Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor greier ikke folk å ta selvmord?

Klossmajoren

Anbefalte innlegg

Titelen går rett på sak egentlig.... Jeg har lest om mange som har hatt en god del selvmords forsøk, blant annet en som hadde prøvd 24 ganger. Og da lurer jeg på, hvordan greier disse menneskene med så mange forsøk, si 5 og oppover.... å ikke ta sitt eget liv hvis de virkelig ønsker det? Jeg skjønner at det er dr*t vanskelig, men med så mange forsøk så lurer jeg egentlig litt på hvor hard de prøver.

Kom med dine meninger, og ikke sleng ut metoder osv for å gjenomføre et her...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-w7DZlO15

Vårt innerste, mest grunnleggende instinkt er å overleve.

Det er vel alltid det man prøver å trakte etter. Men de som er veldig suicidale, har gjerne kommet til det punktet at de har gitt opp livet, ergo ikke ser en utvei. Og da handler det kanskje ikke lenger om å overleve, eller om å bli sett, men å dø. Jeg klarer det ikke, selv om det er det jeg vil.

Lenke til kommentar

Kroppen tåler mer enn vi tror, instinktet prøver å holde oss i livet, og sist men ikke minst tror jeg mange prøver å ta selvmord på en måte som ikke blir mye griseri og ekstra belastning for de som finner deg og/eller familien (f.eks hoppe 20 etasjer ned på betong eller skyte seg selv i hodet med hagle).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Det er som kevlar sier, instinktivt ønsker man å overleve, derfor velger man gjerne selvmordsforsøk som ikke har høy dødsrate.

Trur ikkje det. Handler nok meir om redsel om døden, og at det kanskje er det siste dei kjem til å oppleve i livet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Nå er jo det et del av overlevelses instinktet. ;)

Nei, det er ein forståelse av konsekvensen. Som resulterar i ein følelse.

Lenke til kommentar

Det er nok fordi de ønsker oppmerksomhet/hjelp. Hvis man virkelig ønsker å ta selvmord, greier man det. Det at folk som har hatt flere selvmordsforsøk bare fortsetter, tyder bare på at de ikke får den hjelpen som trengs.

Endret av Ssnerk
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Men det er jo og, sant skal seiast, slik at menneskekroppen tåler litt meir enn kva vi trur. Så det kan hende at folk synes at smerten er så vond eller at frykten er for stor, til at dei greier å ta det langt nok til at dei greier det. Folk som virkelig vil ta livet sitt, og er til og med villig til å prøve å gjere det. Vil i vertfall ikkje bruke dette som eit virkemiddel for å rope om hjelp.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

1. Den beste predikatoren for fullført selvmord er selvmordsforsøk. Tenk på det i forhold til inntrykket ditt om at folk ikke fullfører.

2. Oppførsel feiltolkes som selvmordsforsøk. Selvskading er ikke selvmordsforsøk, men kalles ofte det av folk som ikke forstår. Bare fordi det er blod overalt eller personen har gjort noe potensielt dødelig betyr ikke det at det er et selvmordsforsøk. Du har sikkert sett om Bille som rev skjorta i frustrasjon. Noen ganger gjør folk potensielt dødelige ting i frustrasjon og omgivelsene setter merkelappen "selvmordsforsøk" på oppførselen.

3. Kroppen er mer hardfør enn man forstår.

4. Noen vil ikke leve, men vil ikke dø heller. Dermed ender de opp med å gjøre noe som plasserer dem midt i mellom.

5. Lav tilgjengelighet på skånsomme og dødelige metoder i Norge. De velger en enkel, skånsom og lite dødelig metode og prøver flere ganger, fremfor å velge en metode som er effektiv men gir en (lang og) smertefull død.

6. Folk som tar selvmord kan være så nedkjørt at de ikke evner å sette seg inn i fakta om hvilken metode som er best. Anonym poster: 707a045f15415361f7a8e050b4e65bcf

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...