Gå til innhold

Windows phone 8 task manager(pengebruk)

Anbefalte innlegg

Etter et par år med kun dritbillige nokiatelefoner til rundt 500 lappen er det på tide å oppgradere til noe med teknologi fra denne siden av årtusenskiftet.

Anroid kjenner jeg litt til fra før. Og mulighetene der for å stenge ned programmer som kjører i bakgrunnen. Nå skal de sies at det er et par år siden jeg brukte Android sist, men de fleste jeg kjenner bruker dette systemet så her er jeg forholdshvis godt bevandret.

Men så er det Windows alternativet der jeg har noen spørsmål.

-Hvordan veit jeg at programmer i bakgrunnen ikke kontinuerlig laster ned data? Noe som skaper en uønsket høy regning, batteribruk osv...

Har glant litt på Nokia Lumia 920, mest grunnet at det virker som en solid telefon. Men så er det dette med å ha kontrollen over all driten som kjører.

Flott om noen kunne dele litt erfaringer og eventuelt sammenlikne Android kontra Windows alternativet.

Av prinsipp styrer jeg unna Apple, så dette trenger dere ikke nevne engang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sjølv Lumia 800 med WP7.8 og der blir data brukt sjølv om låseskjermen har vore på ei stund. WIFI blir avbroten etter ca 20 sekund (dette kan vere forandra i WP8). Eg plar å slå av data når eg ikkje har bruk for det. Program vil gå i dvale når dei ikkje er opne, nokon program vil stå på i bakgrunn så lenge du gjer dei lov til det.

Eg har alder hatt Android, men hatt min Lumia no i eit år og er særs nøgd med WP, vurderar sjølv Lumia 920 som neste telefon grunna den enkelheita som eg føler WP har. Har i grunn ingenting å setje fingaren på, anna enn at app utvalet kunna ha vore lite større med dei mest populære appane som ein får til Android. Det finns sjølvagt gode (kanskje betre) alternativ til mange av dei hjå Android og utvalet blir dagleg større. Telefonen er elles svært rask utan lagg og legg seg mellom Android og iPhone når det gjeld å personlegjere telefonen slik du vil ha han.

Håpar du endar på WP og at du blir nøgd med OS'et om du vel det :)

Lenke til kommentar

Jeg skrev dette innlegget i en annen tråd tidligere, men tar meg friheten til å kopiere det inn her da det er relevant for spørsmålet ditt. Når det gjelder Android kan du fint stenge av programmer som sitter i bakgrunnen, men det virker mot sin hensikt og er ikke en god ide å gjøre ved mindre en applikasjon har sluttet å fungere.

Android håndterer minneforbruk automatisk basert på et prioriteringssystem. Hver prosess har en oom-adj-verdi som indikerer hvor viktig applikasjonen er. Applikasjoner som aktivt er i bruk har en verdi på rundt 0, systemprosesser er et sted mellom -5 og -15, mens applikasjoner som ligger i minnet men ikke aktivt blir brukt ligger gjerne på rundt 15. Når det oppstår behov for mer RAM, vil Android drepe prosesser og starter med de med høyest oom-adj-verdi. (Du kan sjekke oom-adj-verdiene selv forøvrig).

Ved å selv gå inn å "avslutte" applikasjoner helt risikerer du å gjøre mer skade enn nytte. Applikasjoner som ligger i minnet tar ikke CPU-tid og koster ikke systemet noe i form av batterilevetid eller ytelse. RAM er til for å brukes, og med en nyere Android-telefon har du 1 eller 2GB av det. Hvis du selv avslutter applikasjoner gjør du bare slik at systemet må bruke mer kraft på å starte opp applikasjonen fra disk når du starter den igjen eller applikasjonen vekkes til live av Broadcast intents også liknende.

Android sin minnehåndtering er ikke som på Windows eller andre OS. Du skal ikke trenge å tenke på den da den fungerer automatisk.

Ved å drepe applikasjoner hele tiden vil du mest sannsynlig sitte igjen med svakere batterilevetid og hvis målet ditt er å forhindre applikasjoner å bruke data i bakgrunnen har Android en fin instilling for dette som lar deg deaktivere bakgrunnsdata.

Endret av Untouchab1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Android gir vel generelt sett brukeren mest kontroll over telefonen sin.

Og rooter man en Android telefon, så har man super kontroll over så og si alt en app skal ha tilgang til, alt fra databruk til om den skal få bruke telefonens vibrator eller ikke.

En slik kontroll er vel så vidt jeg vet ikke (like enkelt) mulig på noe annet mobil OS.

Lenke til kommentar

Takker for svar:)

Jeg har også forstått det slik at Android enkelt lar deg skru av bakgrunnsdata.

Men hvordan er det med bakgrunnsdata på Windows? Kan dette skrus av her? Eller skjer det automatisk.

Det er går fint an å slå av data når du ikkje brukar det og på igjen om du har bruk for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...