Gå til innhold

Datalagringsdirektivet vil koste nesten en halv milliard - det første året

Anbefalte innlegg

Det du kan begynne med er å lese opp på TCP protokollen og hvordan denne fungerer, eller rettere sagt, merk deg hva den inneholder.

Hei,

Vil bare nevne at du tar feil i hva som skal logges av internett trafikk, det som skal logges er hvilken ip du er tildelt fra ip, når du koblet deg til internett (dvs dhcp/pppoe el.l.) og når du koblet deg fra igjen. Ikke noe om hvilken ip'er du går mot el.l. (nevner ikke epost, der skal avsender, mottager, tidspunkt og kundedata logges)

Danmark har derimot noe alla det du nevner, bare at dei logger netflow samples av trafilkken så en får protokoll, port, osv slik som du nevner.

For min del synes jeg det er mye mer inntrengende det som skal logges om mobiltelefoni siden en der kan fysisk spore personer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Vil bare nevne at du tar feil i hva som skal logges av internett trafikk, det som skal logges er hvilken ip du er tildelt fra ip, når du koblet deg til internett (dvs dhcp/pppoe el.l.) og når du koblet deg fra igjen. Ikke noe om hvilken ip'er du går mot el.l. (nevner ikke epost, der skal avsender, mottager, tidspunkt og kundedata logges)

Danmark har derimot noe alla det du nevner, bare at dei logger netflow samples av trafilkken så en får protokoll, port, osv slik som du nevner.

For min del synes jeg det er mye mer inntrengende det som skal logges om mobiltelefoni siden en der kan fysisk spore personer.

http://no.wikipedia....6rer_direktivet

Tror ikke helt du vet hva du snakker om... For det du snakker om er komplett unyttig, ikke det at det som egentlig er forslaget er så mye bedre, men der lagrer de ihvertfall hvilke ip-er som kontakter hvilke ip-er.

Endret av MMDE
Lenke til kommentar

Uansett, Januar 2015 begynner den lovlige DDOS'ingen.

Sentralen skal få mange "søppel" tilkoblinger å holde styr, tilkoblinger som går mellom brukerne men som bare lukkes og åpnes på nytt.

WD og Seagate kommer til å få boom med alle harddiskene de må handle inn.

Finnes det noe app/prog som bomber DLD loggene? Jeg kunne godt tenke meg å ha noen gamle maskiner/laptops stående å bombe døgnet rundt.

Vi får se om Georg Apenes klarer å stoppe hele greia.

relativt usansynlig da han er pensjonert, med mindre han planlegger å sprenge hele skiten før han tar kvelden.

Dyrt, men Unødvendig.

You typo, I fix for free :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

http://no.wikipedia....6rer_direktivet

Tror ikke helt du vet hva du snakker om... For det du snakker om er komplett unyttig, ikke det at det som egentlig er forslaget er så mye bedre, men der lagrer de ihvertfall hvilke ip-er som kontakter hvilke ip-er.

Om du leser litt mer nøye på wikipedia siden så ser du:

b) data som er nødvendige for å spore bestemmelsesstedet for kommunikasjonen:

brukeridentitet/telefonnummer og navn, adresse for mottakeren som kommuikasjonen rettes til, for e-post og IP-telefoni (mao ingen logging når det gjelder internett trafikk)

d) data for å fastslå kommunikasjonstype:

den benyttede telefontjeneste for fast- og mobiltelefoni

den benyttede internettjeneste for IP-telefoni og e-post (også ingen ting om internett trafikk, kun epost/telefoni)

Men synes selv også at wikipediasiden og dei fleste artiklene om det er rimelig tungt skrevet. Og nytten av dataene er minimal som du selv også sier, i hvertfall om det blir avgjort at IP != Person.

Endret av ftpman
Lenke til kommentar

Om du leser litt mer nøye på wikipedia siden så ser du:

b) data som er nødvendige for å spore bestemmelsesstedet for kommunikasjonen:

brukeridentitet/telefonnummer og navn, adresse for mottakeren som kommuikasjonen rettes til, for e-post og IP-telefoni (mao ingen logging når det gjelder internett trafikk)

d) data for å fastslå kommunikasjonstype:

den benyttede telefontjeneste for fast- og mobiltelefoni

den benyttede internettjeneste for IP-telefoni og e-post (også ingen ting om internett trafikk, kun epost/telefoni)

Så er spørsmålet, hvordan kan de avgjøre om det er snakk om mail? Tror svært få bruker Outlook etc nå til dags, ihvertfall utenom jobb.

"brukeridentitet på abonnent eller registrert bruker for e-post", den siste delen stusser jeg veldig på.

Endret av MMDE
Lenke til kommentar

Så er spørsmålet, hvordan kan de avgjøre om det er snakk om mail? Tror svært få bruker Outlook etc nå til dags, ihvertfall utenom jobb.

Det er kun ekom tilbyderene som må logge, så bruker du ikke deres utgående epost servere så blir det ikke logget. Mao så blir stort sett alt av webmail osv utelatt.

Det er det som er litt av problemet med DLD, det har så mange slike hull at det har minimalt med verdi i forhold til logging av internett trafikk.

Lenke til kommentar
Så er spørsmålet, hvordan kan de avgjøre om det er snakk om mail?

Mange ISP-er sperrer utgående epost-trafikk og krever at du går gjennom deres SMTP. Det er den tjenesten som skal logges. Legger du til TLS-kryptering av SMTP-trafikken (noe alle anbefales av sikkerhetstilsyn) kan du selvsagt sende epost fra servere som ikke logger til DLD, i Norge eller i utlandet.

Lenke til kommentar

Mange ISP-er sperrer utgående epost-trafikk og krever at du går gjennom deres SMTP. Det er den tjenesten som skal logges. Legger du til TLS-kryptering av SMTP-trafikken (noe alle anbefales av sikkerhetstilsyn) kan du selvsagt sende epost fra servere som ikke logger til DLD, i Norge eller i utlandet.

Temmelig sikker på at gmail gjør det, og hvem som helst kan gjøre det via en proxy i utlandet med sin egen e-post server så en ikke kan snoke i det. <_<

Det er kun ekom tilbyderene som må logge, så bruker du ikke deres utgående epost servere så blir det ikke logget. Mao så blir stort sett alt av webmail osv utelatt.

Det er det som er litt av problemet med DLD, det har så mange slike hull at det har minimalt med verdi i forhold til logging av internett trafikk.

Skjønner fortsatt ikke hvorfor det skal kastes bort nesten en halv milliard på det?

Lenke til kommentar

Finnes det noe app/prog som bomber DLD loggene? Jeg kunne godt tenke meg å ha noen gamle maskiner/laptops stående å bombe døgnet rundt.

Ikke noe stort problem, siden DLD skal logge alle tilkoblinger til brukere, så er det nok at du får sammen en gjeng og sender trafikk til hverandre.

Alle disse tilkoblingene til hverandre blir jo logget i DLD databasen uansett, så da er det bare å peise på å fylle databasen deres med rent søppel.

Synes synd på de administratorene som gjerne vil ha oppgaven med å utvide DLD databasene... Eller vent litt, nei jeg synes ikke synd på dem når de tar en slik jobb.

Lenke til kommentar

Ikke noe stort problem, siden DLD skal logge alle tilkoblinger til brukere, så er det nok at du får sammen en gjeng og sender trafikk til hverandre.

Alle disse tilkoblingene til hverandre blir jo logget i DLD databasen uansett, så da er det bare å peise på å fylle databasen deres med rent søppel.

Dei dataene du her nevner (om ikke du mener å sende epost, ringe el.l.) til kvarandre vil ikke logge noe som helst i DLD sammenheng siden det kun er data etter at du har etablert sesjonen din mot internett som er det som faktisk blir logget.

Her er den endelige forskriften så ser du hva som logges: http://www.npt.no/ak..._ts=13e4592f73f

Utdraget om IA trafikk:

§ 2-5 Internettaksess

Lagringspliktige data for internettaksess er

1 sluttbrukerens og eventuelle registrerte brukeres brukeridentitet eller tilsvarende identifikasjon,

2 tildelt IP-adresse for kommunikasjonen,

3 sluttbrukerens og eventuelle registrerte brukeres navn og adresse på tidspunktet for den aktuelle kommunikasjonen eller de siste seks måneder dersom tidspunktet for kommunikasjonen ikke er kjent,

4 dato og klokkeslett for pålogging av Internett-tjenesten,

5 dato og klokkeslett for avlogging av Internett-tjenesten,

6 a-nummer ved oppringt tilgang,

7 data som identifiserer den digitale abonnentlinjen eller annet sluttpunkt for kommunikasjonens avsender.

Dersom mobilt kommunikasjonsutstyr benyttes for internettaksess, er i tillegg følgende informasjon lagringspliktig

1 hvilken celle sluttbruker tilkobles ved tidspunktet for pålogging av Internett-tjenesten,

2 opplysninger om cellens geografiske lokalisering ved tidspunktet for pålogging av Internett-tjenesten lagringspliktig data,

3 Internasjonalt kjennetegn for mobilabonnementer (IMSI) som det mobile kommunikasjonsutstyret benytter.

Endret av ftpman
Lenke til kommentar

Er ikke DLD å gå over en grense for hva som er akseptabelt? Selv om det teknologiskt sett er mulig å i nnføre DLD betyr ikke det at det bør gjøres.

Generelt kan man jo si at dersom man må fjerne borgerbeskyttelse fra lovverket fordi nye teknologiske muligheter gjør masseovervåkning enklere, er det et klart og tydelig tegn på at

VÅRE POLITIKERE ER HELT UTE OG KJØRER MORALSK SETT.

Eller for å gi deg et enklere svar på spørsmålet ditt;

Jo.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På en måte ser jeg ikke riktig det helt store problemet, med mindre man har planer om å bedrive kriminell aktivitet. Samtidig, er det vel litt feil å innføre slike forebyggende tiltak for ikke å glemme at det ene gjerne fører til det andre og at alt hele veien bare dytter grensen for hvor langt man skal gå, foran seg.

