froggyler Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Min 4 måneder Maxtor IDE harddisk tok kvelden uten forvarsel slik at jeg ikke får kontakt med den lenger. Har forsøkt Powemax diagnoseverktøy, og får da til svar at kontakt ikke kan nås. Har to partisjoner NTFS på disken og ønsker å redde data fra den før jeg sender den til leverandør for reklamasjon. IBAS tar mellom 10000 - 30000 for å redde dataene. Er det noen som vet om noe software som kan forsøkes for å prøve å få kontakt med den igjen ???? Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Hei. Lite trolig at software kan lese dataene om ikke bios "ser" disken ved oppstart. Har du prøvd disken på an annen IDE port / annet hovedkort? Har hatt hovedkort der diskcontrolleren har streiket. Dette ga det symptom du beskriver. Hvis du har prøvd det er det trolig hardwarefeil på disken. Dette kan normalt fikses ved å bytte kort på disken. Dette er vanligvis en enkel 10 minutters operasjon. Nytt kort kan du få brukt eller fra en ny disk. Brukt kort kan du kanskje få tak i her: http://softcom.freehosting.net/main.htm Pris mellom 25-30 US$. Hvis disken din er ny er nok sannsynligheten for at du finner "brukt" kort liten. Hvis du går for denne løsningen mister du sannsynligvis garantien din men om dataene dine betyr mye så er det kanskje verd prisen? Tøffe gutter tar ikke backup - men de gråter mye. Good Luck. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 20. september 2003 Forfatter Del Skrevet 20. september 2003 Takk for tipsene, men jeg klarte i natt å få kontakt med disken igjen ved å aktivere SMART funksjonen på hovedkortet ! Maskina sier nå at harddisken har problemer, men jeg klarer å kopiere de fleste (ikke alle) filene over til en annen disk. Har kjørt chkdsk /r og NTFSCHK /R men ingen av disse fjerner feilene helt (får crc error). Skal prøve lavnivåformatteringsprogrammet til Maxtor for å se om det hjelper for å kunne kurrere disken foe videre bruk... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå