Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forslag til tekst om oppvekst/strid/konflikt?

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen der ute som kommer på noen gode tekster som handler om strid og konflikter, eller som har oppvekst og familieforhold som tema? Dikt, bøker, sangtekster el.

Vi har fått en oppgave på skolen hvor vi har fått utdelt hver vår eldre tekst som vi skal arbeide med, analysere, fortelle litt om forfatter, knytte den til en litteraturhistorisk periode osv. Den siste delen av oppgaven derimot er å knytte vår eldre tekst opp mot en moderne tekst, enten tematisk, eller på noen andre måter.

Jeg har fått utdelt et utdrag fra Egilssoga, og har gjort den første og værste delen av jobben med analysen osv, men jeg sliter litt med å finne en tekst jeg kan sammenligne den med. Eller, problemet er jo at det finnes så utrolig mange tekster som har oppvekst og familieforhold som tema, eller som handler om strid og konflikter, at jeg har vanskelig for å bestemme meg... Så hvis det er noen som kommer på noen gode tekster, enten i form av bøker, dikt, sanger eller lignende, så må dere ikke nøle med å si ifra :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er greiest å ta for seg noe som har litt kvalitet, så hva med klassikere som Familien på Gilje eller Amtmandens døtre?

Eller en roman av Amalie Skram, kanskje. Hellemyrsfolket. Men hvis det skulle være så at du avskyr romaner fra det århundret, får du heller finne noe annet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...