Det som er skikkelig bedritent, er at Norge faktisk har tenkt til å gjennomføre det. Se på hva dette koster, se på hva slags informasjon som skal lagres - også kan man se på den erfaringen Danmark har hatt med dette, som er alt annet enn overraskende. Det nesten sier seg selv at det er ubrukelig, og likevel insisterer Norge på å innføre dette, til en halv milliard skattekroner.

Hvorfor bruke 500 mill på vegnettet, helsevesenet og gud vet hva når man kan kaste bort alt sammen. Det er utrolig at de som styrer landet får sitte i fred.

Lenke til kommentar

Dette berører ikke folk som har planer om å bedrive kriminell aktivitet. Planlegger du, omgår du DLD.

Dette berører kun vanlige folk som ikke har planer om å bedrive kriminell aktivitet.

Og det store problemet er at man innfører komplett overvåkning av hele befolkningen. Jeg tør ikke engang tenke på hva dette gjør for kildebeskyttelsen til gravende journalister.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Selv om dette er nærmest helt unyttig og fullstendig bortkastede penger, er det lommerusk for hver og en av oss. Selv med investeringen, beløper det hele seg til rundt 100 kroner første året, om vi deler alt likt for alle skatteyterne, noe som ikke er reelt å skulle gjøre. For den menige borger, skulle det dermed bety at det koster noe sånn som 50 kroner ekstra på skatten, for å skulle finansiere dette "alle er sikkert kriminelle innerst inne" direktivet. Dette er nok penger som likevel blir slukt i et eller annet skattelettejafs, og som vi ikke merker noe fra eller til.

Derimot kan det fort tenkes at de usle kronene som ISP'ene må ut med, kommer vi til å betale gode påslag på. Og det er jo fullstendig latterlig.

Lenke til kommentar

På en måte ser jeg ikke riktig det helt store problemet, med mindre man har planer om å bedrive kriminell aktivitet. Samtidig, er det vel litt feil å innføre slike forebyggende tiltak for ikke å glemme at det ene gjerne fører til det andre og at alt hele veien bare dytter grensen for hvor langt man skal gå, foran seg.

Det som er skikkelig bedritent, er at Norge faktisk har tenkt til å gjennomføre det. Se på hva dette koster, se på hva slags informasjon som skal lagres - også kan man se på den erfaringen Danmark har hatt med dette, som er alt annet enn overraskende. Det nesten sier seg selv at det er ubrukelig, og likevel insisterer Norge på å innføre dette, til en halv milliard skattekroner.

Hvorfor bruke 500 mill på vegnettet, helsevesenet og gud vet hva når man kan kaste bort alt sammen. Det er utrolig at de som styrer landet får sitte i fred.

Jeg ser et stort problem for de som ikke bedriver kriminalitet, og ingenting for de som begår kriminalitet. De som ikke bedriver kriminalitet vil ikke prøve å hjemme seg, og mye av det de gjør vil bli logget. Hyggelig det hvis sikkertheten er for dårlig (er så og si alltid for dårlig, spesielt når det snakk om store mengder data) så det blir hacket og lagt ut offentlig. Selv om du kanskje ikke har gjort noe kriminelt så er det ikke alt du vil alle skal vite. Kriminelle vil hjemme seg, fordi de vet de blir logget, så de vil dermed ikke bli logget på noen brukbar måte.

Det er helt ubrukelig, og som du selv sier, det koster masse penger og kan gjøre det lettere å innføre mer overvåking.

Endret av MMDE
Lenke til kommentar
Tja, jo ... forsåvidt ...Men på den annen side, det å stemme på et parti kan også være for å gi sin stemme til et parti man foretrekker framfor et annet. Eksempelvis er jeg uenige med Høyre i en del saker, men alternativene er verre ....
Det var slik jeg tenkte lenge også. Men nå syns jeg dessvere alle de store partiene går under "verre" : \
Vel, nå er det slik at Høyre representerer en politikk som totalt sett er nærmest mitt hjerte. Da stemmer jeg på det til tross for at jeg er uenig i en del saker. Å skulle bruke stemmen sin på et parti fordi man er enig i ÉN av deres saker, viser ikke det noe manglende engasjement for politikk generelt ...?

Når det er en så viktig sak og partiet ikke har noen innflytelse i dag, er det kanskje verdt å gi dem litt mer innflytelse, ikke minst for å vise de andre partiene at hva folk mener om denne saken.

Lenke til kommentar

Dei dataene du her nevner (om ikke du mener å sende epost, ringe el.l.) til kvarandre vil ikke logge noe som helst i DLD sammenheng siden det kun er data etter at du har etablert sesjonen din mot internett som er det som faktisk blir logget.

Her er den endelige forskriften så ser du hva som logges: http://www.npt.no/ak..._ts=13e4592f73f

Utdraget om IA trafikk:

Uansett om du leser nøye så ser du at dette kan utvides til å gjelde all kommunikasjon og ikke bare påloggingen.

Om det bare gjaldt påloggingen så er dette systemet enda mer bortkastede penger, for denne informasjonen finnes allerede og kan fåes fra ISPene den dag idag selv om de må fram til en domstol.

Med andre ord, en halv milliard rett i dass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...