theblob Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 I den senere tid har jeg opplevd noe rart når jeg avspiller mp3 filene mine. De "hakker/skurrer/hopper", og dette forekommer for eksempel når jeg oppdaterer en nettside, åpner en applikasjon eller gjør andre ting som krever litt ekstra systemressurser for å utføre. mp3 filene mine ligger på en egen disk, og alle andre applikasjoner og operativsystem etc, ligger på andre disker. Dette har aldri vært noe problem før. Etter at jeg merket det, defragmenterte jeg sporenstreks den aktuelle disken, men uten noen forbedring. Harddisken som mp3'ene ligger på er en ca halvannet år gammel Western Digital Caviar 120GB IDE 7200RPM Special Edition 8MB cache WD1200JB - Disken har ca 7,5GB ledig plass, dersom det skulle ha noen betydning. Er levetiden brukt opp allerede kanskje? Forøvrig kjører jeg Win XP Pro, 1,8GHz Intel Pentium 4, 512mb ddr-ram. Noen som har noen tanker rundt problematikken? Takk [/size] Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. september 2003 Del Skrevet 20. september 2003 Du kan jo teste disken selv med DLG diagnostics: http://support.wdc.com/download/index.asp Disken er sikkert ikke utslitt. Tror de problemene du beskriver kommer fra maskina, lav overføringshastighet eller lav kapasitet på PCI bus. Bruk Sisoft Sandra til å sjekke hastighet. Lenke til kommentar
theblob Skrevet 20. september 2003 Forfatter Del Skrevet 20. september 2003 Quick Test: Passed Extended Test Passed Saken er jo uansett at dette problemet plutselig har oppstått. Du snakker om "lav overføringshastighet eller lav kapasitet på PCI bus". Er dette noe som kan oppstå over tid? På meg virker det som om dette burde ha vært et konstant problem, dersom det var et problem med lav overføringshastighet/lav kapasitet på PCI bus i utgangspunktet, og at dette rent fysisk ikke kan oppstå ut av det blå; Men, jeg er ikke SÅ datakyndig at jeg egentlig vet hva jeg snakker om i akkurat dette tilfellet Prøver bare å bruke sunn fornuft.. Noen flere tanker folkens? Lenke til kommentar
perbe Skrevet 20. september 2003 Del Skrevet 20. september 2003 Har du slått av DMA-mode for harddisken ? Du finner denne instillingen i "enhetsbehandlig/IDE ATA/ATAPI kontollere" :wink: Lenke til kommentar
theblob Skrevet 20. september 2003 Forfatter Del Skrevet 20. september 2003 er det dette du tenker på? http://www.nlogax.org/_random_bullshit/dma/dma.gif Lenke til kommentar
perbe Skrevet 20. september 2003 Del Skrevet 20. september 2003 stemmer, den skal være satt til DMA.. Lenke til kommentar
theblob Skrevet 20. september 2003 Forfatter Del Skrevet 20. september 2003 den står på dma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå