Abnorm Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Jeg skal ta noen promobilder og trenger litt hjelp fra dere med teknikken. Hva må til og hvordan oppnår jeg ønsket effekt. Jeg ønsker at objekte som fotograferes befinner seg delvis i mørke, dvs. at ingen elementer rundt er synelig. Eksempelvis: Lenke til kommentar
arthon Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 (endret) Sort bakgrunn og bare lys på motivet så bakgrunnen er solid undereksponert. Endret 26. april 2013 av arthon Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Merk at det kun er det øyeblikket blitsen fyrer av bakgrunnen må være svært mye mørkere enn motivet. Altså enorm kontrastforskjell i det blitsen fyrer. Det kan se litt rart ut når man jobber i studioet og bakgrunnen er relativt lys i forhold til motivet, men når blitsen fyrer er det et helt annet bilde. En måte å gjøre opplevd "lys" bakgrunn mørk er å ha god avstand mellom modellen og bakgrunnen, men forholdsvis kort avstand mellom modell og blits. Blenderen tilpasser du selvsagt modellen. Da blir "lys" bakgrunn skikkelig sort i blitsøyeblikket. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Du kan også få litt hjelp av godeste photoshop. Lenke til kommentar
tow Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Liten blenderåpning, kort lukkertid og blits, evt i kombinasjon med lav ISO. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Sort bakgrunn og bare lys på motivet så bakgrunnen er solid undereksponert. Detter nok den enkleste måten, undereksponere bildet og bruke blits/lys så bare motivet/modellen er opplyst "riktig eksponert", det er en fordel og ha litt avstand til bakgrunn og relativt mørkt i rommet. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Her er det vel også brukt mer enn en lyskilde, så det er ikke bare å slenge en modell mot en mørk bakgrunn, dempe alt det naturlige lyset og lyse opp modellen med en blitz for å få et resultat som bildet over. Det krever nok et par hakk mer enn som så. 1 Lenke til kommentar
KNHfoto Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 (endret) Svart bakgrunn er faktisk ikke nødvendig for å få til dette. Det jeg pleier å gjøre er å plassere motivet langt fra bakgrunnen, bruke relativt lav ISO, liten blender, rask lukkertid og kraftig blitz. Da vil bakgrunnen bli kraftig undereksponert, mens motivet fortsatt er korrekt eksponert Jeg har brukt en blitz til headshots på denne måten, men for å belyse en hel kropp så trenger du nok mer enn en lyskilde. Dette selvportrettet er tatt med følgende innstillinger: ISO 100, Sigma 18-50mm f/2.8-4.5 DC OS HSM @ 50mm f/22, lukkertid 1/250. Lyskilden er en Canon Speedlite EX-320 Endret 27. april 2013 av KNHfoto Lenke til kommentar
Yaricks Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Denne kan være til hjelp! http://kelbytraining.com/course/ladler_fashionlight123/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå