har sagt opp leieavtalen, men lurer på hvordan det er med oppsigelsestiden når omstendighetene er slik.

Hun har sendt så grove trusler at jeg under en periode ikke turte og oppholde meg i leiligheten jeg leier, hun har også fått andre til og sende slike truende meldinger. Jeg har selvfølgelig anmeldt forholdene, men lurer på hvordan det er med oppsigelsestiden når det er slik. Jeg skal være ute til 1. august, men pga. omstendighetene lurte jeg på om jeg kan flytte ut tidligere uten og måtte betale for hele oppsigelsestiden.

Takker for alle svar! :)

Og beklager om jeg har postet denne på feil sted i forumet, men helt ny her.

Endret av innil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg (leietaker) leier en leilighet av en dame som har sendt trusler både til meg og min familie. Jeg har sagt opp leieavtalen, men lurer på hvordan det er med oppsigelsestiden når omstendighetene er slik.

Hun har sendt så grove trusler at jeg under en periode ikke turte og oppholde meg i leiligheten jeg leier, hun har også fått andre til og sende slike truende meldinger. Jeg har selvfølgelig anmeldt forholdene, men lurer på hvordan det er med oppsigelsestiden når det er slik. Jeg skal være ute til 1. august, men pga. omstendighetene lurte jeg på om jeg kan flytte ut tidligere uten og måtte betale for hele oppsigelsestiden.

Takker for alle svar! :)

Og beklager om jeg har postet denne på feil sted i forumet, men helt ny her.

Jeg antar du har gjort noe som har trigget disse truslene? Hva har skjedd?

Lenke til kommentar

Jeg antar du har gjort noe som har trigget disse truslene? Hva har skjedd?

Vi er uenige ang. depositums konto. Hun vil ha det på en privat konto som hun disponerer, noe jeg nekter for da det faktisk ikke er noe sikkerhet for meg. I tillegg er det endel feil på leiligheten som ikke blir ordnet, som jeg har sagt ifra om flere ganger.

Lenke til kommentar

Depositumkonto er normalt noe som opprettes i etableringen av et leieforhold. Hva har skjjedd her?

Hun var i utlandet, så noen i hennes familie hadde visning og slikt med meg. Fikk ikke noen beskjed om at hun ville ha depositum på åpen konto og regnet med den ville bli åpent når hun kom til Norge igjen, da jeg trodde hun bare var borte for en kort periode.

Men det jeg lurer på er jo hvordan det er med oppsigelsestiden når jeg har anmeldt henne, samt. ikke turt og være i leiligheten.

Endret av innil
Lenke til kommentar

Jeg kan dessverre ikke det juridiske her, men hvis hun har kommet med grove trusler om å skade deg så vil jeg tro at dette er tilstrekkelig grunnlag for å bryte kontrakten.

Hvis dere har falt ut så antar jeg at hun da også er interessert i å avbryte leieforholdet...så det burde vel være til beste for begge parter at du flytter ut.

Forøvrig så kan du smelle husleieloven i bordet overfor utleier angående depositumet,

"§ 3-5. Depositum

Det kan avtales at leieren til sikkerhet for skyldig leie, skader på husrommet, utgifter ved fraviking og for andre krav som reiser seg av leieavtalen, skal deponere et beløp oppad begrenset til summen av seks måneders leie. Det kan avtales at depositumet skal endres i takt med endringer i leien.

Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto i leierens navn med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge."

Endret av ClintE
Lenke til kommentar

Jeg kan dessverre ikke det juridiske her, men hvis hun har kommet med grove trusler om å skade deg så vil jeg tro at dette er tilstrekkelig grunnlag for å bryte kontrakten.

Hvis dere har falt ut så antar jeg at hun da også er interessert i å avbryte leieforholdet...så det burde vel være til beste for begge parter at du flytter ut.

Ja, det er slike trusler. Hun har også sendt slike til min mor og far. Hun vil jeg skal bo her ut oppsigelsestiden (ut juli), noe jeg ikke er intr. da jeg faktisk er redd for å være i leiligheten alene.

Lenke til kommentar

Her er det snakk om heving (i motsetning til oppsigelse) av avtalen. Heving krever "vesentlig mislighold" fra en av partene. Du kan da flytte på dagen.

Jeg vil tro at (dokumenterte) voldstrusler holder, selv om de ikke er direkte knyttet til leieavtalen. (?)

Du kunne også kreve erstatning/holde tilbake leie for mangler og for at utleiers oppførsel gjør at du ikke tør bo i boligen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Her er det snakk om heving (i motsetning til oppsigelse) av avtalen. Heving krever "vesentlig mislighold" fra en av partene. Du kan da flytte på dagen.

Jeg vil tro at (dokumenterte) voldstrusler holder, selv om de ikke er direkte knyttet til leieavtalen. (?)

Du kunne også kreve erstatning/holde tilbake leie for mangler og for at utleiers oppførsel gjør at du ikke tør bo i boligen.

Ok. Da fikk jeg egentlig svar på det jeg lurte på! :)

Lenke til kommentar

Forøvrig så kan du smelle husleieloven i bordet overfor utleier angående depositumet,

"§ 3-5. Depositum

Det kan avtales at leieren til sikkerhet for skyldig leie, skader på husrommet, utgifter ved fraviking og for andre krav som reiser seg av leieavtalen, skal deponere et beløp oppad begrenset til summen av seks måneders leie. Det kan avtales at depositumet skal endres i takt med endringer i leien.

Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto i leierens navn med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge."

Jeg har allerede lagt fram dette, men hun brydde seg ikke om dette som hun så pent sa.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet, hvis hun ikke ønsker å følge norsk lov, så trenger du ikke å betale et depositumsbeløp. Så vidt jeg også vet, er at hvis du har skrevet under på kontrakten og allerede har flyttet inn, og depositumsbeløpet ikke er ordnet til en depositumskonto, så kan hun heller ikke avbryte leiekontrakten.

Jeg vet egentlig ingen ting om hvordan dette utføres i praksis, da jeg ikke har studert juss, og jeg leier for første gang selv, men jeg tror du har all rett til å flytte ut uten å måtte betale mer leie. Kjipt med dårlig utleier :(

Lenke til kommentar

Man har en alminnelig lojalitetsplikt i kontraktsforhold. Det konkrete innholdet er ganske lite konkret, men at det innebærer en plikt til ikke å benytte seg av trusler om vold er ganske åpenbart. Når disse truslene i tillegg knytter seg til selve kontraktsforholdet, for å presse den andre til å godta ulovlige vilkår, så er det helt åpenbart et vesentlig (og vel så det) brudd på husleiekontrakten. Kan ikke se annet enn at du kan heve avtalen og flytte på dagen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...