Eriksendrul Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Hei jeg lurer på om dette oppsette kan kjøre windows 7 64 bit eller om jeg må bruke 32 bit Mainboard : Gigabyte H55M-UD2H Processor : Intel Core i5 650 @ 3200MHz Physical Memory : 4096MB (2 x 2048 DDR3-SDRAM ) Video Card : ATI Radeon HD 5700 Series Evt åssen kan jeg finne ut om dette kan kjøre 64 bit windows 7 ? Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 (endret) Kort: JA! Dette bestemmes av prosessoren. Når du googler din CPU, får du opp denne siden hos Intel øverst. Under Instruction Set ser du det står 64-bit. Lykke til! Endret 25. april 2013 av Pey'J Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Som nevnt i svaret over, google er alltid til hjelp Men ut fra ram + skjermkort, så må du kjøre 64-bit for å få utnyttet det. Siden 32-bit ikke støtter mer enn 4gb ram til sammen (fysisk ram + skjermkort minne), og ofte er det sjelden mer enn 3-3,5gb som blir vist ved bruk av 32-bit. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 25. april 2013 Forfatter Del Skrevet 25. april 2013 Som nevnt i svaret over, google er alltid til hjelp Men ut fra ram + skjermkort, så må du kjøre 64-bit for å få utnyttet det. Siden 32-bit ikke støtter mer enn 4gb ram til sammen (fysisk ram + skjermkort minne), og ofte er det sjelden mer enn 3-3,5gb som blir vist ved bruk av 32-bit. Jeg googla cpu`n men fant ikke noe spesifikk, kan hende jeg ikke så det på de sidene jeg var innom Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Hvis du ser på linken til intel sida, som du fikk oppi her. Så er det vel denne linja som gjelder: "Instruction Set: 64-bit" Hvis jeg ikke tar helt feil Litt lengre ned på sida står det også: "Intel 64: Yes" En annen ting er vel også at de fleste prosessorer nå for tiden er 64-bit Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 (endret) Ja, bortsett fra gamle Atom prosessorer f.eks atom N270 og ARM baserte windows nettbrett f.eks Cortex-A8. Eldre Pentium 4 og celeron er neppe aktuelt i dag. http://www.gigabyte....spx?pid=3309#dl Utifra her, virker det ut som drivere også finnes, så dette burde gå problemfritt. Laptop kan være mere trøblete når det gjelder driver, siden det ikke alltid finnes muligheter å få tak i drivere for alle operativsystemer. Endret 26. april 2013 av LMH1 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Som nevnt i svaret over, google er alltid til hjelp Men ut fra ram + skjermkort, så må du kjøre 64-bit for å få utnyttet det. Siden 32-bit ikke støtter mer enn 4gb ram til sammen (fysisk ram + skjermkort minne), og ofte er det sjelden mer enn 3-3,5gb som blir vist ved bruk av 32-bit. Litt pirking, men det er adresseområdet til prosessoren som er 4GB. Ettersom mye annen hardware enn bare RAM skal inn i dette adresseområdet, så får man ikke utnyttet 4 GB RAM i et 32-bit adresseområde. Noen adresseområder er også avsatt for eksplisitt ikke brukes (eksempelvis 0xFEFEFEFE) og vil få et program til å kræsje dersom det forsøker. 1 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 26. april 2013 Forfatter Del Skrevet 26. april 2013 Litt pirking, men det er adresseområdet til prosessoren som er 4GB. Ettersom mye annen hardware enn bare RAM skal inn i dette adresseområdet, så får man ikke utnyttet 4 GB RAM i et 32-bit adresseområde. Noen adresseområder er også avsatt for eksplisitt ikke brukes (eksempelvis 0xFEFEFEFE) og vil få et program til å kræsje dersom det forsøker. Mener du og si at et program i en 32 bits versjon kan kræsje om det prøver og utnytte 4 gb ram ? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Mener du og si at et program i en 32 bits versjon kan kræsje om det prøver og utnytte 4 gb ram ? Nei. Du får ikke 4 GB RAM til å passe inn i adresseområdet, fordi deler av området er opptatt av andre ting. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Har nye prosessorer 64 bits interne dataregistre (kan behandle 64bits verdier internt) eller er det kun 64 bits adresseregistre/adresseområde som er forskjellen på de nye og gamle? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå