Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Veldig høy puls ved trening. Farlig?

Anbefalte innlegg

Jeg har altid hatt høy hvilepuls, typisk 60-80.

Når jeg er ute og jogger i hakket over rolig tempo ligger jeg typisk på ~200 puls, og mot slutten når jeg tar spurt med litt motbakke kan jeg fint komme opp i ~250 i puls, noe jeg vet er unormalt høyt.

Hvor går grensen egentlig på hva som kan regnes som "farlig"?

Er dette noe som er verd en tur til fastlegen for å prate om?

Jeg er mann, 22 år for de som lurer.

Noe jeg kan gjøre for å redusere pulsen? Jeg jogger 1-3 ganger i uka allerede Anonym poster: 5f712364cd3799a595ffc7202a555b98

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min familie har også høy puls, men ikke så ekstremt som du nevner her.

Jeg tror jeg ville snakket med en kyndig person om dette. Ikke at jeg tenker det nødvendigvis er noen fare, men jeg er av den oppfatning at alt som har med hjertet og gjøre - det bør man snakke med fagpersoner om når man er usikker.

Kanskje snakke med en idrettslege, og bli testet på mølle og slik?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Makspulsberegingen som brukes er på 220 - alder. Så i henhold til dette så er verdiene dine ganske høye.

Hjertet jobber normalt dårligere på veldig høy puls, så jeg er enig i at du bør få utredet dette sånn at du kan optimalisere trening og treningsform i forhold til hva som er forsvarlig over tid. En god pulsklokke med sensorbelte er jo en billig investering hvis du ønsker å trene med lavere puls.

Lenke til kommentar

Jeg hadde noe av det samme når jeg var 17 år. Det var antakeligvis ekstrafyringer pga hormoner. Jeg gikk på langtids EKG måling, trening med pustemåler, ultralyd, etc. Det viste seg å gå over av seg selv. Jeg trodde uansett at jeg skulle dævve. Kjekt å få vitenskap på slikt ;) Da føler man seg fort litt tryggere.

Gå til legen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...