Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Isolerglass, mulig i etterfylle punkteert glass?

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva som er inni væskefylte glass, eller isolervinduer?

Jeg har en campingbuss med ei punktert siderute, ingen synlige skader på ruta.

Er det mulig å fylle denne igjen? Tenkte kanskje å plukke den ut for så å tette den med silicone eller lignende, for så å fylle den opp igjen.

Men hva brukes inni rutene? Sprit? Må jo tåle frost..

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller edelgassen argon.

Væske mellom lagene har jeg ikke hørt, bortsett fra vanndamp som dugger i punkterte glass, men jeg vil ikke sikkert si at det ikke kan være brukt i spesielle tilfeller, selv om det høres rart ut. Hvilke væsker isolerer bedre enn luft?

Uansett: På hus er jeg vant til at man bytter punkterte vinduer, men spør gjerne en glassmester, gjerne en bilglass-spesialist om ruta på campingbilen kan repareres, eller hvor lett det er å få tak i ny rute og hvor dyrt. Forhandler/importør/produsent av campingbilen bør også kunne hjelpe.

Edit: Dersom det er campingbuss i betydningen ominnredet rutebuss med vanlige bussvinduer, stikk innom verkstedet til nærmeste buss-selskap og spør om hva slags ruter de bruker og hvor de kjøper dem.

Endret av Svinks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

takker så meget for svar :)

det er forøvrig en ombygd rutebuss.

ville det vært mulig å fylle igjen med sveisegass?

den er jo riktignok ikke av ren argon, men den er vel fri for oksygen tror jeg?

Endret av Saturn
Lenke til kommentar

Det er viktig med vakum (undertrykk) for isoleringens del. Med overtrykk så vil varmen slippe lettere gjennom vinduet.

Ja visst! :)

Utfordringen er vel mer å etablere dette undertrykket i en glassramme som åpenbart er lekk.

Ole

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...