Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Å studere matematikk ved siden av annet studie

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Jeg studerer psykologi, men har også en sterk interesse for naturvitenskap. Det stod mellom å studere fysikk eller psykologi, men så kom jeg inn på profesjonsstudiet og jeg følte det var et mer "safe" studieløp, ettersom jeg er vant til den måten å studere på.

Uansett, jeg har vært i kontakt med professorer og doktorer i matematikk og forstår hvor vanvittig nyttig dette faget er, og synes psykologer helt klart mangler mye matematikkunnskaper -- selv de som forsker. Derfor vil jeg bli flinkere enn nødvendig i matematikk (bare delvis derfor; jeg er også nysgjerrig og ønsker å lære noe helt annet). Jeg har helt klart tid til å supplere et femårig profesjonsstudie med matematikk, så lenge jeg har evne til å være fleksibel.

Noen som har tips til hva jeg burde gjøre? Jeg har Sinus R2-boken, og har satt meg ned for å jobbe med faget, men det er vanskelig å holde oppe tempoet, og jeg kan sitte og knote med enkelte problemer i dagesvis. Det kan se ut som det jeg trenger er mål og hjelp -- men hvor finner jeg det a? Noen privatister etc. som kjenner seg igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt ærlig; Ja. Det meste i R2 vil du uansett gå gjennom mer rigorøst i et introduksjonskurs på universitetet uansett, så jeg ser ikke helt poenget med det.

Aktuelle fag for deg på UiB vil da være:

MAT111 - Grunnleggende kalkulus (funksjonslære)

MAT121 - Lineær algebra

Dette er (noen av de) innførende fagene du burde/må ha før du kan begynne med litt mer spennende emner. Nå vet jeg ikke HVOR interessert du er, men jeg vil anbefale deg å jobbe deg opp mot MAT220 algebra og MAT242 topologi for å få sett litt av hva matematikken har å by på. :) Ellers vil nok statistikkemner være hakket mer relevant for din utdanning, men det kan jeg ikke så mye om ...

Lenke til kommentar

Nå svarer jeg bare på første innlegget ditt.