Gå til innhold

Datalagringsdirektivet vil koste nesten en halv milliard - det første året

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det egentlig som skal logges her, og hvordan skal de gjøre det? Skal de bare raske sammen alle oppkoblinger på diverse standardporter for så å dumpe det en plass, og hva gjør de egentlig med mail (webmail, pop etc.)?

Avsender, mottager og tidspunkt i e-post, telefoniske data og surfing både alle slags plattformer blir lagret i inntil seks måneder (dette tallet kan lett oppjusteres med en senere lovendring). Posisjonsdata fra din mobiltelefon skal også lagres fortløpende.

src

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig som skal logges her, og hvordan skal de gjøre det? Skal de bare raske sammen alle oppkoblinger på diverse standardporter for så å dumpe det en plass, og hva gjør de egentlig med mail (webmail, pop etc.)?

Det skal såpass langt ned at hver TCP pakke for tilkoblings opprettelse skal lagres med start og stopp for kommunikasjonen, her skal da avsender, mottaker og når dette skjedde lagres.

Problemet er jo at selv om du besøker hw.no så er det 5-6 ekstra tilkoblinger som skal opprettes, til Google, Facebook, adtech osv.

Med andre ord, 5 tonn med søppel for ett nanogram med nyttig informasjon.

Lenke til kommentar

Nå kan vi se på danskene, også kan vi klø oss godt i hode for hvorfor skal våre skattepenger gå til noe så ubrukelig?

Jeg fatter det ikke. Vi har nok byrokrati som det er, om vi ikke skal innføre mer papirer og administrasjons rot. Er det rart at politi og helsevesen spør etter mer midler og penger? Det koster masse å drive et tungvindt system med dårlig effektivitiet.

Lenke til kommentar

Så skattebetalerne skal betale for å bli overvåket av et system som ikke kommer til å hjelpe i det hele tatt? hurra for norge og politikere høye på fleinsopp, det neste blir vel en allianse med nord-korea.

Ja vi i Norge snakker kun over hekken. Vi må bli flinkere til å si ifra hva vi vil ha i landet. Jeg gleder meg til ny regjering til høsten, da har de mye å ordne opp i.

Lenke til kommentar

Latterlig hele greine, bare å skaffe seg VPN fra at direktivfritt land da. Ikke fordi jeg har noe å skule, men bare for å irritere og provosere.

Man trenger ikke bruke VPN for å irriterer en gang. Det er bare noe man blir nødt til å bruke fordi dette går i mot alle sin rett på å ikke bli overvåket.

Og all vanlig sunn fornuft sier at før eller senere så kommer dette systemet til å bli misbrukt av en eller annen, på en eller annen måte. Det er dømt til å skje, spørsmålet er når blir det først oppdaget?

Lenke til kommentar

Et stort problem rundt dette er tilgang til DLD. Hvem skal ha tilgang ? Hva skal til for å få innsyn ?

For ikke bare komme DLD til å bli forsøkt hacket gjentatte ganger, men man kan banne på at en med tilgang sjekker en annen person for morro skyld.

Husker godt en periode i livet når jeg jobbet på et call senter for et mobiltjeneste leverandør og hvor lett det var å få opp ALL informasjon om et vilket som helst abonnemant. Det var folk jeg jobbet med som ble tilbudt penger for å sjekke spesifike nr og da personer. Alt fra Se og Hør som ville vite hva kjendis X drev med til en syklig sjallu kjæreste og en skillsmisse advokat. For da ikke snakke om den syklige gleden enkelte hadde i å snoope i kjendisenes logger.

Og det systemet (for 10 år siden) viste alt om det mobil nr, hvem, hvor, når, hvilke base stasjoner, lokasjon (50 m nøyaktihet), kunne lses alle sms. Kunne lett finne hemlige nr, husker jeg på den tiden syns det hele var skummet mye info man kunne hente ut om et enkelt abo.

Så går tiden og mengden informasjon som lagres er mange doblet, ikke bare nok med det, men planen er å samle alle slike logger og sette det i system.

Tar man ikke skritt for å begrense informajsonen, vil man ut av all informasjonen som blir laget om et enkelt individ alltid vite hvor individet er, hvem man tar kontakt med, hvor man er, og når man gjør noe som skaper endring i dataene (dette blir jo da selvsagt lagret.) Med nok forståelse av teknologi,psykologi og mangel på moral (mangel på moral er et av minimumskravene for å bli politiker tydligvis) er det fult mulig å lage en algoritme (veldig komplekst) som utfra DLD lager relativt nøyaktie psykologisge profiler. En slik profil kan f.eks lett genereres alt i dag ved å pløye gjennom alle informasjonen som går igjennom Facebook.. Slike profiler er intressante, fordi de forteller hvor for man gjør noe og hva man gjør i under spesifikk stimuli, de viser mønstre i personligheter og vips så kan man se hvem som er mest sannsynlig til å utføre kriminelle handlinger..

Jeg er ikke sikker på at noen kommer til å lage slike systemer, men jeg er absolutt overbevist om at noen alt har prøvd. Har faktisk selv vært med på å lage slike profiler i et test øyemed og det var veldig veldig skremmende å se hvor nøyaktige de var. De tok tid å bygge pga mengden info som skal registreres, men oi nå skal jo DLD lagre en masse av slik info.

Og så kommer vi til alle de som sier "Det er helt ok for meg, jeg har ikke noe å skule", Den settningen skremmer vannet av meg, den vitner om en totalt mangel på forståelse av hvor mye som faktisk blir laget og det gigantiske potensiale for missbruk slike systemer har. Jeg kjenner flere som sier akkurat dette og de skjønner rett å slett ikke problemet (les faren) ved denne typen invasjon av privatlivet. Var det ingen som lærte noe av "1984", "Fahrenheit 451" og storebror ser deg mentaliteten ?

For sanneheten er at når en overvåkningsllsning du ikke merker så mye til blir en realitet vil den aldri forsvinne og det vil alltid komme mer.

Hvor mange tror at DLD er toppen av trappa.. Veldig veldig mange. Men bare vent å se, etter at DLD har eksister et par år og man har blitt vant med det så vil det garantert dukke opp nye forslag til utvidet overvåkning. For vi må jo forsvare oss for terrorister... Og ingen tenker på at et hvert diktatur trenger å overvåke sine undersåtter for å BEHOLDE KONTROLL.. Og på kort sikt, så ligger det kjempe store muligheter til å tjene penger på informasjonen mann kan tyne ut av systemer som DLD.

**Resten av denne teksten er slettet pga selvsensur"

Oi, er vist i "ramlbing mood" i dag og da renner ordene ut av fingrene mine.. Så sorry for eventuelle skrivefeil og konspirasjons lignendes tanker.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Følte jeg ble skikkelig provsert og deppa etter å ha lest denne artiklen, og det har ingenting med forfatter å gjør. Fikk faktisk skikkelig vondt inni meg. Så masse bortkasta penger på noe som er komplett ubrukelig og kan ende opp med å skape store problemer. Jeg er helt sikker på at jeg ikke kommer til å stemme på Arbeiderpartiet eller Høyre ved stortingsvalget senere i år. Når (hvis, kan alltids håpe) dette blir en realitet, så kommer jeg garantert til å skaffe meg VPN, og det har ikke noe å gjøre med hva jeg gjør på nettet, bare at jeg ikke ønsker å bli overvåket. Er ikke på facebook eller twitter etc, helt generelt ønsker jeg ikke å bli overvåket.

Nå er det dessverre slik at for en god fotballspiller er det kanskje ikke vanskelig å score mål.. altså, en datakyndig kan 'bare skaffe seg VPN', problemet her er at DLD sveiper over hele befolkningen.

Det vil alltid være en god del mennesker som kan styre unna, men altfor mange vil ikke ha noe de skulle ha sagt.

Får vel starte en kampanje hvor vanlige folk blir opplært. Kanskje gjennom fjesboka?

Endret av MMDE
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et stort problem rundt dette er tilgang til DLD. Hvem skal ha tilgang ? Hva skal til for å få innsyn ?

For ikke bare komme DLD til å bli forsøkt hacket gjentatte ganger, men man kan banne på at en med tilgang sjekker en annen person for morro skyld.

Husker godt en periode i livet når jeg jobbet på et call senter for et mobiltjeneste leverandør og hvor lett det var å få opp ALL informasjon om et vilket som helst abonnemant. Det var folk jeg jobbet med som ble tilbudt penger for å sjekke spesifike nr og da personer. Alt fra Se og Hør som ville vite hva kjendis X drev med til en syklig sjallu kjæreste og en skillsmisse advokat. For da ikke snakke om den syklige gleden enkelte hadde i å snoope i kjendisenes logger.

Og det systemet (for 10 år siden) viste alt om det mobil nr, hvem, hvor, når, hvilke base stasjoner, lokasjon (50 m nøyaktihet), kunne lses alle sms. Kunne lett finne hemlige nr, husker jeg på den tiden syns det hele var skummet mye info man kunne hente ut om et enkelt abo.

Så går tiden og mengden informasjon som lagres er mange doblet, ikke bare nok med det, men planen er å samle alle slike logger og sette det i system.

Tar man ikke skritt for å begrense informajsonen, vil man ut av all informasjonen som blir laget om et enkelt individ alltid vite hvor individet er, hvem man tar kontakt med, hvor man er, og når man gjør noe som skaper endring i dataene (dette blir jo da selvsagt lagret.) Med nok forståelse av teknologi,psykologi og mangel på moral (mangel på moral er et av minimumskravene for å bli politiker tydligvis) er det fult mulig å lage en algoritme (veldig komplekst) som utfra DLD lager relativt nøyaktie psykologisge profiler. En slik profil kan f.eks lett genereres alt i dag ved å pløye gjennom alle informasjonen som går igjennom Facebook.. Slike profiler er intressante, fordi de forteller hvor for man gjør noe og hva man gjør i under spesifikk stimuli, de viser mønstre i personligheter og vips så kan man se hvem som er mest sannsynlig til å utføre kriminelle handlinger..

Jeg er ikke sikker på at noen kommer til å lage slike systemer, men jeg er absolutt overbevist om at noen alt har prøvd. Har faktisk selv vært med på å lage slike profiler i et test øyemed og det var veldig veldig skremmende å se hvor nøyaktige de var. De tok tid å bygge pga mengden info som skal registreres, men oi nå skal jo DLD lagre en masse av slik info.

Og så kommer vi til alle de som sier "Det er helt ok for meg, jeg har ikke noe å skule", Den settningen skremmer vannet av meg, den vitner om en totalt mangel på forståelse av hvor mye som faktisk blir laget og det gigantiske potensiale for missbruk slike systemer har. Jeg kjenner flere som sier akkurat dette og de skjønner rett å slett ikke problemet (les faren) ved denne typen invasjon av privatlivet. Var det ingen som lærte noe av "1984", "Fahrenheit 451" og storebror ser deg mentaliteten ?

For sanneheten er at når en overvåkningsllsning du ikke merker så mye til blir en realitet vil den aldri forsvinne og det vil alltid komme mer.

Hvor mange tror at DLD er toppen av trappa.. Veldig veldig mange. Men bare vent å se, etter at DLD har eksister et par år og man har blitt vant med det så vil det garantert dukke opp nye forslag til utvidet overvåkning. For vi må jo forsvare oss for terrorister... Og ingen tenker på at et hvert diktatur trenger å overvåke sine undersåtter for å BEHOLDE KONTROLL.. Og på kort sikt, så ligger det kjempe store muligheter til å tjene penger på informasjonen mann kan tyne ut av systemer som DLD.

**Resten av denne teksten er slettet pga selvsensur"

Oi, er vist i "ramlbing mood" i dag og da renner ordene ut av fingrene mine.. Så sorry for eventuelle skrivefeil og konspirasjons lignendes tanker.

prøver du å sette dette i paradoks ?

vel , et paradoks er jo at noen må ha hemmelig nummer (eller informasjon) på grunn at voldshandlinger o.l samtidig så skuler de verste forbryterne informasjonen sin

Og så kan man lure på hvor sikkert dette systemet blir

Da blir nok debatten utvidet til å ikke bare gjelde hvor nødvendig det er er , men også hvor urimelig det ville være å forlange maks sikkerhet.

Lenke til kommentar

Det er viktig å påpeke at dette berører hverken overvåking ved mistanke eller bevishenting etter kriminell handling. Der fantes det allerede lovhjemmel fra tidligere. Der politiet som regel valgte å ikke gjøre noe som helst før fristen for å hente ut bevis var utløpt.

Dette er et system for overvåkning av vanlige borgere utenfor mistanke om kriminell aktivitet. Det er en sinnsykt viktig distinksjon.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Tanken bak DLD er god, men skal man først begynne å overvåke folk kan man like godt plassere elektrioniske brikker med gps og stemmeavlytting i nyfødte babyer. Hvor skal grensen gå? Er ikke DLD å gå over en grense for hva som er akseptabelt? Selv om det teknologiskt sett er mulig å i nnføre DLD betyr ikke det at det bør gjøres.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tanken bak DLD er god, men skal man først begynne å overvåke folk kan man like godt plassere elektrioniske brikker med gps og stemmeavlytting i nyfødte babyer. Hvor skal grensen gå? Er ikke DLD å gå over en grense for hva som er akseptabelt? Selv om det teknologiskt sett er mulig å i nnføre DLD betyr ikke det at det bør gjøres.

Har hørt noe om at det kommer... <_< Gjøres ihvertfall med en del eldre mennesker. Er for familien, så de kan overvåke sin eldre. Man får ikke støtte fra staten til å gjøre dette enda.

Minner meg egentlig litt om lillebroren min som er litt konspirasjonsfiksert. Han prøvde å fortelle meg at akkurat det du sa var på vei. De skulle starte med det snart i USA etc. lol Håper vanlige folk ikke lar seg trampe på hvis det går så langt.

Endret av MMDE
Lenke til kommentar

Tror du skjønner hva jeg mener

Beklager å måtte si det men dersom du tror at DLD er bra, så har du enten gjort din evaluering med manglende informasjon slik som politikerne eller så har du andre fæle problemer på gang.

Personlig tror jeg at det er det første tilfellet da ingen som vet hva dette dreier seg om vil si at DLD er en god ide.

Det du kan begynne med er å lese opp på TCP protokollen og hvordan denne fungerer, eller rettere sagt, merk deg hva den inneholder.

Deretter laster du ned og legger inn Wireshark på PC'en din, steng ned alt av programmer du har gående som kan bruke internettilkoblingen til noe.

Så starter du opp Wireshark og peker denne på nettverkskortet ditt som har internettilkoblingen før du starter en nettleser med kun en åpen nettside til ett eller annet nettsted du kunne tenke deg.

Deretter ser du hva som skjer i Wireshark vinduet, du vil få se en god del av informasjonen som skal lagres akkurat der, og dette er bare EN tilkobling og EN enhet.

Så kan du gange dette med de som da har 100 nettsider åpne, kanskje litt oppdateringer på gang, og deretter med befolkningsantallet.

Og enda da er vi langt ifra hva den virkelige mengden som skal lagres siden vi ikke har tatt med mobile enheter som også sender pakker fram og tilbake.

Da sier det seg selv at det å finne ut noe er nesten umulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...