G Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Når jeg er uti nordsjøen, 200 mil fra fastland, så har faen ikke Telenor dekning der heller!!!! Jeg må gå via satelitt!!! ARggg... Det kunne jo vært løst enkelt, Sette opp en sender et sted høyt oppe, med direkte-link til platform A, platform B, platform C. Lenke til kommentar
G Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Telenor tjener da svært godt , 5.5 Milliarder i året og selv om det er stadig mindre fastlinjer så ser det ut som inntektene øker. Selvsagt alltids greit å tyne enda mer ut av folket , kan man tjene et par millioner / milliarder til så er det ikke noe umoralsk ved det så lenge kua lar seg melke... Så må man passe på å finne "gode" unnskyldninger hele tiden for å rettferdiggjøre de store fortjenestene og håpe at forbrukerne lar seg lure. Jeg gikk over på fiber denne uken. Endelig kvitt det dårlig vedlikeholdte kobberet som ligger i gatenettet. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Det snakkes om at man "kjøper" mere en man har bruk for , men samtidig får man mindre en det man betaler for. Folk kjøper det de mener er nødvendig , gjerne høyre hastighet en behovet skulle tilsi men få likevl for treg forbindelse bare fordi Telenord nekter å bygge ut Så hvorfor tilbyr de 3G eller 4G når det ikke er dekning til det.? og hvorfor har man maksgrense på antall data pr måned ? Lenke til kommentar
Kanylen Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Det Telenor er veldig klar over er at fiber utbygningen skal stagneres i minst 40 år til . Nei jeg er ikke synsk, det er feite lommebøker og et aksjeselskap vi snakker om. Fiberen vil de i beste velgående at andre skal gjøre slik at Telenor bare kan kjøpe de opp senere. Fiber er omtrent vedlikeholdsfritt dermed forsvinner en av de mest oppbrukte unnskyldingene som kraftselskaper bruker. Vi har ikke mere kapasitet, vi solgte 90 til utlandet og resten skal vi rike i Norge betal 190% Overpris for. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Telenor bygger ut fiber nå, både til mobilsiter og FTTH, men det tar faktisk tid, og det koster faktisk penger. Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Det går bra, vi forbrukere tar som alltid den regninga i form av høye priser. Skulle bare mangle, da vi har med norges kjipeste selskap å gjøre. Lenke til kommentar
MMDE Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 (endret) Telenor snakker om fiberutbygging. NTNU forskeren om håndteringen av datamengdene. Jeg tror de snakker om to litt forskjellige ting, som overlapper hverandre bare delvis. Det er klart det koster penger, men det koster ikke mye (per meter) hvis man passer på å få lagt kanaler for fiber hver gang en vei bygges eller legges på nytt. Ellers har man jo microtrenching. Og ellers kan man trekke i luftlinje i samarbeid med kraftselskapene. Utgiftene med å bytte ut gamle ADSL-bokser med fiber-bokser tjener de raskt inn med tilknytningsavg. Men Telenor virker ikke spesielt hypp på å selge inn fiber til private, de vil bare melke de gamle boksene sine og ta seg godt betalt av bedrifter. Minte meg om arbeidet som ble gjort i veien like utenfor der jeg bor nå. De har grav opp veien ca 6 ganger eller noe sånt i løpet av 5 år. Litt usikker på første gangen, men andre gangen var for å oppgradere et gammel trikkestopp, ble faktisk ganske fint. Så fjernet de hele stoppet. Så var det noe mer arbeid i veien. Litt etter det var det enda mer, da skulle de sette opp fjernvarme. Nå driver de å jobber med trikkelinjene igjen, men denne gangen har de lagt til nye linjer etc. Vi har fortsatt kobber, og nettet er seriøst elendig, noe du ikke skulle tro det var midt i Oslo, ikke langt unna slottet. Endret 28. april 2013 av MMDE Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Minte meg om arbeidet som ble gjort i veien like utenfor der jeg bor nå. De har grav opp veien ca 6 ganger eller noe sånt i løpet av 5 år. Litt usikker på første gangen, men andre gangen var for oppgradere en gammel trikkestopp, ble faktisk ganske fint. Så fjernet de hele stoppet. Så var det noe mer arbeid i veien. Litt etter det var det enda mer, da skulle de sette opp fjernvarme. Nå driver de å jobber med trikkelinjene igjen, men denne gangen har lagt til nye etc. Vi har fortsatt kobber, og nettet er seriøst elendig, noe du ikke skulle tro det var midt i Oslo, ikke langt unna slottet. Det visser bare mangel på samarbeid etatene i mellom. Ingen er interessert i spare penger Penger som kunne ha blitt brukt til mere utbygging Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Telenor snakker om fiberutbygging. NTNU forskeren om håndteringen av datamengdene. Jeg tror de snakker om to litt forskjellige ting, som overlapper hverandre bare delvis. Det er klart det koster penger, men det koster ikke mye (per meter) hvis man passer på å få lagt kanaler for fiber hver gang en vei bygges eller legges på nytt. Ellers har man jo microtrenching. Og ellers kan man trekke i luftlinje i samarbeid med kraftselskapene. Utgiftene med å bytte ut gamle ADSL-bokser med fiber-bokser tjener de raskt inn med tilknytningsavg. Men Telenor virker ikke spesielt hypp på å selge inn fiber til private, de vil bare melke de gamle boksene sine og ta seg godt betalt av bedrifter. - Det legges en del trekkerør når veier legges om, det bygges fortau/gangvei/sykkelvei osv, men selvfølgelig finnes det ikke overalt. - Microtrenching funker fint så lenge veistammen ikke er så dårlig at den må graves opp på sikt, så lenge det ikke ligger høyspent i veien osv. Husk at det ved microtrenching ikke freses mer enn 50 cm ned, slik at det øverste røret bare kommer 30 cm under asfalten. - Man strekker gjerne i fellesføringsstolper, men dette må søkes av netteier, og det er LANGT fra alle stolper som egner seg til strekking (Råtne stolper, trådlinjer, skjerpede krav til høyde over vei osv). - ADSL-bokser og fiber-bokser? Snakker du om modem (som kunden må betale for uansett) nå? Siden 2009 har Telenor kun brukt modem med WAN-tilkobling, som altså også støtter fiber. Igjen; Telenor bygger faktisk ut fiber, men de driver faktisk butikk også. Jeg skulle ønske det ikke var tilfelle, JEG har ikke fiber, men slik er det. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Fiberutbygging hadde blitt betydelig billigere om ikke 7 forskjellige selskaper skal grave over den samme gata 7 ganger på 7 uker. Hadde man heller gravd en gang, og lagt alle fiberstrekkene i samme grøfta kunne man heller gravd 7 ganger så langt. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 "Det tredje alternativet er å la de som sender trafikk inn på nettene være de som betaler, for eksempel Netflix, YouTube og NRK." Dette må jo være den dårligste ideen i moderne historie! Det som gjør internett så sterkt er jo nettopp det faktum at det er fritt, åpent og gratis (med unntak av det du betaler for linja selvsagt). Om man selv må betale for ting man legger ut betyr det at utvalget blir dårligere, kvaliteten blir lavere (for å spare båndbredde), og prisen blir høyere. Lenke til kommentar
zoneman Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 som sagt tidligere her problemet med alternativ 3 er jo at vi vil miste det åpne å frie internett. Store nettsteder som youtube osv vil ikke ha noe problem å betale...men hva med de små? ta feks twit. bare de store vil kunne overleve med et sånt system å da kan vi like godt gå tilbake til vanlig tv og papir media! Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Dette er telenor, som sa de skulle satse på fiber (for mange år siden). De har krevd nettleie av oss for ustabile adsl-linjer i alle år, men aldri utbedret eller bygget opp nettet. Det er telenors problem, de bør fikse det for egen regning. Å fakturere dette over på andre brukere, er latterlig. Om de vil, så kan de bygge ut fiber og selge fiber til forrukere. Så kan de la ADSL være som ADSL er, ustabilt, tregt og dårlig. Kabeltv er de inne på fra før, via CD. Ellers kommer jo 4G og med tiden kommer nok 5G, 6G, etc. Så jeg tror at dagens ADSL nok blir utkonkurrert av trådløst i de store byene. Det kan jo være at det er dette som egentlig er problemet til telenor, de tar overpris for dårlig ADSL og allerede i dag er man vel der at man nesten bør ha 4G fremfor ADSL. Men 4G kan jo ikke konkurrere med Kabeltv eller fiber, med dagens prismodell. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 litt artig at du sier det siden 3G dekningen enda ikke er 100% . da virker det ganske frustrerende at de heller skal satse på 4G ( og senere 5G) . på samme måte som de som bor ved siden av en sentral heller ikke får ekte bredband Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå