Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Filutveksling mellom 2 PC-er

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt en Jensen Router.

http://www.jensenscandinavia.com/norsk/pro...band_router.htm

PC1 og PC2 er koblet til routeren, som igjen er koblet til ADSL modemet.

Den fungerer perfekt til å dele internet-tilgangen til Online ADSL.

Men hvordan kan jeg enkelt sende filer mellom de 2 PC-ene?

Går greitt med f.eks. Netmeeting, men selv om jeg bruker Wizard-en i Win XP til å sette opp et hjemmenettverk, får jeg ikke til dele mapper.

Finnes det noen ENKLE guider for dette?

Hallrar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eh...Bruker ikke router selv, kjører bare netsetup og kjører internet via maskin #1...MEN...Skal du dele noe mellom maskinene, så må du aktivere fildeling på den stasjon/mappa du vil dele...

Høyreklikk på f.eks. en mappe-->deling og sikkerhet-->aktiver fildeling..del denne mappen på nettverket... Er en enkel sak i XP...

Lenke til kommentar
Eh...Bruker ikke router selv, kjører bare netsetup og kjører internet via maskin #1...MEN...Skal du dele noe mellom maskinene, så må du aktivere fildeling på den stasjon/mappa du vil dele...

Høyreklikk på f.eks. en mappe-->deling og sikkerhet-->aktiver fildeling..del denne mappen på nettverket... Er en enkel sak i XP...

Det er dette jeg har prøvd, men ingen kontakt med den andre maskinen.

Så det er mulig det er dette med statisk IP som er løsningen.

Hallrar

Lenke til kommentar

Hallrar

Høyreklikk på nettverkstilkoblingen du vil bruke-->egenskaper-->TCP/IP-->egenskaper-->angi ip adresse og nettverksmaske...da ordner det seg...

Lenke til kommentar

:-) Hei . Først må du være sikker på at begge maskinene er satt opp til å bruke en Arbeidsgruppe. Det ser du hvis du høyreklikker på "Min datamaskin" - Egenskaper" -"Datamaskinnavn" . Hvis "arbeidsgruppe" ikke er lik , må du sette dem likt .

Fungerer det ikke i det hele tatt? Eller er det problemer fra en maskin til den andre? HAdde nemlig det problemet .

Lenke til kommentar

Hallrar

Høyreklikk på nettverkstilkoblingen du vil bruke-->egenskaper-->TCP/IP-->egenskaper-->angi ip adresse og nettverksmaske...da ordner det seg...

Er det riktig at jeg setter inn:

IP#: 192.168.1.32 (32 var det Router automatisk ga den før)

Nettverksmaske: 255.255.255.0

Standard Gateway 192.168.1.294 (som er adressen til routeren)

Må jeg ikke legge inn DNS adresser her også?

Og må jeg ikke dessuten gjøre noe på selve routeren også? I bruksanvisningen sto det nemlig at PC-en skulle gi IP adresse automatisk, og da blir det kanskje krøll her?

Hallrar

Lenke til kommentar
:-) Hei . Først må du være sikker på at begge maskinene er satt opp til å bruke en Arbeidsgruppe. Det ser du hvis du høyreklikker på "Min datamaskin" - Egenskaper" -"Datamaskinnavn" . Hvis "arbeidsgruppe" ikke er lik , må du sette dem likt .

Dette har jeg gjort, ja.

Fungerer det ikke i det hele tatt? Eller er det problemer fra en maskin til den andre? HAdde nemlig det problemet .

Ingen av dem gjenkjenner den andre.

Hallrar

Lenke til kommentar
Bare lurer, har du Norton Inet Security innstallert? Dette programmet blokkerer nemlig kontakt mellom 2 datamaskiner i et nettverk. Jeg fikk ikke delt filer før jeg la til Ruterens IP og den andre maskinens Ip som godkjente adresser.

Norton Internet Security har jeg på den ene maskinen. PC-cillin på den andre. På begge har jeg lagt inn den andre PC-ens IP adresse, samt adressen til Routeren som godkjent trafikk.

Hallrar

Lenke til kommentar
:o Hva ser du når du går på : "Mine nettverksteder" ?

Da får jeg denne feilmedling:

"Mshome er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt administratoren for serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser.

Listen over servere for denne arbeidsgruppen er ikke tilgjengelig nå."[/img]

Lenke til kommentar
:o Hva ser du når du går på : "Mine nettverksteder" ?

Da får jeg denne feilmedling:

"Mshome er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt administratoren for serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser.

Listen over servere for denne arbeidsgruppen er ikke tilgjengelig nå."[/img]

Ok . Dette høres veldig ut som det problemet jeg hadde . Du får en feilmeldingskode? Problemet kan være en feil i ip stack size .

Edit: HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCURRENT_CONTROL_SETSERVICESLanmanServerParameters.

Change or add value: IRPStackSize REG_DWORD.

Jeg hadde problemet nå denne verdien var på 11 , satte den ned til 7 . Du må nok sjekke begge maskinene .

Her er en link om temaet : http://service1.symantec.com/SUPPORT/tsgen...000092713243506

Lykke til ( si i fra åssen det går)

Lenke til kommentar

Norton Internet Security har jeg på den ene maskinen. PC-cillin på den andre. På begge har jeg lagt inn den andre PC-ens IP adresse, samt adressen til Routeren som godkjent trafikk.

Hallrar

Skru dem av, og feilsøk nett med slike liggende inne kan fort være ganske frustrerende.

Lenke til kommentar

Himmel og hav...

Jeg skrudde av WinXPs egen brannmur på lokal tilknytning og vips: fungerte alt!

Denne har stått på siden jeg kjøpte PC-en, og jeg tenkte ikke noe særlig på denne.

Mulig jeg er naiv, men er det ikke rart at Microsoft sin egen brannmur ikke skjønner bedre?

Anyway, med router som har brannmur og Norton Internet Security trenger jeg vel ikke WinXps egen brannmur også på?

Takk til alle svar, dere har i alle fall lært meg en masse.

Hallrar

Lenke til kommentar

Ett lite tips bare. du hadde ikke behøvd å slå den helt av. du kunne gått inn og valgt hva som skulle være lov og ikke lov om jeg kan si det sånn. Men, pga de andre programmene du kjører på begge maskinene så trenger du jo den egentlig ikke. Du har vel kanskje innebygd brannmur i routeren også, da trenger du ikke programmene heller hvis du setter opp brannmuren på routeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...